Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a respins definitiv pretenţiile Ministerului Transporturilor privind plata scrisorii de garanţie de zece milioane EUR depusă de operatorul privat SC Grup Feroviar Român SA (GFR) pentru participarea la procesul de privatizare al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă - CFR Marfă SA, în 2013, conform unui comunicat trimis redacţiei.
"Ne bucurăm să vedem o rezoluţie definitivă în acest caz, care confirmă că Grup Feroviar Român a acţionat cu bună credinţă şi în baza prevederilor legale pe tot parcursul procesului de privatizare", spune Gruia Stoica, Preşedintele Grupului GRAMPET - Grup Feroviar Român. "Este regretabil că Ministerul Transporturilor a ales să ducă această luptă pe parcursul a aproape 7 ani, ignorând evidenţa faptului că executarea sumei din scrisoarea de garanţie bancară se putea face doar în limita prevederilor legale şi cu respectarea strictă a condiţiilor de formă şi de fond în care a fost emisă, fapt confirmat de toate cele 3 instanţe de judecată care au soluţionat acest litigiu".
În vederea participării la privatizare, Grup Feroviar Român a depus în luna iunie 2013 o scrisoare de garanţie bancară emisă de Raiffeisen Bank International AG, însoţită de confirmarea de autenticitate emisă de Banca de Export Import a României - Eximbank.
În septembrie 2013, Statul Român, prin Ministerul Transporturilor, şi Grup Feroviar Român, în calitate de cumpărător, au semnat contractul de vânzare- cumpărare a 51% din acţiunile CFR Marfă. În cele din urmă, procesul de privatizare a eşuat pentru că băncile creditoare CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea de acţionariat. În consecinţă, contractul a fost reziliat, iar cumpărătorul - nefiind culpabul de eşecul privatizării, a fost exonerat de orice obligaţie ce i-ar fi revenit, implicit de plata garanţiei de 10 milioane EUR.
În plus, nu au existat motive pentru sancţionarea financiară a companiei Grup Feroviar Român, aceasta executându-şi integral obligaţiile şi depunând toate eforturile pentru finalizarea cu succes a respectivului proces de privatizare.
În 2017, Ministerul a intentat proces instituţiilor financiare Eximbank şi Raiffeisen Bank Internaţional, cauză în care Grup Feroviar Român s-a alăturat în calitate de intervenient (calitate prin care poate participa la proces, formulând pretenţii proprii şi prevenind astfel o eventuală acţiune ulterioară în instanţă pe aceeaşi speţă).