Ce defineşte succesul unui business şi reuşita unui antreprenor? Preponderent, răspunsurile la aceste întrebări conţin noţiunile de "profit", "venituri", "încasări", cu obiectivul stabilităţii financiare şi visul libertăţii personale. Însă nu mulţi sunt antreprenorii români care includ pe lista de acţiuni şi "exitul" din afacere, pregătind businessul sau pe sine pentru acest pas care, implementat strategic, le poate oferi acestora împlinirea tuturor obiectivelor, conform unui comunicat remis redacţiei. "Acesta este un subiect mai puţin abordat şi pus în practică in România, unde businessul nu este văzut doar ca un asset şi unde acesta mai degrabă defineşte antreprenorul ca individ. Suntem obişnuiţi să vedem doar existenţa businessului ca pe o sursă de venit şi împlinire, nu şi absenţa sa şi confundăm această existenţă cu a noastră, de cele mai multe ori în detrimentul a exact lucrurilor şi timpului liber pe care ni le dorim cel mai mult", precizează Dan Berteanu, fondatorul primului start-up din România care pregăteşte antreprenori şi businessuri pentru un exit de succes, Exit by Choice, şi al programului FREEDOM Project in IT, destinat industriei IT.
Potrivit sursei citate, după ce a lucrat cu peste 1.000 de antreprenori şi a făcut el însuşi exit din trei companii, Dan Berteanu a devenit şi primul român certificat în metodologia The Value Builder System, după absolvirea unui program internaţional de pregătire de 9 luni.
Înfiinţarea unui business într-un domeniu mai puţin practicat în România a venit ca un pas firesc după experienţa acumulată, mai ales că "pregătirea, atât cea a afacerii, cât şi cea mentală şi emoţională a antreprenorului pentru acest moment, este una de maximă însemnătate pentru un exit de succes şi necesită timp, cunoaştere şi implementare de strategii precise. Pentru antreprenorii români care deţin sau conduc o companie cu venit de 1-10 milioane de euro, Exit by Choice este o soluţie extrem de practică, bine structurată şi, mai mult decât atât, validată internaţional şi concepută pentru a-i ajuta pe aceştia să extragă valoarea financiară maximă din activele lor, indiferent dacă doresc să îşi vândă compania, să o extindă sau să o dea mai departe drept moştenire", adaugă Berteanu.
Companiile din domeniul IT pot aplica pentru a fi acceptate în FREEDOM Project in IT, un proiect special conceput să ajute companiile din acest domeniu să devină mai vandabile şi mai valoroase, un mecanism ce contribuie la creşterea întregii pieţe şi a industriei care în primul semestru din 2022 a avut o contribuţie de 7% la PIB-ul României. Şi care, de asemenea, a depăşit valoarea de 8,5 miliarde de euro, potrivit celor mai noi date publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS). "Având o componentă educaţională importantă, FREEDOM Project in IT este un proiect unic în România pe care îl dezvoltăm împreună cu lideri şi jucători importanţi din piaţă pentru a potenţa această creştere atât la nivel de industrie - mai ales în zona custom software developement - cât şi la nivelul ţării", precizează Berteanu.
FREEDOM Project in IT se bazează pe metodologia The Value Builder System, validată statistic de 65.000 de antreprenori şi businessuri la nivel internaţional, şi lucrează pe două dimensiuni: atât pe cea a creşterii valorii de piaţă a business-ului şi pregătirii lui pentru un potenţial exit, cât şi pe cea care vizează pregătirea antreprenorului pentru exit, subliniază sursa citată.
Prima etapă din proiect este o evaluare iniţială concepută să determine potenţialul de vânzare al unui business şi să ajute antreprenorii să conştientizeze ce îi determină valoarea. Ulterior, prin conţinut educaţional, instrumente de planificare strategică, software de planificare şi monitorizare a progresului, dar şi prin sesiuni de Q&A lunare, business advisorii certificaţi ghidează antreprenorii să lucreze sistematic la cei 8 vectori de creştere a valorii unui business, vectori pe care orice investitor sau cumpărător îi apreciază şi urmăresc. Statisticile arată că cei care s-au axat pe aceşti 8 vectori au beneficiat de o creştere totală a valorii de până la 71%, pregătind astfel businessul pentru un exit de succes. "Am observat, în majoritatea timpului, că antreprenorii lucrează mai degrabă în business-ul lor decât la business-ul lor. Este o nuanţă importantă. Conştientizarea necesităţii de a avea o companie care să prospere fără ei este un prim pas esenţial pentru orice antreprenor care îşi doreşte la un moment dat să se bucure de toată munca şi eforturile depuse, câteodată timp de zeci de ani." În ultima etapă a proiectului se foloseşte un chestionar gândit să evalueze cât de pregătit mental şi emoţional este antreprenorul pentru exit şi să-l ajute să realizeze dacă va face acest pas fără regrete, se mai arată în comunicat.