Guvernul a aprobat normele metodologice privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale pe teritoriul României, asigurând astfel implementarea corespunzătoare a reglementărilor europene în domeniu, transpuse prin Legea nr. 16/2017, potrivit unui comunicat de presă al Executivului, trimis Redacţiei.
În document se precizează: "Actul normativ detaliază elementele caracteristice unei detaşări transnaţionale de care Inspecţia Muncii, de care inspectoratele teritoriale de muncă vor ţine cont pentru a stabili dacă o întreprindere exercită efectiv activităţi semnificative, altele decât cele interne de gestionare şi/sau administrative, în statul membru de stabilire, altul decât România sau pe teritoriul Confederaţiei Elveţiene, sau dacă un salariat este detaşat temporar pe teritoriul României. Aceste elemente sunt luate în considerare de către inspectoratele teritoriale de muncă şi în cadrul controalelor efectuate la întreprinderile stabilite în România care detaşează salariaţi în cadrul prestării de servicii transnaţionale".
Normele metodologice aprobate astăzi de Guvern stabilesc, totodată, sancţiunile aplicate de către inspectorii de muncă în cazul în care constată neîndeplinirea condiţiilor privind detaşarea transnaţională.
Guvernul menţionează: "Pentru faptele definite drept contravenţii de către Legea 16/2017, legate îndeosebi de netransmiterea declaraţiei în limba română privind detaşarea salariaţilor proprii, nerespectarea obligaţiilor de a pune la dispoziţia inspectorilor de muncă documentele solicitate şi nerespectarea obligaţiei de a desemna o persoană care să asigure legătura cu autorităţile competente naţionale, normele metodologice prevăd amenzi cuprinse între 5.000 şi 9.000 de lei. De asemenea, este considerată contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 3.000 la 5.000 de lei transmiterea de date incomplete sau eronate în declaraţia în limba română privind detaşarea transnaţională a salariaţilor proprii, pe care întreprinderile stabilite pe teritoriul unui stat membru sau al Confederaţiei Elveţiene au obligaţia să o transmită".
Totodată, dacă aspectele constatate nu sunt de competenţa Inspecţiei Muncii, inspectoratele teritoriale de muncă informează autorităţile competente.
În comunicat se mai arată: "Dacă în cadrul cooperării administrative sunt solicitate informaţii din domeniul de competenţă al altor instituţii publice din România, Inspecţia Muncii solicită acestor instituţii punerea la dispoziţie a informaţiilor necesare, pentru a fi comunicate autorităţii solicitante. Inspecţia Muncii poate furniza, ca urmare a primirii unei cereri motivate de informaţii din alte state membre, prin intermediul sistemului de informare a pieţei interne (IMI), informaţiile şi/sau documentele solicitate referitoare la salariaţii detaşaţi de pe teritoriul României, persoanele juridice înregistrate pe teritoriul României, agenţii de muncă temporară autorizaţi pe teritoriul României, statele de plată a drepturilor salariale ale salariaţilor detaşaţi şi dovezile aferente de plată, foile colective de prezenţă şi contractele individuale de muncă".
De asemenea, Inspecţia Muncii, în calitate de autoritate solicitată, primeşte prin intermediul sistemului IMI decizia prin care a fost aplicată o sancţiune financiară administrativă unei întreprinderi stabilite în România. Normele metodologice aprobate detaliază pentru fiecare situaţie în parte procedura şi termenele de comunicare a deciziilor prin care este impusă o sancţiune financiară administrativă, conform sursei citate.