Reporter:Când începe povestea dumneavoastră în România?
Francois Renaut:Am decis să vin să vizitez România în 1970, datorită faptului că, în ţara mea, în paralel cu Facultatea de management, m-am înscris la Facultatea de limbi orientale (limba română fiind considerată limbă orientală). Am luat această decizie din dorinţa de a găsi ceva complementar cu limba franceză. Eram convins că Europa se va deschide şi m-am înscris pentru o limbă europeană, latină şi mai uşoară ca altele. În 1973 m-am căsătorit cu o sibiancă. După acest moment, povestea mea cu România nu a încetat niciodată.
Reporter:Aţi avut şi alte motive să alegeţi limba română şi, implicit, ţara noastră?
Francois Renaut:Limba română era foarte puţin cunoscută în Occident. În anii 1968, vedeam acest lucru ca pe o provocare - să te legi de o ţară comunistă şi complet diferită. Cultura politică din România era şocantă pentru mine, dar am găsit oameni cu care m-am înţeles şi am colaborat bine. Dar, sincer vorbind, am hotărât să rămân în această ţară şi pentru că am întreprins aici anumite activităţi.
Reporter:Care este CV-ul dumnevoastră de Bucureşti?
Francois Renaut:Am fost jurnalist şi director al revistei "Roumanie Magazine", în anul 1995, pentru că am vrut să dau o imagine mai bună ţării dumneavoastră. În paralel, am avut o activitate de consultanţă - cu firme mai cunoscute şi mai puţin cunoscute, precum Adecco, la care am fost country manager doi ani de zile.
Acum, mă ocup de Vichy Spa International, care aparţine binecunoscutului grup Compagnie de Vichy - Franţa.
Reporter:Despre ce anume scriaţi în revistă?
Francois Renaut:România a fost o alegere de a mea şi mă mândresc cu asta. Am scris despre cultură, turism, economie, artă, modă, dar într-un mod constructiv şi pozitiv - îmi place să vorbesc despre lucruri frumoase.
Reporter:Cum aţi ajuns la Vichy?
Francois Renaut:Printr-o discuţie simplă, cu un consultant cu care mă ştiam de mult timp. El a reuşit să introducă Vichy în India, nu a reuşit în Tunisia, din cauza problemelor existente acolo şi m-a întrebat cum e România în domeniul balneo-climateric. Am zis că stă foarte bine şi aşa am ajuns la managerul general al Vichy, care a fost încântat de tot ce am prezentat despre România: apele termale, staţiuni balneare etc. Acum un an, chiar domnia sa a decis să facă o misiune de recunoaştere a zonelor de aici. Am mers în diferite locuri şi ne-am oprit la Breaza, despre care nu prea auzisem vorbindu-se. A fost interesantă ca destinaţie, fiind şi foarte aproape de Bucureşti - o zonă cu o clientelă extraordinar de mare.
Am descoperit că oraşul Breaza este cel mai sănătos din Europa Centrală şi de Est. Însă, ajungând colo, nu am văzut o promovare a oraşului şi am înţeles că nu există niciun marketing de brand în Breaza. Oamenii nu se lăudau cu ce au. Eu, personal, nu cunosc alt oraş în România care să se laude că este numărul 1 în ceva.
Reporter:Ce fel de oraş este Breaza? Ce potenţial vedeţi aici?
Francois Renaut:Breaza este oraşul sănătăţii prin aer.
Oferta turistică este considerată drept un punct slab de către echipa Vichy Spa International şi doar apariţia unor puncte de atracţie în zona turismului ar putea justifica înfiinţarea unui Centru Vichy. Este vorba, în fond, de prestigiul unui grup considerat principala staţiune termală din Franţa şi singura marcă, în materie, recunoscută la nivel mondial. Zona Breaza trebuie să devină o zonă turistică atractivă, întărindu-şi şi valorificându-şi atuurile de care dispune.
Reporter:Cu ce se ocupă Asociaţia "Dezvoltăm Breaza", pe care aţi înfiinţat-o, anul trecut?
Francois Renaut:Nu suntem o organizaţie de stat, ci reprezentăm o asociaţie privată, care dezvoltă proiecte de mediu. Ne ocupăm de proiecte pozitive. Fără o politică de comunicare nu se poate face nimic, deci noi comunicăm despre sănătate, despre aerul unic de la Breaza. Vrem, aşadar, să facem o activitate sănătoasă, într-un oraş sănătos. Avem şi conferinţe despre domenii bio, eco, oferim tratamente de sănătate prin aer, prin apă etc.
" Vom înfiinţa o bursă de oportunităţi de afaceri"
Reporter:Ce idei aveţi pentru 2016?
Francois Renaut:Vom înfiinţa o bursă de oportunităţi de afaceri. Ne interesează să concretizăm nişte operaţiuni comerciale, industriale sau financiare între membrii din zonă sau chiar între membri la nivel internaţional. Bursa de afaceri va deţine un centru de dezvoltare şi inovare în domeniul biologic şi ecologic. Prahova este o zonă unde se pot dezvolta multe afaceri, sub brandul bio-eco. În octombrie se pune pe picioare bursa. Ca noutate, la Breaza, vrem să demarăm proiectul Tratament prin Spa. Nu pot oferi foarte multe detalii, însă vă spun că am un prieten interesat de subiect, în special de relaţiile dintre Valea Prahovei şi Bassin de Vichy.
Reporter:Cum descrieţi mediul de afaceri din România?
