FINANŢAREA EUROPEANĂ EDIŢIA A VI-A / PROGRAMUL OPERAŢIONAL DEZVOLTAREA CAPACITĂŢII ADMINISTRATIVE Autorităţile ţintesc un grad de absorbţie de peste 74%, până la finalul lui 2014

Emilia Olescu
Ziarul BURSA #Fonduri Europene / 16 iunie 2014

Autorităţile ţintesc un grad de absorbţie de peste 74%, până la finalul lui 2014

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP) are o ţintă minimă de plăţi pentru anul în curs de 48,7 milioane de euro, ceea ce reprezintă un grad de absorbţie de 74,02%, aferent Programului Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative (PO DCA).

La data de 28 mai 2014, gradul de realizare a plăţilor se ridică la 58,35%, gradul de absorbţie (plăţi rambursate de către CE) la nivelul PO DCA fiind de 55,79%.

Alocarea financiară totală a PO DCA, pentru perioada 2007-2013, este de 244,7 milioane euro, din care contribuţia UE - 208 milioane de euro, după cum ne-au spus reprezentanţii MDRAP.

Potrivit acestora, planul de măsuri prioritare pentru consolidarea capacităţii de absorbţie a fondurilor structurale prin PO DCA, pentru perioada 2014-2015 prevede o serie de măsuri ce vor fi derulate în vederea asigurării atingerii ţintelor de plăţi asumate pentru perioada menţionată şi respectării limitelor minime impuse de regula n+3 (astfel încât să fie evitat riscul de dezangajare automată).

Printre alte măsuri avute în vedere de MDRAP în acest sens se numără:

-analiza continuă a riscurilor cu privire la prelungirea perioadei de implementare şi la execuţia bugetară pentru proiectele aflate în derulare şi identificarea unor măsuri specifice fiecărui proiect pentru minimizarea consecinţelor prelungirii perioadei de implementare asupra dezangajării;

-identificarea economiilor la nivel de proiect şi contractarea, în limitele permise, de noi proiecte care să asigure absorbţia fondurilor alocate şi să contribuie la evitarea riscului de dezangajare şi la eficacitatea programului;

-analiza lunară a stadiului desfăşurării activităţilor aferente proiectelor aflate în implementare;

-actualizarea permanentă a situaţiilor privind cererile de rambursare intrate în AM, a celor procesate şi plătite, a graficelor estimative de rambursare asumate de către beneficiari şi transmiterea de scrisori de atenţionare cu privire la sumele ce trebuie solicitate la rambursare;

-monitorizarea duratelor de rambursare şi efectuare a plăţilor către beneficiari, în vederea identificării elementelor care determină întârzieri majore, stabilirii cauzelor şi aplicării măsurilor corective pentru scurtarea intervalului de plată;

-monitorizarea implementării proiectelor de către beneficiari prin desfăşurarea vizitelor de asistenţă şi monitorizare, help-desk şi întâlniri punctuale de lucru cu reprezentanţii legali ai proiectelor;

-organizarea sesiunilor de informare şi formare a beneficiarilor PO DCA ce au ca principal scop identificarea principalelor probleme intervenite în implementarea proiectelor şi asigurarea de training certificat, pe domenii care sunt de interes, atât pentru actualul exerciţiu de programare, cât şi pentru cel viitor (achiziţii publice, management de proiect, nereguli şi fraudă etc);

-derularea, în cursul anului 2014, a unui studiu al indicatorilor PO DCA pentru a îmbunătăţi procesul de monitorizare şi raportare a indicatorilor de program şi în scopul atingerii acestora;

-asigurarea implementării măsurilor de informare şi publicitate pentru PO DCA prin organizarea de evenimente de informare, atât pentru beneficiarii programului, cât şi pentru partenerii acestora şi potenţialii beneficiari şi actualizarea informaţiilor existente pe site-ul AM PO DCA.

Un număr de 1.371 de proiecte au fost depuse spre finanţare din fonduri alocate prin PO DCA, valoarea totală a acestora fiind de 829,57 milioane de euro.

