FAN Courier estimează că va încheia anul 2022 cu o cifră de afaceri de 225 de milioane de euro, în creştere cu 10% faţă de anul anterior, în pofida unui an plin de provocări şi incertitudini, potrivit anunţului făcut de compania de curierat.
FAN Courier a continuat în 2022 investiţiile masive în tehnologizare, digitalizare şi servicii de livrare alternativă, în extinderea şi automatizarea HUB-urilor, dar şi în extinderea flotei auto. Investiţiile planificate şi realizate de societate în 2022 au atins un nivel record: 31,5 milioane de euro.
Adrian Mihai, CEO şi cofondator al FAN Courier, a declarat ieri, într-o conferinţă de presă: "2022 a fost un an plin de incertitudini şi provocări, venit după alţi doi ani dominaţi de imprevizibilul dat de pandemie. Anul acesta, cea mai mare provocare a fost gestionarea corectă a creşterii preţurilor combustibililor şi energiei, costuri cu impact semnificativ în activitatea noastră curentă. Din cauza acestor scumpiri, am fost nevoiţi să majorăm tarifele cu 6-7% şi să introducem indexul de combustibil pentru fiecare expediţie. Impactul creşterii costurilor a fost atât de puternic încât ne aşteptăm la o scădere semnificativă a profitabilităţii. Am observat în piaţă, mai ales după izbucnirea războiului în Ucraina, dar şi din cauza scumpirilor în lanţ la produsele de bază, o stare de aşteptare şi de chibzuinţă în rândul consumatorilor, stare generată în mare parte de scăderea puterii de cumpărare. La categoria veşti bune putem aminti o creştere a interesului clienţilor pentru livrările alternative - lockere, Collect Point, etc. -, zone spre care am direcţionat şi noi o mare parte din investiţiile din acest an".
În 2022, comerţul online a avut o pondere de 60-65% în activitatea companiei, iar estimările rămân în continuare de creştere, mai ales în contextul campaniilor tradiţionale de discount-uri din ultimele două luni ale anului.
Pentru 2023, FAN Courier estimează o creştere a pieţei de curierat cu 10-15%, după ce în acest an a atins o valoare de 850 de milioane de euro. În contextul avansului industriei, FAN Courier previzionează pentru anul următor o creştere de 15% a business-ului propriu.
• Felix Pătrăşcanu, cofondator FAN Courier: "Cea mai amplă investiţie - dezvoltarea reţelei de lockere FANbox"
În acest an, de departe cea mai amplă investiţie derulată de FAN Courier a fost cea în dezvoltarea reţelei de lockere FANbox, a spus Felix Pătrăşcanu, cofondator FAN Courier, adăugând: "Este un proiect care va avea o perioadă de implementare mai lungă, cu mai multe etape, pe care le-am anunţat deja. În prima fază, acest proiect a necesitat o investiţie de 10 milioane de euro, pe care am făcut-o în 2022. De asemenea, am continuat investiţiile începute în anii anteriori la HUB-ul de la Cluj, pe care l-am dat în folosinţă în luna mai, investiţie care a crescut semnificativ şi calitatea serviciilor, dar şi volumele tranzitate. Pe termen mediu şi lung, planurile noastre sunt să transformăm HUB-ul din Cluj-Napoca într-unul internaţional. Tot în acest an, am început extinderea HUB-ului de la Braşov, investiţie pe care o vom continua în 2023, şi am dotat HUB-ul de la Arad cu un sistem de sortare performant. În plus, la nivel naţional, am implementat plata cu cardul la curier, dar şi alte soluţii de digitalizare, care le oferă clienţilor alternative simple şi rapide de folosire a serviciilor noastre".
Pe lista de investiţii pentru 2023 se află construirea unui nou HUB în Ştefăneşti ce va cuprinde un depozit de fullfilment, o clădire de birouri şi o parte de depozit de curierat, dotat cu tehnologii performante de sortare şi picking. De asemenea, anul viitor se va finaliza şi HUB-ul de la Braşov, care va fi dotat cu o bandă de sortare modernă. Continuarea extinderii reţelei de lockere la nivel naţional, precum şi achiziţia de maşini electrice şi investiţiile în sustenabilitate sunt, de asemenea, prioritare în 2023.
În 2022, FAN Courier şi-a majorat numărul de angajaţi la nivel naţional de la 7.500 la 7.900 şi intenţionează să păstreze aceeaşi rată anuală de creştere şi în 2023.
• FAN Courier a continuat dezvoltarea afacerii sale din Republica Moldova
În 2022, FAN Courier a continuat dezvoltarea în Republica Moldova şi vizează intrarea şi pe alte pieţe internaţionale, începând din 2023. Investiţia iniţială din ţara vecină a fost de 3 milioane de euro.
La un an de la intrarea în Republica Moldova, Neculai Mihai, cofondator FAN Courier, afirmă: "Activitatea este în parametri, deşi planurile de creştere au decelerat din cauza războiului din Ucraina, având în vedere că Republica Moldova este mai afectată decât România de acest conflict. Avem ca obiectiv poziţia de lider de piaţă şi în ţara vecină, astfel că ne menţinem planurile de investiţii şi ne dorim să le oferim clienţilor din Republica Moldova acces la piaţa europeană, iar celor din România - acces la piaţa din Republica Moldova. Pentru 2023, ne propunem ca FAN Moldova să-şi dubleze numărul de filiale, aşadar vom face investiţii importante în flotă şi în numărul de angajaţi. Suntem, totodată, din ce în ce mai interesaţi şi de alte pieţe internaţionale şi vom identifica oportunităţile de extindere, astfel încât să le oferim clienţilor din Europa Centrală şi de Vest acces la piaţa din România şi invers".
• FAN Courier a creat Departamentul de Sustenabilitate şi Impact
Începând din acest an, FAN Courier a înfiinţat Departamentul Sustenabilitate şi Impact, în vederea obţinerii unui echilibru între nevoile şi interesele tuturor părţilor implicate - mediu înconjurător, angajaţi, acţionari, furnizori, clienţi etc. Un obiectiv important asumat, de altfel, de FAN Courier este neutralizarea amprentei de carbon până în anul 2040.
În ceea ce priveşte producţia de energie regenerabilă, în perioada 2021-2022, compania a investit 1,8 milioane de euro într-o instalaţie de panouri fotovoltaice la sediul central din Ştefăneştii de Jos. Conform estimărilor, acestea vor acoperi aproximativ 40% din consumul propriu, iar surplusul de energie va fi distribuit în reţeaua publică. De asemenea, în viitor, vehiculele electrice din flota FAN Courier vor fi încărcate cu energie verde produsă "in-house". În prezent, mobilitatea electrică este reprezentată de un proiect pilot de livrări nepoluante.
FAN Courier este o companie cu capital integral românesc, fondată în 1998 de Felix Pătrăşcanu, Adrian Mihai şi Neculai Mihai. FAN Courier deserveşte peste 60.000 de clienţi, majoritatea persoane juridice, cu ajutorul unei echipe formate din peste 7.900 de angajaţi şi colaboratori, şi a unei flote auto de aproximativ 4.500 de autovehicule.