Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice (POS CCE) avea, la finele lunii aprilie, un grad de absorbţie de 6,44% şi un grad de contractare de circa 50%. Conducerea Autorităţii de Management (AM) a POS CCE ne-a declarat că printre principalele cauze ale gradului de absorbţie înregistrat în acest moment la nivelul programului se numără suprapunerea efectelor crizei economice peste dificultăţile de implementare aferente primului exerciţiu de programare în calitate de stat membru UE şi reticenţa băncilor în a acorda credite pentru cofinanţarea proiectelor. La acestea, se adaugă existenţa, de-a lungul timpului, a unor neclarităţi sau deficienţe în materie de reglementare cu impact direct asupra programului, precum corecţii financiare (cuantumul şi situaţiile în care se aplică), sursa şi modalitatea de finanţare a cheltuielilor neincluse, din varii motive, în declaraţiile de cheltuieli, răspunderea personală a funcţionarului public pentru eventuale erori. Reglementarea corecţiilor financiare a fost făcută în iulie 2011, prin OUG 66 (tratamentul neregulilor). Un alt factor care a împiedicat o mai bună absorbţie este şi capacitatea administrativă redusă atât a instituţiilor implicate în gestionarea POS CCE (prin subdimensionare), cât şi a beneficiarilor, în special a IMM-urilor.
Oficialii POS CCE ne-au mai spus că beneficiarii de fonduri structurale au mai întâmpinat dificultăţi şi din cauza existenţei unor prevederi legislative complexe, rezultate din suprapunerea Regulamentelor europene cu legislaţia naţională a finanţelor publice şi reglementările specifice fondurilor, din cauza complexităţii arhitecturii sistemului de implementare şi a existenţei a unei pieţe încă imature a consultanţei care oferă servicii de calitate inegală. Implementarea proiectelor a fost îngreunată şi de managementul defectuos.
• Ţintă de 20-25% pentru gradul de absorbţie
La nivelul POS CCE, este avută în vedere atingerea, până la sfârşitul anului, a unui grad de absorbţie de aproximativ 20-25% - plăţi contribuţie UE în raport cu alocarea UE 2007 - 2013. Măsurile aplicate la nivelul POS CCE în vederea accelerării absorbţiei fondurilor alocate aces-tui program sunt în concordanţă cu Planul de Măsuri Prioritare pentru consolidarea capacităţii de absobţie a Fondurilor Structurale şi de Coeziune (PMP), document aprobat prin Memorandum în cadrul Sedinţei de Guvern din data de 27 aprilie 2011. Direcţiile principale de acţiune prevăzute în cadrul PMP sunt susţinute prin implementarea unui set de măsuri prioritare ce cuprind monitorizarea lunară a stadiului lansărilor cererilor de proiecte şi urgentarea aces-tora; acordarea unei perioade rezonabile de consultare a ghidurilor pentru solicitanţi; stabilirea unor perioade maximale de evaluare a proiectelor depuse; accelerarea şi monitorizarea permanentă a semnării contractelor/deciziilor de finanţare.
Alte măsuri implementate sunt monitorizarea permanentă a duratelor de rambursare şi efectuare a plăţilor către beneficiari; monitorizarea ţintelor semestriale de plăţi; promovarea activă a posibilităţilor de garantare a împrumuturilor contractate pentru asigurarea contribuţiei proprii la finanţarea proiectelor; standardizarea documentaţiei de atribuire şi a contractelor aferente; simplificarea procedurilor de achiziţie pentru beneficiarii care nu intră sub incidenţa OUG 34/2006.
Gradul de absorbţie poate fi majorat şi prin identificarea unor modalităţi de angajare suplimentară de personal care să nu greveze cheltuielile de personal ale instituţiilor publice, rezilierea de către AM/OI-uri a contractelor de finanţare cu beneficiarii care înregistrează întârzieri majore şi nejustificate în demararea implementării proiectelor, dar şi prin intensificarea activităţilor de instruire a beneficiarilor pe teme esenţiale ce ţin de implementarea proiectelor;
AM POS CCE a luat de-a lungul timpului o serie de măsuri ce au vizat în principal utilizarea activă a resurselor financiare oferite de axa de Asistenţă Tehnică, redactarea unor materiale de îndrumare a beneficiarilor realocarea de fonduri, în 2010, către operaţiunile cu cerere mare de la operaţiunile (în cadrul aceleiaşi axe prioritare) mai puţin populare şi cu grad de contractare mic. O a doua serie de realocări s-a făcut în toamna lui 2011, în special pentru asigurarea finanţării proiectului major ELI-NP. O altă măsură luată de POS CCE este demararea, sub coordonarea Ministerului Afacerilor Europene, a unui exerciţiu de simplificare a procedurilor astfel încât să se fluidizeze plăţile şi să se reducă termenele.
• Monitorizare permanentă pentru reducerea riscului dezangajării
Conducerea POS CCE susţine că monitorizează în permanenţă valoarea declaraţiilor de cheltuieli necesar a fi transmise Comisiei Europene, astfel încât, în 2012, să nu existe riscul dezangajării fondurilor alocate.
Cea mai bună evoluţie din cadrul POS CCE a avut-o în principal Domeniul Major de Intervenţie (DMI) 2.2 "Investiţii în infrastructura de Cercetare Dezvoltare Inovare (CDI) şi dezvoltarea capacităţii adminis-trative", urmat de DMI 1.1 "Investiţii productive şi pregătirea pentru competiţia pe piaţă a întreprinderilor, în special a IMM" şi DMI 4.2. "Valorificarea resurselor regenerabile de energie pentru producerea energiei verzi".