Dacă în 2022 procentul celor care simţeau o uşoară creştere a preţurilor la haine, încălţăminte, accesorii era de 45%, în 2023 numărul persoanelor care cataloghează majorarea preţurilor la articolele de modă ca fiind considerabilă a crescut cu 6% YoY (de la 32%, la 38%), conform studiului GLAMI Year in Review.
În fapt, 48% dintre participanţii la studiu declară că inflaţia le-a influenţat achiziţiile fashion, fiind nevoiţi să cheltuiască mai puţin pentru îmbrăcăminte şi încălţăminte decât înainte. Acţionând în consecinţă, 61% au cumpărat mai puţin, 36% s-au concentrat pe reduceri, 16% şi-au stabilit în avans bugete mai stricte, 12% au optat pentru magazine mai ieftine, 8% s-au orientat către opţiunile second-hand, iar alte câteva procente şi-au vândut piese din garderobă ori le-au reciclat.
Printre soluţiile cele mai populare se numără totuşi preferinţa pentru articolele vestimentare cu preţ redus. 13% dintre participanţii la sondaj spun că achiziţionează în prezent doar produse la reducere, iar 55% cumpără de obicei haine la promoţie, reuşind astfel să nu exagereze în privinţa sumelor investite.
Magazinele online, destinaţiile preferate pentru shopping
Când vine vorba despre locul preferat pentru cumpărături fashion în ultimele 3 luni, 62% din români aleg e-shopurile, 24% frecventează în mod egal magazinele virtuale şi cele fizice, în timp ce doar 6% au o afinitate exclusiv pentru magazinele offline.
Aceste rezultate n-ar trebui să ne mire, mai ales dacă ţinem cont de faptul că 59% dintre respondenţi consideră mai comod să probeze produse acasă şi să le returneze dacă nu îi avantajează, pe când doar 31% optează pentru probarea hainelor în magazinele fizice şi achiziţionarea lor dacă sunt potrivite.
De altfel, printre avantajele cumpărăturilor online identificate de participanţii la sondaj se numără gama largă de branduri (49%), economia de timp (49%), preţurile mai mici (38%), posibilitatea de a compara oferte (35%) sau oportunitatea de a filtra produsele şi de a obţine recomandări în funcţie de stilul personal (32%).
Care a fost stilul vestimentar cel mai adoptat de români în 2023? Ei bine, cel casual, în proporţie de 54%. A urmat cel sport, cu 33%, iar în final cel de ocazie/formal, cu 9%. Îmbrăcămintea sport n-a fost utilă doar în cazul activităţilor fizice sau al celor turistice, ci a devenit şi parte din ţinutele zilnice pentru 89% dintre respondenţi.
Românii nu-şi doresc să facă rabat de la calitate
Deşi bugetele lunare alocate achiziţiilor vestimentare in 2023 au fost moderate (10% s-au încadrat într-un buget sub 200 lei, 46% între 200 - 500 lei, 23% între 500 -1.000 lei, aproximativ 9% au depăşit 1.000 de lei, 12% nu ştiu exact), românii nu şi-au dorit să facă rabat de la calitate.
Acest fapt este oglindit de disponibilitatea respondenţilor de a investi în îmbrăcăminte şi încălţăminte de înaltă calitate, în ciuda climatului economic actual. 34% afirmă că sunt mai dornici să investească în articole premium (mai rezistente în timp), 31% resimt o dorinţă la fel de mare ca în trecut şi doar 22% nu mai sunt atât de atraşi de produsele în cauză.
De remarcat este şi deschiderea românilor spre metodele de plată în rate, care pot sprijini achiziţiile costisitoare. Concret, 14% dintre români au declarat că au încercat deja acest mecanism, iar alţi 24%, deşi încă nu au apelat la acest sistem de plată, au afirmat că plănuiesc să o facă.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 25.01.2024, 16:45)
Preturile la haine au crescut cu 70% fata de 2019. E simplu pt cineva ce isi ia cam acelasi lucru mereu sa calculeze. Inflatia oficiala nu e reala ,e calculata: PIB ul a crescut cu x% plus y% care a fost inflatia. Dar nimeni nu tine cont (voit) de cate bucati s-au vandut din fiecare produs. Iata, 48% din oameni au cumparat mai putine haine, totusi consumul a "crescut".
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 26.01.2024, 09:47)
increderea consumatorului e in crash … (index vezi)
s c c r e t