Până în prezent, au fost semnate 466 de contracte, în valoare totală de 311,63 milioane de euro, dintre care 11 (în valoare totală de 14,42 milioane euro) au fost reziliate.

Până la sfârşitul lunii mai 2014, fuseseră plătite sume beneficiarilor în valoare totală de 124,68 milioane de euro, această valoare incluzând prefinantarea, contribuţia UE şi contribuţia de la bugetul de stat.

Cea mai mică valoare eligibilă a unui contract (dintre cele 466 semnate prin PODCA) este de 201.358 lei, iar cea mai mare valoare eligibilă se ridică la aproape 20 milioane lei.

Totalul sumelor rambursate de CE pentru PO DCA în anul 2014 este de 35,78 milioane de euro.

Întârzierile în derularea procedurilor de achiziţii publice - printre principalele provocări ale PO DCA

În perioada 2012-2013, principalele provocări ale PO DCA au fost întârzierile în derularea procedurilor de achiziţii publice (prelungirea perioadelor de derulare a procedurilor, precum şi de finalizare a contractelor, în special la nivelul administraţiei centrale), întârzierile în depunerea cererilor de rambursare (în special la nivelul administraţiei centrale), precum şi (în ultimul an) rată crescută de fluctuaţie a personalului din cadrul echipelor de proiect la nivelul beneficiarilor, potrivit reprezentanţilor ministerului de resort.

Printre altele, a fost aprobat de către Guvern Memorandumul privind principalele măsuri pentru accelerarea implementării proiectelor finanţate din Fondul Social European prin PO DCA şi recuperarea întârzierilor de către instituţiile beneficiare la nivel central.

Gradul de contractare a ajuns până la 121,20%, până la finalul lunii mai 2014.

Sursele citate ne-au precizat că, la nivelul PODCA, au fost procesate şi rambursate beneficiarilor toate cheltuielile care au respectat regulile de eligibilitate, menţionând, însă, că, "pentru acele proiecte pentru care au fost identificate abateri de la legislaţia naţională în materia achiziţiilor publice şi au fost aplicate corecţii financiare în conformitate cu prevederile O.U.G nr.66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, cu modificările şi completările ulterioare, sumele solicitate au fost diminuate în mod corespunzător".

Astfel, din suma totală solicitată la rambursare, în valoare de 652,68 milioane de lei, au fost autorizate la plată 624,22 milioane de lei, diferenţa de 28,46 milioane de lei reprezentând cuantumul sumelor cheltuielilor neeligibile şi a corecţiilor financiare aplicate.

Sursele citate au mai precizat: "Cele mai frecvente nereguli au fost înregistrate ca urmare a nerespectării prevederilor O.U.G. nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările şi completările ulterioare şi ale H.G. nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achiziţie publică din OUG nr. 34/2006, cu modificările şi completările ulterioare. Acestea sunt urmate de nereguli înregistrate din cauza nerespectării prevederilor Legii cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice, ale H.G. nr. 759 din 11/07/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operaţiunilor finanţate prin programele operaţionale şi ale Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr. 712/2009 privind aprobarea cheltuielilor eligibile în cadrul axelor prioritare 1, 2 şi 3 ale Programului Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative. Suspiciunile/sesizările înregistrate au provenit, în principal, din nereguli individuale, neintenţionate".

Peste 553 milioane euro, pentru Programul Operaţional Capacitate Administrativă

Alocarea financiară aferentă perioadei 2014-2020 pentru Programul Operaţional Capacitate Administrativă (POCA), aşa cum este prevăzută în Acordul de Parteneriat, depăşeşte 553 milioane de euro, autorităţile plănuind să atragă toată suma pusă la dispoziţie de UE.

"Scopul Programului Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020 îl constituie susţinerea măsurilor ce pot conduce la consolidarea capacităţii administrative autorităţilor şi instituţiilor publice de a susţine o economie modernă şi competitivă.