Francois Renaut:Când am făcut grupul de presă, am căutat să prezint România într-un mod constructiv. Dar nu e nevoie să îmi dau eu cu părerea, nivelul de trai, cel economic e clar că sunt slabe. Dacă erau puternice, atunci nu erau salarii de 200 de euro. Nimeni nu are nevoie de Francois Renaut pentru a caracteriza mediul de afaceri. Ce mă şocheză pe mine este lipsa capacităţii de a lucra în colectiv pentru a dezvolta o zonă. Prea puţini înţeleg că o dezvoltare individuală nu are sens în domeniul turistic. Trebuie să faci o zonă care atrage în întregime, nu doar printr-un element. Nu te duci la Paris să vezi Turnul Eiffel, te duci la Paris pentru că acolo găseşti de toate - cultură, teatru, gastronomie, arhitectură.
Reporter:Ce alte probleme aţi identificat în ţara noastră?
Francois Renaut:În domeniul asociativ. De exemplu, în Franţa, este un oraş în Bretania cu 1500 locuitori, care au 120 de asociaţii. La Breaza, ca să fac o comparaţie, pentru asociaţia de dezvoltare locală, am adunat 40 de oameni şi nu toţi sunt din Breaza (oraş care numără 18.863 de suflete). Deci, altruismul colectiv este o problemă în ţară. O altă problemă cu care m-am confruntat direct - suspiciunea şi neîncrederea în cineva care vine din afara locului şi încearcă să facă ceva.
Reporter:Care sunt plusurile şi minusurile României în comparaţie cu Franţa?
Francois Renaut:E greu de comparat. Modul de abordare este diferit, rezultatele arată acest lucru, dar eu stau aici şi sunt bine. Deci... se poate. Imnul naţional al Franţei îi îndeamnă pe toţi la luptă, de mic înveţi asta. În România, îndemnul e ... ştiţi prea bine la ce... E vorba, în fiecare caz, de popor, de istorie, de specific.. Totul diferă. Atuurile în România nu sunt exploatate, după părerea mea. Aici, parcă, fiecare om se crede un mic Ceauşescu, crede că el decide şi face de toate, de unul singur. În Franţa, există un milion de asociaţii, nu cred că există un francez care să nu facă parte dintr-o asociaţie. Oamenii se implică, cooperează, se ajută, nu sunt egoişti. Aici, am întâlnit o lipsă totală de viziune şi de cooperare.
Marilena Badea, Vichy Spa International: "Majoritatea investitorilor nu înţeleg ce este un Spa"
Reporter:Doamnă Marilena Badea, vă rog să îmi vorbiţi despre proiectul Vichy Spa International.
Marilena Badea:Sunt mândră să reprezint un proiect cu mare potenţial pentru România. Vichy Spa International doreşte să pătrundă, prin el, pe piaţa noastră, iar noi facilităm, practic, această prezenţă în România a celui mai mare brand şi operator internaţional din industria Spa.
Reporter:Credeţi că era momentul să se instaleze şi la noi?
Marilena Badea:Nu ştiu dacă era momentul, să fim puţin realişti. E un efort pe care, în primul rând, noi îl depunem împreună cu Asociaţia "Dezvoltăm Breaza". Sunt mulţi oameni care contribuie la acest proiect. Eu, personal, mi-l doresc foarte mult. Ştiu ce înseamnă industria Spa în lume şi, cumva, e şi o ambiţie personală, pentru că ştiu care sunt minusurile sale aici, la noi. Pe de altă parte, ştiu ce se caută în România - e nevoie de un brand pentru ca turiştii noştri, cel puţin cei de Spa, să rămână aici.
Reporter:Care sunt minusurile de care aminteaţi?
Marilena Badea:Din păcate, sunt foarte multe. Majoritatea investitorilor nu înţeleg ce este un Spa şi cred că în România poate merge oricum. Ce nu au înţeles ei este că nu prea merge aşa, din moment ce turiştii ne pleacă în Grecia, în Turcia, în Franţa. La noi în ţară sunt foarte mulţi oameni cu bani, care caută servicii de calitate, aşa cum le-ar putea oferi Vichy Spa. Vorbim despre un proiect de top, care la nivel internaţional este de 5 stele.
Reporter:Când credeţi că vom ajunge la un nivel care să facă să ne ţinem mai mulţi turişti în ţară?
Marilena Badea:E ceva relativ, depinde de foarte mulţi factori - de investitori, de situaţia economică-politică din România. Vichy Spa fiind un proiect atât de mare, sunt foarte multe lucruri de care trebuie să ţinem seama. Noi ne dorim ca timpul să fie cât mai scurt, însă nu depinde doar de noi
Reporter:Cum vedeţi mediul de afaceri din România?
Marilena Badea:Prin activitatea pe care o am, vin în contact neîntrerupt cu mediul de afaceri din ţară, majoritatea clienţilor noştri fiind din această zonă. După revoluţie, au fost foarte mulţi oportunişti care s-au îmbogăţit peste noapte şi se dau puternicii zilei. Pe de altă parte, de obicei, în spatele firmelor mici, răzbat oameni ambiţioşi. Mai avem nevoie de mulţi ani pentru ca România să se pună pe picioare şi să putem afirma că avem adevăraţi oameni de afaceri. Din păcate, încă nu suntem uniţi, nu reacţionăm suficient la lucrurile care nu ar trebui să se întâmple. Modul în care am fost educaţi, psihologia poporului nostru este foarte diferită de cea a francezilor, de exemplu. În Franţa, dacă se întâmplă ceva care nu este în regulă, se reacţionează imediat. Iar tocmai asta face o mare diferenţă, faţă de individualismul, indiferenţa, indolenţa încă dominante la noi.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 31.08.2015, 22:36)
:)))))))))))))) si a mai inghitit lumea o pastila... ca asa e in Romania... Francois, nici nepotii nepotilor mei nu vor prinde Vichy in Breaza... insa tu vei prinde muuult capital :)))))
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Mikel în data de 01.09.2015, 22:51)
Adevarat!