Soluţiile propuse de autorităţi pentru rezolvarea problemei violenţei în şcoli nu sunt pe placul sindicaliştilor din educaţie. Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie "SPIRU HARET" anunţă că nu susţin iniţiativa Ministerului Educaţiei privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice şi al părinţilor şi consideră că acestea nu rezolvă problema violenţei în spaţiul şcolar. Conform sindicaliştilor: "Considerăm că aplicarea unei astfel de măsuri, fără consimţământul persoanelor supravegheate, reprezintă un atac la drepturile fundamentale ale cetăţenilor români. În acest sens s-au pronunţat şi reprezentanţi ai Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal. FSLI şi FSE «Spiru Haret» consideră că o astfel de măsură poate fi aplicată acolo unde există un istoric al cazurilor de violenţă, doar după ce atât personalul angajat în unitatea de învăţământ respectivă, cât şi părinţii şi-au exprimat acordul scris pentru montarea camerelor de supraveghere. Când vorbim despre supraveghere audio-video, fără acordul celor înregistraţi, nu facem decât să aruncăm spre toţi acuzaţia că sunt factori perturbatori şi, dacă nu sunt acum, cu siguranţă vor deveni, ceea ce este complet fals". Sindicaliştii admit că numărul cazurilor de violenţă de orice tip din şcoli este în creştere, dar consideră că nu putem spune că toţi angajaţii din educaţie şi toţi elevii reprezintă un risc. În opinia sindicatelor din educaţie, lupta cu actele de violenţă trebuie dusă mai departe, dar prin reformarea completă a învăţământului pe această temă, iar cel mai important pas ar fi cel prin care relaţia părinte-profesor-elev va fi una reală, deschisă, la curent cu tot ceea ce se întâmplă în viaţa copilului: "Creşterea numărului de psihologi şcolari, care să depisteze la timp comportamente problematice în rândul cadrelor didactice şi al elevilor, este absolut obligatorie! Dezvoltarea unor programe speciale de combatere a actelor de agresiune/abuz/bullying, care să fie puse în aplicare, nu bifate la orele de dirigenţie, ar ajuta în această luptă. Reabilitarea copiilor care au astfel de derapaje nu are loc pentru că instituţiile statului fie nu se implică, fie nu au resurse suficiente pentru a veni în sprijin. Nu există o continuitate a măsurilor prin care victimele să primească suportul de care au nevoie, iar agresorii să înţeleagă consecinţele faptelor lor şi mai apoi să fie «reabilitaţi»". Sindicatele consideră că faptele de violenţă ar fi descurajate şi de creşterea numărului de paznici şcolari, iar un regulament mult mai strict privind sancţionarea celor care greşesc ar avea mult mai mult impact asupra agresorilor. Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a afirmat, în urmă cu o săptămână, că s-a decis modificarea cadrului legislativ, astfel încât şcolile să poată instala sisteme de supraveghere, fără acordul părinţilor, elevilor majori sau al cadrelor didactice. Înregistrările vor putea fi, însă, folosite doar pentru cercetarea eventualelor cazuri de violenţă, pentru aflarea adevărului.
FSLI şi FSE "SPIRU HARET": Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenţei în şcoli
O.D.
Ziarul BURSA #Miscellanea / 3 aprilie