Printre obiectivele urmărite de program se regăsesc aspecte privind consolidarea structurilor proceselor şi competenţelor la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice, îmbunătăţirea managementului resurselor umane, creşterea calităţii şi accesibilităţii la serviciile publice, susţinute de o reducere a poverii administrative pentru cetăţeni şi mediul de afaceri, creşterea transparenţei, integrităţii şi responsabilităţii la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice şi creşterea eficienţei sistemului judiciar", ne-au declarat sursele citate.

Potrivit acestora, în vedere atingerii unui grad de absorbţie de 100% pentru perioada 2014-2020, din perspectiva implementării noului Program Operaţional Capacitate Administrativă, obiectivele constau, în principal, în utilizarea asistenţei tehnice dedicate implementării eficiente şi transparente a măsurilor din program.

În acest sens, se are în vedere elaborarea şi punerea în aplicare a unei Strategii de implementare a programului care să asigure o abordare strategică în ceea ce priveşte măsurile ce vor fi întreprinse la nivelul AM; elaborarea şi punerea în aplicare a Strategiei de comunicare a programului care are ca scop dezvoltarea unui sistem integrat de promovare şi informare a priorităţilor şi rezultatelor programului, în rândul potenţialilor beneficiari, precum şi elaborarea şi punerea în aplicare a Planului Multianual de Evaluare care reprezintă un instrument de planificare în vederea identificării priorităţilor de evaluare şi pentru asigurarea, într-o manieră eficientă şi eficace, a unei evaluări integrate în sistemul de implementare a programului.

Printre cele mai importante proiecte aprobate prin PO DCA şi contractate în ultimul an se numără următoarele:

-"Dezvoltarea capacităţii de planificare strategică la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale ale oraşelor din România", cu o valoare eligibilă de 7,18 milioane de lei, implementat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice;

-"Creşterea capacităţii administrative a sistemului public de Cercetare, Dezvoltare şi Inovare din România, pentru a răspunde pe termen scurt, mediu şi lung nevoilor strategice de dezvoltare - socială a României", cu o valoare eligibilă de 9,85 milioane de lei, implementat de Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, Cercetării, Dezvoltării şi Inovării;

-"Îmbunătăţirea, prin creşterea eficacităţii şi a eficienţei sistemelor de control oficial, în domeniul siguranţei alimentelor în România, la nivel judeţean, şi la frontiera UE, pentru conformitatea acestora cu prevederile legislaţiei naţionale şi europene şi îmbunătăţirea conţinutului rapoartelor privind activităţile de control oficial desfăşurate", cu o valoare eligibilă de 1,9 milioane de lei, implementat de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor;

-"Îmbunătăţirea coordonării interinstituţionale şi asigurarea coerenţei procesului decizional la nivel tehnic şi managerial în domeniul siguranţei alimentelor", cu o valoare eligibilă de peste 2 milioane de lei, implementat de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţă Alimentelor;

-"Eficientizarea structurilor implicate în gestionarea situaţiilor de criză generate de consumul de alimente cu impact asupra sănătăţii publice", cu o valoare eligibilă de 1,85 milioane lei, implementat de Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor;

-"Sprijin acordat Ministerului Tran-sporturilor şi Infrastructurii pentru îmbunătăţirea gestionării sectorului de transport feroviar", cu o valoare eligibilă de 10,4 milioane lei, implementat de Ministerul Transporturilor;

-"Îmbunătăţirea şi creşterea calităţii eficienţei şi serviciilor furnizate de casele de asigurări de sănătate prin structurile de control a activităţii furnizorilor de servicii medicale, aflaţi în relaţie cu acestea", cu o valoare eligibilă de aproape 5,4 milioane lei, implementat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate;

-"Reducerea riscurilor la nivel judeţean printr-o mai bună comunicare în cadrul Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă", cu o valoare eligibilă de peste 1 milion de lei, implementat de Consiliul Judeţean Dâmboviţa şi de Consiliul Judeţean Buzău.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb