Pentru anul 2012 sunt prognozate, de beneficiarii Programului Operaţional Sectorial Transport (POST), plăţi şi rambursări totale de aproximativ 834 milioane euro, ceea ce va duce la un grad de absorbţie de peste 20%. Alexandru Şerban Cucu, directorul general al POST, ne-a declarat: "Este evident că pentru a creşte gradul de absorbţie trebuie mărit cuantumul plăţilor la nivelul beneficiarilor. Pentru aceasta, la nivelul AM POST, avem în vedere o serie de măsuri precum întărirea capacităţii administrative la nivelul beneficiarilor şi al Autorităţii de Management prin acordarea de asistenţă tehnică în procesarea cererilor de rambursare, în managementul contractelor, asistenţă juridică şi celelalte funcţiuni pe care trebuie să le îndeplinească. De asemenea, dorim monitorizarea mai accentuată a implementării contractelor de proiectare şi mai ales a lucrărilor de construcţii, pentru a determina un ritm bun de facturare şi plată".
Domnia sa ne-a mai spus că POST, din punctul de vedere al programării, a fost bine pregătit, el fiind aprobat de Comisia Europeană şi lansat în implementare la data de 12 iulie 2007. Din păcate, pregătirea proiectelor de infrastructură de trans-port pentru care beneficiarii primesc finanţare prin POST nu s-a finalizat decât la sfârşitul anului 2009. În cazuri particulare, pregătirea proiectelor a continuat şi după anul 2010. Întârzierea în pregătirea proiectelor şi lucrările de execuţie (drumuri, căi ferate etc.) a generat un nivel redus al plăţilor în primii ani de implementare a POST (2007-2013). Aceste plăţi au început să ia amploare din 2010 şi sunt în creştere, având în vedere numărul ridicat de proiecte, precum şi stadiul implementării aces-tora. "În concluzie, principala cauză şi rădăcina tuturor problemelor a fost pregătirea întârziată a proiectelor POST", a subliniat Alexandru Şerban Cucu.
În cadrul POST, riscul de decomitere, respectiv de pierdere a fondurilor, a putut fi pus în discuţie în mod efectiv începând cu 2011. La finele anului 2011, riscul de decomitere a fost acoperit, deci banii nu au fost pierduţi, iar pentru anul 2012, riscul de decomitere este acoperit de prog-noza de plăţi precizată anterior (834 milioane euro), susţine directorul AM POST.
Din punctul de vedere al proiectelor depuse, aprobate şi contractate, Axele prioritare 1 "Modernizarea şi dezvoltarea axelor prioritare TEN-T în scopul dezvoltării unui sistem de transport durabil şi integrării acestuia cu reţelele de transport ale UE", 2 "Modernizarea si dezvoltarea infrastructurii naţionale de transport în afara axelor prioritare TEN-T în scopul creării unui sistem naţional de transport durabil" şi 3 "Modernizarea sectorului de transportul în scopul creşterii protecţiei mediului şi a sănătăţii publice şi siguranţei pasagerilor" au avut o evoluţie bună. Dintre cele 3 axe, cea mai bună evoluţie a înregis-trat-o Axa prioritară nr. 1, care are contractate proiecte în valoare de 59% din alocări şi plăţi totale de aproximativ 270 milioane euro.
Pentru toate Domeniile majore de intervenţie din cadrul POST, cu excepţia DMI 2.4 "Modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii de trans-port aerian", mai pot fi depuse proiecte, suma fiind totuşi destul de limitată (aproximativ 805 milioane euro). În prezent, sunt depuse în cadrul AM POST proiecte de peste 1,2 miliarde euro, care se află în curs de evaluare şi urmează să fie aprobate în perioada următoare.