În privinţa evoluţiei cifrei de afaceri, 50% dintre companiile medii din Europa se aşteaptă la creşterea veniturilor, conform barometrului EY European Mid-Market, comparativ cu 64% dintre companiile medii româneşti, arată un conmunicat remis azi redacţiei.
Marea majoritate a companiilor de dimensiuni medii (87%) din Europa evaluează ca pozitivă situaţia actuală a afacerii lor, conform studiului.
"Perspectivele pentru lunile următoare rămân, de asemenea, pozitive: aproape jumătate dintre companiile de dimensiuni medii din Europa (46%) se aşteaptă ca performanţelor lor în următoarele şase luni să se îmbunătăţească şi doar 7% dintre companii anticipează o deteriorare a activităţii de business. Cel mai ridicat nivel de optimism se înregistrează în servicii şi industria producătoare. Cele mai atractive condiţii pentru derularea afacerilor se întâlnesc, în prezent, în Turcia, Irlanda şi Marea Britanie, iar cele mai nefavorabile în Grecia", arată sursa citată.
Aşteptările pe termen scurt privind evoluţia economiilor naţionale sunt prudent optimiste: în 14 din cele 21 de ţări se aşteaptă o îmbunătăţire a situaţiei economice interne, în vreme ce în 6 ţări se estimează o depreciere a acesteia.
"În linie cu perspectivele economice pozitive, companiile de dimensiunii medii din Europa intenţionează să-şi crească volumele de investiţii. Aproape 3 din 10 companii europene au în plan creşterea nivelului total de investiţii în următoarele şase luni, în vreme ce doar 7% din ele intenţionează să reducă acest nivel. Procentajul companiilor care intenţionează să crească nivelul investiţiilor este cel mai ridicat în industria producătoare, iar cel mai mic în construcţii şi energie. Şi pe piaţa forţei de muncă aşteptările sunt pozitive: numărul locurilor de muncă este estimat să înregistreze creştere în toate cele 21 de ţări, pe primele locuri situându-se Irlanda şi Marea Britanie. În timp ce în Grecia se aşteaptă doar o creştere modestă", potrivit analizei EY.
Conform răspunsurilor reprezentaţilor companiilor de dimensiuni medii din Europa, cel mai mare risc pentru dezvoltarea companiilor lor îl reprezintă preţurile ridicate ale materiilor prime, urmat de situaţia precară a economiei naţionale şi tendinţele economice slabe din pieţele vecine. De asemenea, tensiunile geopolitice reprezintă o ameninţare importantă, mai mult de o companie din cinci fiind afectată de criza din Ucraina.
Ca politici publice pentru stimularea creşterii economice, cele mai multe companii europene de dimensiuni medii văd ca prioritară creşterea investiţiilor publice. În doar 4 din cele 21 de ţări participante la sondaj (Elveţia, Luxemburg, Gemania şi Austria) consolidarea bugetară/reducerea deficitului sunt considerate drept priorităţi cheie.
Bogdan Ion, Country Manager Partner - EY România, este citat în comunicat: "Monitorizarea percepţiilor companiilor de dimensiuni medii în privinţa evoluţiei afacerilor şi sprijinirea acestora în eforturile de identificare a elementelor care să le stimuleze creşterea sunt foarte importante pentru noi. Avem un istoric unic de colaborare cu o parte dintre companiile cu cea mai rapidă creştere înregistrată în condiţii de piaţă complexe, de la nivel global. În România, din top 300 companii româneşti, peste 260 intră în definiţia de companie de dimensiune medie conform definiţiei (cifră de afaceri între 10-500 mil EUR) studiului EY European Mid-Market Barometer. Iar din cele 300 de companii, doar 20% sunt controlate de antreprenori români. Având în vedere scăderea investiţiilor străine din ultimii ani, susţinerea dezvoltării acestor companii de tip mid-market este foarte importantă pentru evoluţia economiei româneşti şi pentru dinamizarea mediului de afaceri local".
European Mid-Market, primul barometru EY dedicat companiilor de dimensiuni medii realizat la nivelul întregii Europe, are la bază un sondaj reprezentativ derulat în rândul a 6.000 de companii de dimensiunii medii din 21 de ţări europene, privind perspectivele economice şi condiţiile de business. Eşantionul a cuprins companii care au înregistrat o cifră de afaceri anuală situată între 10 şi 500 milioane de euro. Sondajul telefonic a fost realizat de un institut independent de cercetare a pieţei (Valid Research, Germania) în perioada noiembrie - decembrie 2014.