Comisia Europeană a propus în iulie 2021 pachetul legislativ "Fit for 55" pentru a atinge obiectivele de mediu stabilite în cadrul Acordului Verde European. Propunerile includ o reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puţin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990. Aceste măsuri au scopul de a face economia UE mai sustenabilă şi mai prietenoasă cu mediul înconjurător. Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice şi Administraţiei (M.D.L.P.A.) a actualizat în ultimii 2 ani numeroase norme tehnice aferente sectorului clădirilor pentru a adapta baza legală utilizată de toţi operatorii din domeniul construcţiilor (autorităţi locale şi instituţionale, auditori energetici pentru clădiri şi proiectanţi, executanţi, dezvoltatori imobiliari, agenţii imobiliare, beneficiari etc.) în vederea încadrării, în anii următori, în ţintele de mediu angajate de Guvernul României. Astfel, conform Ordinului M.D.L.P.A. nr. 16/2023, apărut în Monitorul Oficial nr. 46 din 17 ianuarie 2023, reglementarea tehnică "Metodologie de calcul al performanţei energetice a clădirilor, indicativ Mc 001-2022" a intrat integral în vigoare la 17 iulie 2023 (detalii pe www.oaer.ro). Odată cu această reglementare, apar noutăţi importante în privinţa autorizării clădirilor noi şi a celor existente care se renovează. Mai jos sunt listate o parte din aceste noutăţi pentru ca toţi actorii care lucrează în domeniul construcţiilor de clădiri să fie informaţi şi să analizeze ulterior în detaliu prevederile tehnice din Mc001-2022:
1) pentru autorizarea clădirilor noi trebuie să fie menţionată în certificatele de urbanism cerinţa obligatorie privind întocmirea Raportului de Conformare NZEB (Nearly Zero Energy Building) prin care proiectantul încadrează clădirea nouă pe care o proiectează în categoria clădirilor cu consum de energie aproape de zero, arătând cum sunt respectate condiţiile privind (1) consumul maxim de energie, (2) emisiile de CO2 aferente consumului total de energie şi (3) procentul minim de 30% de energie consumată din sursele regenerabile;
2) pentru autorizarea tuturor clădirilor noi sau existente care se renovează, trebuie să fie menţionată în certificatele de urbanism, dacă se utilizează fonduri publice, cerinţa obligatorie pentru întocmirea de către proiectant a Studiului privind Fezabilitatea din punct de vedere tehnic, economic şi al mediului înconjurător a utilizării sistemelor alternative de înaltă eficienţă;
3) s-a modificat integral forma certificatului de performanţă energetică, valorile care definesc clasele de performanţă energetică şi de mediu fiind diferite în funcţie de categoria de clădire;
4) certificatele de performanţă energetică nu sunt valabile fără codul unic de înregistrare şi este interzisă utilizarea lor de către proprietarii/administratorii/beneficiarii/dezvoltatorii clădirilor/unităţilor de clădire/apartamentelor 2
5) calculul coeficientului global de izolare termică devine de importanţă secundară, în consecinţă nu este necesar să mai apară ca cerinţă în Certificatele de Urbanism, consumul energetic calculat cu Mc001-2022 fiind acum cerinţa de performanţă energetică;
6) rezistenţele termice ale elementelor de construcţie nu mai au valori impuse, cele prezentate în Mc001-2022 fiind valori recomandate pentru atingerea unui consum calculat al clădirii sub cel maxim admis;
7) sistemele de ventilare mecanică devin obligatorii pentru toate clădirile nerezidenţiale noi sau existente care se renovează;
8) s-a modificat procedura de calcul a consumurilor de energie consumată de clădiri pentru încălzire, răcire, ventilare, apă caldă de consum şi iluminat.
