Fitch Ratings a confirmat ieri ratingul suveran al României la "BBB minus" cu perspectivă negativă, aceasta fiind ultima notă din categoria "investment-grade" (recomandat pentru investiţii), potrivit unui comunicat de presă al agenţiei de evaluare financiară.
Ratingul din categoria "investment-grade" este sprijinit de nivelul datoriei guvernamentale şi serviciul datoriei, care sunt sub nivelul altor ţări cu rating similar, şi PIB-ul per capita, indicatorii privind guvernanţa şi dezvoltarea umană, care sunt peste nivelul altor ţări cu rating similar şi sunt sprijinite de apartenenţa la UE. Acestea sunt contrabalansate de deficitul ridicat bugetar şi de cont curent, de un nivel redus al consolidării fiscale şi de rigidităţile ridicate ale bugetului, susţine agenţia de evaluare financiară, informează Ministerul Finanţelor.
Decizia Fitch Ratings intervine după ce în urmă cu o săptămână, şi agenţiile de rating Standard & Poor's şi Moody's au reconfirmat ratingul României.
Agenţia de rating Moody's a reconfirmat ratingul suveran aferent datoriei guvernamentale a României la Baa3/P-3 pentru datoria pe termen lung şi scurt în monedă locală şi valută şi a îmbunătăţit perspectiva din negativă în stabilă, potrivit unui comunicat al Ministerului Finanţelor, în timp ce Standard & Poor's a reconfirmat ratingul României pentru datoria pe termen lung şi scurt în valută şi în moneda naţională la BBB minus/A-3, cu perspectivă stabilă.
Perspectiva negativă reflectă continua incertitudine privind implementarea politicilor menite să rezolve dezechilibrele bugetare structurale pe termen mediu şi impactul asupra finanţelor publice ale României de pe urma riscurilor persistente legate de pandemie şi a creşterii costurilor cu energia, precizează Fitch Ratings.
Fitch se aşteaptă la o consolidare fiscală moderată
Fitch Ratings se aşteaptă în continuare la o consolidare fiscală moderată pe termen scurt, deficitul general guvernamental, calculat pe baza metodologiei ESA, urmând să ajungă la 8% în 2021. O redresare mai rapidă decât se estima a veniturilor în perioada ianuarie-august a oferit autorităţilor marjă de manevră pentru a creşte cheltuielile legate de sănătate şi alte transferuri, România confruntându-se în prezent cu cel mai mortal val al pandemiei de coronavirus.
Riscurile descendente s-au accentuat inclusiv la obiectivul deficitului bugetar pe 2022 (6,2% din PIB conform Programului de convergenţă) deoarece planificata reducere cu 1,2 puncte procentuale a cheltuielilor ar putea fi compromisă de costurile cu sănătatea şi transferurile mai ridicate/salarii pentru a face faţă creşterii costurilor cu energia, deşi acestea ar putea fi parţial atenuate de profiturile mai ridicate ale companiilor energetice deţinute de stat, precizează Fitch.
Conform PNNR-ului României, obiectivul autorităţilor este să aprobe şi să implementeze Legea unică de salarizare şi Legea privind pensiile publice până la mijlocul lui 2023, în timp ce există un angajament de a majora veniturile cu trei puncte procentuale din PIB până în 2025. Îndeplinirea acestor obiective este esenţială pentru a garanta primirea banilor din PNNR, în timp ce implementarea cu succes a reformelor ar putea ajuta la rezolvarea unora din principalele provocări fiscale structurale ale României. Totuşi, riscurile legate de implementare vor persista probabil (în special dacă va fi o criză politică prelungită), susţine agenţia de evaluare financiară. În acest context, Fitch estimează în prezent un deficit bugetar de 5,8% din PIB în 2023, printre cele mai mari în rândul ţărilor cu rating similar.
De asemenea, Fitch estimează o creştere graduală a datoriei publice ca procent din PIB la 55,2% în 2023, de la 47,3% în 2020. Dinamicile datoriei publice rămân vulnerabile la potenţialele modificări ale încrederii pieţelor şi a schimbărilor politice adverse. Mai mult, macrodezechilibrele persistente, inclusiv un deficit extern ridicat, limitează răspunsul politic în eventualitatea unor macroşocuri, avertizează agenţia.
