În 2024, Google a eliminat peste 5,1 miliarde de reclame înşelătoare şi a blocat difuzarea sau a restricţionat difuzarea de reclame pe mai mult de 1,3 miliarde de pagini, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Google face public Google Ads Safety Report 2024, raportul său anual privind siguranţa în publicitatea online, care evidenţiază progresele realizate de companie în prevenirea şi combaterea publicităţii înşelătoare pe parcursul anului trecut, contribuind astfel la menţinerea unui ecosistem online sigur, susţinut de publicitate.
În 2023, tendinţa principală a fost adopţia inteligenţei artificiale generative şi modul în care aceasta a accelerat analiza conţinutului şi intervenţia împotriva celor care încalcă regulile. Pentru 2024, concluzia esenţială este că inteligenţa artificială nu doar îmbunătăţeşte aplicarea regulilor împotriva reclamelor dăunătoare, ci şi creşte capacitatea de a împiedica accesul actorilor frauduloşi în ecosistemul Google.
Anul trecut, Google a continuat să investească în modelele LLM (Large Language Models - Modele lingvistice de mari dimensiuni), lansând peste 50 de actualizări care le-au îmbunătăţit capacitatea şi eficienţa. Spre exemplu, în cadrul politicilor dedicate publisherilor, modelele bazate pe inteligenţă artificială au ajutat la detectarea a peste 97% dintre paginile eliminate în 2024, potrivit comunicatului.
Iată cifrele care reflectă impactul AI-ului în combaterea publicităţii înşelătoare în 2024:
⦁Peste 5,1 miliarde de reclame eliminate
⦁Peste 9,1 miliarde de reclame restricţionate
⦁39,2 milioane de conturi de publicitate suspendate
⦁Peste 1,3 miliarde de pagini restricţionate sau blocate
⦁Sancţiuni aplicate pentru peste 220.000 de pagini ale unor publisheri
Sistemele LLM nu doar că au îmbunătăţit aplicarea politicilor, ci au consolidat şi capacitatea Google de a preveni abuzurile proactiv, încă din fazele incipiente. Aceste instrumente bazate pe inteligenţă artificială accelerează investigaţiile complexe şi sporesc abilitatea de a identifica şi bloca acţiunile actorilor rău intenţionaţi. Ca urmare, au fost împiedicate afişarea a miliarde de reclame care încălcau politicile Google. De asemenea, în 2024, o parte semnificativă a acestor eforturi s-a concentrat pe detectarea fraudelor încă din etapa de creare a conturilor, ceea ce a permis blocarea unui volum considerabil de reclame dăunătoare înainte de a fi difuzate. Astfel, majoritatea celor 39,2 milioane de conturi suspendate au fost închise înainte să ajungă să afişeze vreo reclamă.
Adaptarea la noile metode de înşelătorie
Verificarea identităţii advertiserului reprezintă un alt instrument esenţial în prevenirea revenirii actorilor rău intenţionaţi suspendaţi, asigurând în acelaşi timp transparenţă cu privire la cei care stau în spatele unui anunţ. Acest program acoperă acum peste 200 de ţări şi teritorii, iar în prezent, peste 90% dintre anunţurile vizualizate de utilizatorii Google provin de la advertiseri verificaţi.
O tendinţă răspândită în întreaga industrie a fost creşterea numărului de reclame care se folosesc ilegal de imaginea unor personalităţi publice - actori rău intenţionaţi utilizând conţinut video sau audio generat de inteligenţa artificială pentru a sugera o afiliere falsă cu celebrităţi, în scopul promovării unor fraude. Pentru a combate acest fenomen, Google a înfiinţat rapid o echipă dedicată de peste 100 de experţi care au analizat aceste fraude şi au dezvoltat măsuri de contracarare eficiente, inclusiv actualizarea politicii privind denaturarea informaţiilor pentru a suspenda advertiserii care promovează astfel de fraude. Ca urmare, au fost suspendate permanent peste 700.000 de conturi de advertiseri care au încălcat politicile. Acest lucru a condus la o scădere de 90% a raportărilor privind acest tip de anunţuri frauduloase în 2024.
Soluţii de protejare a integrităţii electorale
2024 a fost un an important pentru alegerile globale, cu aproximativ jumătate din populaţia lumii fiind chemată la urne. Eforturile Google de a sprijini integritatea alegerilor nu au fost niciodată mai importante. Ca parte a acestui demers, compania a continuat să extindă în alte ţări cerinţele de verificare a identităţii şi de transparenţă pentru advertiserii electorali. Aceste măsuri, care includ menţiuni de tipul "plătit de" şi un raport public de transparenţă al tuturor anunţurilor electorale, ajută utilizatorii din întreaga lume săi dentifice anunţurile electorale şi să ştie cine a finanţat respectivele campanii. În plus, Google a fost prima companie care a solicitat ca orice conţinut generat de inteligenţa artificială să fie marcat ca atare în anunţurile electorale, în linie cu eforturile de transparenţă perioada alegerilor.
Doar în ultimul an, Google a verificat peste 8.900 de noi advertiseri electorali la nivel global şi a eliminat 10,7 milioane de anunţuri electorale din conturi neverificate. De asemenea, Google a continuat să aplice politicile împotriva afirmaţiilor electorale demonstrabil false din întreaga lume.