Pentru autorizarea clădirilor existente care se renovează, întocmirea Raportului de Audit Energetic se păstrează ca cerinţă obligatorie în certificatele de urbanism. În conformitate cu prevederile legii 372/2005, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, facem şi următoarele precizări foarte importante: (1) certificatul de performanţă energetică se elaborează în mod obligatoriu pentru apartamente, case, blocuri, clădiri de birouri, clădiri pentru învăţământ, spitale, clădiri comerciale, clădiri pentru activitaţi sportive, hoteluri ş.a.m.d. care se construiesc, se vând, se închiriază sau sunt supuse renovărilor majore, pentru clădirile aflate în proprietatea/administrarea autorităţilor publice sau a instituţiilor care prestează servicii publice, precum şi pentru clădirile cu o suprafaţă utilă totală de peste 250m2 ocupate de o autoritate publică şi care este vizitată în mod frecvent de public; (2) pentru clădirile sau unităţile de clădire care se vând sau se închiriază, investitorul/ proprietarul/ administratorul este obligat să pună la dispoziţia potenţialului cumpărător sau chiriaş, după caz, anterior perfectării contractului, o copie de pe certificat, astfel încât acesta să ia cunoştinţă despre performanţa energetică a clădirii/unităţii de clădire pe care urmează să o cumpere/închirieze, după caz; contractele de vânzare-cumpărare încheiate fără respectarea prevederilor menţionate aici, sunt supuse nulităţii relative, potrivit prevederilor Codului civil (3) la încheierea contractului de vânzare-cumpărare, proprietarul are obligaţia de a transmite certificatul de performanţă energetică, în original, noului proprietar; (4) la data înregistrării unui contract de vânzare-cumpărare imobil, respectiv de închiriere imobil, proprietarul are obligaţia de a depune la organul fiscal competent o copie de pe certificat, iar originalul va rămâne în posesia proprietarului; (5) certificatul de performanţă energetică se elaborează şi se eliberează de către auditorul energetic pentru clădiri, la solicitarea investitorului/proprietarului/administratorului clădirii/unităţii de clădire şi este valabil 10 ani de la data eliberării înscrisă în certificat, cu excepţia situaţiei în care, pentru clădirea/unitatea de clădire la care există certificat în valabilitate, se efectuează lucrări de renovare majoră care modifică consumurile energetice ale acesteia; (6) următoarele fapte constituie contravenţii a. nerespectarea obligaţiei auditorului energetic pentru clădiri de a înscrie în registrul propriu de evidenţă a activităţii a certificatelor de performanţă energetică şi a rapoartelor de audit energetic şi se sancţionează cu amendă de la 1.250 lei la 2.500 lei; b. nerespectarea obligaţiei auditorului energetic pentru clădiri şi a expertului tehnic atestat de a transmite, în format electronic, editabil, la termenul stabilit prin lege, conţinutul Certificatelor de performanţă energetică şi sintezele rapoartelor de audit energetic, şi se sancţionează cu amendă de la 1.250 lei la 2.500 lei; c. transmiterea de date şi informaţii incomplete şi/sau eronate în Certificatelor de performanţă energetică şi sintezele rapoartelor de audit energetic şi se sancţionează cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei; d. nerespectarea obligaţiei de afişare a certificatului de către proprietarii/administratorii clădirilor 3 de interes şi de utilitate publică cu o suprafaţă utilă totală de peste 250 m2 , precum şi la cele frecvent vizitate de public, şi se sancţionează cu amendă de la 1.250 lei la 2.500 lei; e. nerealizarea de către investitori a studiului privind fezabilitatea din punct de vedere tehnic, economic şi al mediului înconjurător a utilizării sistemelor alternative de înaltă eficienţă, şi se sancţionează cu amendă de la 2.500 lei la 5.000 lei; f. nerespectarea de către investitorul/proprietarul/administratorul clădirii/unităţii de clădire, respectiv de către agenţii imobiliari/agenţiile de publicitate imobiliară a informării potenţialilor cumpărători sau chiriaşi, prin precizarea în anunţurile de vânzare sau închiriere a acestora informaţii din certificat privind indicatorii de performanţă (clasa de performanţă energetică, emisiile de CO2, consumul de energie primară, consumul de energie din surse regenerabile etc.), şi se sancţionează cu amendă de la 1.250 lei la 2.500 lei g. emiterea certificatului de urbanism emis de către autorităţile administraţiei publice locale/judeţene competente, în vederea emiterii autorizaţiei de construire, (i) fără a solicita pentru clădirile noi/ansamblurile de clădiri noi, întocmirea unui studiu privind fezabilitatea din punct de vedere tehnic, economic şi al mediului înconjurător a utilizării sistemelor alternative de înaltă eficienţă şi (ii) fără a solicita încadrarea necesarului de energie al clădirilor în nivelurile NZEB prevăzute în Mc001-2022; acest certificat de urbanism se consideră incomplet, iar fapta constituie contravenţie şi se sancţionează conform prevederilor art. 26 alin. (1) lit. h) şi alin. (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Ca urmare a precizărilor de mai sus, O.A.E.R., în calitate de co-autor al Mc001-2022 şi de promotor cu responsabilitate al sustenabilităţii construcţiilor din România care generează mai mult de 30% din emisiile totale de gaze cu efect de seră, solicită: 1- tuturor proiectanţilor şi auditorilor energetici pentru clădiri să respecte reglementarea Mc001-2022 şi legislaţia aferentă domeniului lor de activitate; 2- tuturor reprezentanţilor serviciilor de urbanism din primării, să întocmească corect certificatele de urbanism, cu includerea prevederilor din legea 372 şi din reglementarea tehnică Mc001-2022; 3- Inspectoratului de Stat în Construcţii să îşi exercite cu responsabilitate şi consecvenţă rolul de autoritate de control, în baza procedurii PCC001/2013; 4- tuturor notarilor publici să respecte întocmai prevederile legii 372 şi să solicite la tranzacţiile imobiliare cu clădiri/unităţi de clădire/apartamente, certificatul de performanţă energetică. Experţii O.A.E.R. stau la dispoziţia tuturor celor interesaţi cu alte informaţii privind domeniul Performanţei Energetice a Clădirilor.