Fitch estimează o creştere economică mai mică în anii următori
Fitch se aşteaptă ca economia să înregistreze o creştere de 7,2% în 2021, înainte de a se modera la o medie de 4,5% în 2022-2023. PIB-ul a depăşit deja nivelul din 2019 în primul trimestru din 2021, în urma redresării solide a cererii interne şi a rezilienţei economiei faţă de evoluţia pandemiei. Perturbările în lanţurile de aprovizionare (în special în sectorul auto) şi impactul costurilor mai ridicate cu energia ar putea afecta creşterea pe termen scurt.
Inflaţia, o provocare politică cheie
Ca şi în alte ţări din regiune, sporirea presiunilor inflaţioniste devine din ce mai mult o provocare politică cheie. În septembrie, rata inflaţiei a urcat la 6,3%, comparativ cu limita superioară a ţintei BNR (2,5% +/-1pp), iar noi ajustări ale preţurilor energiei şi alimentelor vor face probabil ca inflaţia să depăşească 7% până la finalul anului (cel mai ridicat nivel din ultimii zece ani).
BNR a majorat dobânda în octombrie la 1,5% şi este probabilă o nouă înăsprire a politicii monetare. Aceasta, combinată cu caracterul sezonier al costurilor cu energia, ar trebui să ducă la reducerea presiunilor inflaţioniste din trimestrul doi din 2022, dar o înăsprire a pieţei forţei de muncă ar putea duce la salarii şi preţuri mai ridicate.
Ratingul României ar putea fi revizuit în scădere din cauza credibilităţii politice
Ratingul României ar putea fi revizuit în scădere în urma unei deteriorări a credibilităţii politice care ar duce, de exemplu, la o creştere a datoriei publice mai rapidă decât s-a estimat, ar reduce flexibilitatea financiară sau ar spori riscurile la adresa stabilităţii macroeconomice. Pe plan extern, o deteriorare susţinută a balanţei de plăţi ar putea duce la înrăutăţirea ratingului României.
Ratingul României ar putea fi revizuit în creştere în urma îmbunătăţirii încrederii în strategia fiscală a Guvernului, care ar duce la atenuarea deficitului fiscal şi la stabilizarea datoriei publice ca procent din PIB pe termen mediu. Pe plan extern, o reducere a vulnerabilităţilor externe, de exemplu, printr-o îmbunătăţire susţinută a indicilor datoriei externe, ar putea duce la revizuirea în creştere a ratingului României.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2021, 17:32)
Cer mii de scuze, daaar... acum vreo 10 zile am citit chiar aici pe Bursa că România intră în junk.
"În 22 octombrie, există riscul major ca agenţia de rating Fitch, una dintre cele mai importante la nivel mondial, să scadă nivelul de BBB- al României la ultimul nivel. Junk. Într-o traducere rapidă, înseamnă faliment de ţară. Până atunci, [bla bla bla]"
Ceva scuze din partea autorului? O luare de poziție? Măcar un „ups, am dat-o-n bară”?
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.10.2021, 18:12)
Nu, dimpotriva, azi l-am vazut pe SRS intr-un clip in care sustinea ca Fitch a facut ce a zis el ca va face. Cred ca el nu prea intelege.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de antonim în data de 23.10.2021, 19:38)
E o veste buna, a spus si Valceanu, Fitch mentine perspectiva negativa, excelent.
2. fără titlu
(mesaj trimis de antonim în data de 23.10.2021, 19:42)
Micii propagandisti ai Securitatii sa-si ia notite, agentiile de rating ameninta cu scaderea ratingului numai si numai guverne PSD.
Intotdeauna agentiile de rating actioneaza dupa ce piata a actionat deja. Pe cand economia va musca un -10% din PIB, agentiile vor actiona incorpore la scaderea ratingului.
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de Emil în data de 23.10.2021, 20:58)
Pe cit de adevărat pe atit de interesant! ????
