Traficul internaţional de pasageri a înregistrat, în 2009, cea mai mare scădere de după cel de-al doilea Război Mondial, anunţă Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni (IATA).
Potrivit IATA, traficul de pasageri s-a diminuat cu 3,5% în 2009, comparativ cu 2008, iar factorul de încărcare a avioanelor s-a situat la 75,6%. Traficul aerian de marfă a scăzut cu 10,1% în 2009, iar gradul de încărcare a fost de 49,1%. Totuşi, IATA semnalează o ameliorare a situaţiei din domeniu, la finele anului trecut.
Pe regiuni, America de Nord şi Asia-Pacific au înregistrat o scădere de 5,8% anul trecut, iar Europa - de 5%. Orientul Mijlociu şi-a confirmat dinamismul cu o creştere anuală de 11,3%. Transportatorii aerieni din America Latină au consemnat o creştere de 0,3%, iar cei din Africa - un declin de 6,8%.
"În termeni de cerere, 2009 va intra în cărţile de istorie drept cel mai prost an pe care l-a cunoscut indus-tria transportului aerian. Am pierdut definitiv doi ani şi jumătate de creştere pe piaţa transportului de pasageri şi trei ani şi jumătate de creştere pe piaţa transportului de marfă", a anunţat directorul IATA, Giovanni Bisignani.
În opinia oficialului IATA, indus-tria transportului aerian începe anul 2010 cu provocări enorme, chiar dacă "ce a fost mai greu a trecut".
În ultima lună a anului trecut, cererea pentru traficul aerian de pasageri a crescut cu 4,5% în raport cu decembrie 2008. De asemenea, cererea pentru traficul aerian de marfă a crescut cu 24,4%, în decembrie 2009.
La mijlocul lunii trecute, IATA a estimat că, în 2009, companiile aeriene din întreaga lume au înregistrat pierderi de 11 miliarde de dolari, ducând totalul pierderilor raportate în perioada 2000-2009 la 49,1 miliarde de dolari, cu o medie de cinci miliarde de dolari pe an. Pentru 2010, IATA se aşteaptă la pierderi de 5,6 miliarde de dolari şi le recomadă companiilor de profil să se concentreze pe adaptarea capacităţii de zbor la cerere, respectiv la ţinerea sub control a cheltuielilor.