Guvernul Greciei a semnat astăzi primul său acord major de privatizare, cu compania germană Fraport, căreia i-a atribuit un contract de 1,2 miliarde de euro pentru concesionarea şi administrarea a 14 aeroporturi regionale, conform Reuters.
Privatizările au reprezentat condiţii esenţiale pentru programele de susţinere financiară convenite de autorităţile de la Atena cu creditorii încă din 2010. Atena a obţinut însă numai 3,5 miliarde de euro din vânzarea activelor de stat, faţă de o ţintă iniţială de 50 de miliarde de euro, din cauza întârzierilor birocratice şi a lipsei de voinţă politică.
"Semnarea contractului este foarte importantă şi un mesaj puternic că economia Greciei recâştigă încrederea pieţei", a declarat, într-un comunicat, Stergios Pitsiorlas, şeful agenţiei elene de privatizare, HRADF.
Contractul era în negociere încă dinainte de venirea la putere a partidului de stânga Syriza, în ianuarie, care a îngheţat vânzările de active.
Premierul Alexis Tsipras a reactivat concesionarea aeroporturilor regionale în cadrul celui de-al treilea program de salvare, de 86 de miliarde de euro, aprobat în luna august, în pofida opoziţiei sindicatelor şi a opiniei publice.
Fraport şi partenerul său din Grecia, compania de energie Copelouzos, vor lua în cconcesiune şi vor administra 14 aeroporturi regionale din insule turistice, între care cele din Corfu şi Santorini, pentru o perioadă de 40 de ani. Companiile vor investi 330 de milioane de euro până în 2020, pentru modernizarea facilităţilor aeroporturilor.
Consorţiul condus de Fraport va prelua operaţiunile aeroporturilor în toamna anului 2016, când va plăti şi suma convenită. În total, consorţiul va investi 1,4 miliarde de euro pe perioada concesiunii.
Consorţiul, la care Fraport va deţine o participaţie majoritară, va plăti şi o chirie anuală fixă, de aproximativ 23 de milioane de euro.