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.10.2021, 11:39)
corect ce zici, ai dreptate
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.10.2021, 11:40)
si ce zice 2 e real pentru ca psd urmareste interesele Romaniei si ale capitalului local, in timp ce fortele de dreapta au lovit continuu in capitalul local si au sustinut acerb capitalul de provenienta straina = dreapta e TRADATOARE DE TARA
3. fără titlu
(mesaj trimis de jany în data de 24.10.2021, 12:04)
adica nerecomandat investitiilor.....de asta toti investitorii strategici au iesit din Romania si stam la mila Brixelles pt bani de salarii si pensii......pt ca i bine guvernata de hoti de 30 de ani.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.10.2021, 12:53)
Conform datelor aparute in presa, Dacia/Renault declara cam 2% profit din cifra de afaceri iar din acesti 2% adica vreo 500 mil lei, plateste impozit. De la cifra de afaceri de peste 5 mld euro, impozitul platit e la mishto. Povestea cu investiile straine este nutret pentru fraieri. Pentru banii investiti, firmele smechere din vest tireaza cea mai mare parte din profit iar cand se cara, nu lasa nimic din investitii. Platesc doar impozitele pe salarii insa aceste impozite le platesc toate firmele.
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de Warren Buffett în data de 24.10.2021, 15:16)
eu zic sa o inchidem. inchidem si Ford, inchidem tot ce s-a privatizat de bine de rau. le nationalizam si punem statul manager. cum ar fi? nici un strop de profit nu s-ar mai scurge din tarishoara noastra draga. pentru ca nu ar mai exista.
de unde stim ca Renault fura? intelegem rolul Dacia in portofoliul Renault? intelegem potentialul fol de feeder catre alte modele Renault cu marje mai mari? putem sa comentam pe o posibila strategie de volum vs. de profit? de ce exista strategii low cost pe lumea asta anyway? intelegem de ce Renault a ales sa fabrice in Romania si care sunt avantajele competitive pe care le-a urmarit? oare putem intelege ca Romania este, in general, un fel de "ansamblator" unde se urmareste exploatarea fortei de munca relativ inca ieftina in raport cu alte state, cu valoare adaugata mica si ca activitatile cu valoare adaugata mare sunt in alte tari si pentru faptul ca nu suntem in stare sa le atragem aici? de ce Apple a ales sa isi construiasca o fabrica in Germania si nu in estul europei?
eu nu pot afirma ca Renault nu trage profit din Romania. dar nici nu as fi sigur. unde si de ce sa il traga? din Romania unde este impus cu 16% catre Franta unde este cu 27.5%? catre paradisuri fiscale? posibil. dar trebuie demonstrat. o simpla raportare a profitului la cifra de afaceri nu permite tragerea unei concluzii. hai sa ne uitam si la alt parametru, rentabilitatea capitalului investit si atunci poate incepem macar sa ne punem si alte intrebari:
Grupul Renault: 2017 = +15.6%; 2018 = +9.3%; 2019 = -0.4%; 2020 = -32.4%
Dacia Romania: 2017 = +12.4%; 2018 = +14.7%; 2019 = +12.0%; 2020 = +5.7%
Parca arata altfel acum, nu?
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 24.10.2021, 16:12)
Rezolvarea este ca aceste firme sa plateasca mai mult la buget. De inchis vor inchide patronii acestor firme atunci cand vor gasi pe altii de la care pot castiga mai mult. Cu ceva ani in urma, niste politicieni de la noi ziceau ca firmele smechere sa fie impozitate altfel. Echipele de slugi au iesit la atac pe motiv ca acei politicieni sunt populisti, comunisti, pleaca smecherii si ramanem orfani, nu mai are cine sa ne pacaleasca. Mai nou, si altii au ajuns la concluzia ca aceste firme de smecheri trebuie sa plateasca impozit acolo unde obtin castig.
Statul de la noi a fost infestat cu tot felul de nulitati, cretini obedienti, si hoti. Putine societati de stat mai sunt bine conduse. Totusi, placa - care zice ca statul nu este bun administrator este alt nutret pentru cretini. Daca cei de la stat nu sunt buni administratori, primarii ar trebui sa fie inlaturati si pusi doar manageri privati.