• Abia adoptat, Finanţele discută începînd de azi modificările la Codul fiscal pentru 2005
Guvernul a aprobat, săptămîna trecută, normele metodologice de aplicare a Codului Fis-cal, documentul de circa 500 de pagini detaliind modul de calcul şi colectare al impozitelor şi taxelor. Codul fiscal a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2004, fără ca normele de aplicare să fi fost finalizate la acel moment. Pentru aplicarea Codului fiscal au fost emise opt ordine ale ministrului finanţelor, patru dintre acestea fiind abrogate ca urmare a adoptării normelor. "Ministerul Finanţelor va continua să rezolve prin ordine ministeriale o serie de probleme legate de fiscalitate, în paralel cu normele generale de aplicare a Codului fiscal", a declarat secretarul de stat în MFP, Maria Manolescu. Procedura de aplicare a prevederii legislative privind opţiunea asupra destinaţiei unei sume reprezentînd pînă la 1% din impozitul anual datorat pentru sponsorizarea unor entităţi non-profit, prevăzute la articolul 90 din Codul Fiscal, va fi stabilită prin ordin al minis-trului pe parcursul acestui an.
Maria Manolescu a explicat că meritul Codului Fiscal constă în faptul că asigură unitatea reglementărilor fiscale, prin acest cod fiind abrogate 11 ordonanţe şi 3 legi. Codul fiscal cuprinde reglementări de impozite şi taxe vizînd 85% din veniturile bugetului de stat, taxele vamale fiind reglementate separat. Mai mult, Codul fiscal asigură stabilitatea cadrului fiscal, acesta putînd fi modificat o singură dată pe an, cu cel puţin şase luni înainte de începerea unui nou exerciţiu fiscal. "Noi vom începe de luni (astăzi-n.r.) dis-cuţiile cu patronatele cu privire la strategia fiscală pe 2005, în cadrul căreia vom discuta posibilele modificări ale Codului fis-cal din 1 ianuarie 2005", a afirmat Maria Manolescu. Un alt merit al Codului fiscal punctat de oficialul MFP constă în faptul că este cunoscută pe termen lung evoluţia taxelor şi accizelor pînă în momentul aderării la Uniunea Europeană. Normele prezintă, printre altele, modalitatea de determinare a cheltuielilor cu dobînzile şi a pierderilor nete din diferenţe de curs valutar, tratamentul fiscal al operaţiunilor de reorganizare, lichidare şi al transferurilor de active, precum şi metodologia de calcul a accizelor pe fiecare grupă de produse.