Transport Trade Services (TTS), cel mai mare transportator de mărfuri pe Dunăre din ţara noastră, lansează la începutul săptămânii viitoare oferta pentru cel mult 50% din acţiunile companiei care, la preţul maxim, este evaluată la 630 milioane de lei.
Marcel Murgoci, director de operaţiuni în cadrul societăţii de brokeraj Estinvest, ne-a declarat: "În primul rând, trebuie remarcat că este prima companie după Purcari care doreşte listarea pe Piaţa Reglementată. Este o companie mai mare faţă de cele cu care ne-am obişnuit în ultimii ani, iar domeniul este nou - nu există o companie de acest tip la Bursa de Valori Bucureşti, cel puţin nu de dimensiunea aceasta".
• Oferta cuprinde 15 milioane de acţiuni, 15% din titlurile oferite fiind destinate retailului
Oferta, ce cuprinde 15 milioane de acţiuni TTS, este croită pe două tranşe, respectiv tranşa investitorilor de retail, căreia îi sunt destinate cel mult 15% din acţiunile oferite, respectiv 2,25 milioane de titluri, şi tranşa investitorilor instituţionali care cuprinde 12,75 milioane de acţiuni.
Preţul de subscriere pentru investitorii de retail este de 21 lei/titlu, în timp ce pentru instituţionali preţul este situat în intervalul 19 - 21 de lei.
"Cred că va exista interes în piaţă pentru acţiunile companiei pentru că, spre deosebire de plasamentele private de până acum, la Transport Trade Services este vorba despre o ofertă publică, astfel încât poate participa oricine doreşte, în condiţiile ofertei. Dar sigur că până la urmă măsura interesului companiei va fi dată de investitorii instituţionali, care au cea mai mare tranşă", spune Marcel Murgoci.
Oferta pentru retail este compusă din două sub-tranşe. Sub-tranşa A, cu alocare garantată pe modelul "primul venit - primul servit", ce va reprezenta 10% din total (1,5 milioane de acţiuni). În cadrul acestei sub-tranşe, un investitor va putea subscrie un număr de minim 240 de acţiuni şi de maxim 7.500 de acţiuni. Sub-tranşa B, cu o alocare de tip "pro-rata", reprezentând 5% din totalul ofertei, respectiv 0,75 milioane de acţiuni. Această sub-tranşă poate fi majorată, în baza deciziei acţionarilor vânzători, până la cel mult 10% din acţiunile oferite, în funcţie de interesul investitorilor de retail, urmând a se reduce în mod corespunzător dimensiunea tranşei destinate instituţionalilor, se arată în prospectul companiei.
"Observ că în mare măsură urmează modelul listării Digi Communications de acum patru ani, în sensul că pentru investitorii de retail există două sub-tranşe, din care una garantată şi pe principiul primul venit - primul servit", spune brokerul de la Estinvest.
Operaţiunea se va derula între 24 mai şi 4 iunie, iar pentru a fi încheiată cu succes trebuie ca cel puţin 60% din acţiunile oferite să fie vândute.
• Dragoş Mesaroş, Goldring: "Cred că la un moment dat compania ar putea să intre în compoziţia indicelui BET"
TTS (Grup) este unul dintre cei mai importanţi jucători din piaţa transportatorilor din ţara noastră, activităţile principale cuprinzând expediţia de marfă, transportul pe cale fluvială şi operare portuară. Grupul operează una dintre cele mai mari flote fluviale de pe Dunăre (prin filialele sale din România şi Ungaria) şi terminale portuare proprii în Portul Constanţa şi în alte porturi dunărene din ţara noastră şi din Ungaria. În ultimii ani a deţinut o cotă de piaţă de peste 30% din volumul mărfurilor transportate pe Dunăre (fără transporturile pe zona germană a Dunării), în timp ce domeniul de operare portuară în Portul Constanţa deţine o cotă de piaţă de 16%. Operaţiunile sale comerciale se desfăşoară în nouă ţări riverane Dunării, respectiv în România, Serbia, Ungaria, Croaţia, Bulgaria, Austria, Slovacia, Ucraina şi Germania.
Dragoş Mesaroş, director de tranzacţionare la Goldring, consideră că domeniul de activitate al Transport Trade Services este un atu pentru companie, pe care o vede la un moment dat chiar inclusă în indicele BET.
Brokerul de la Goldring ne-a declarat: "Transportul pe apă este mult mai ieftin decât cel feroviar şi rutier, ceea ce mi se pare un atu important pentru companie. Din punctul meu de vedere, cu toate că nu este o companie de tip «growth» în adevăratul sens al cuvântului, Transport Trade Services are un anumit potenţial de creştere. Domeniul de activitate mi se pare interesant şi cred că la un moment dat compania ar putea să intre în compoziţia indicelui BET".
Din punctul său de vedere, compania vrea să vină la bursă într-o perioadă propice listărilor, fapt relevat de nivelul relativ ridicat al preţurilor acţiunilor în general, cât şi de interesul manifestat de investitori în ultima perioadă pentru companiile noi de la BVB.
• Marcel Murgoci, Estinvest: "Există bani în piaţă, există dorinţa de a investi, aşa că nu cred că ne aflăm într-un context nefavorabil listării"
Este o opinie oarecum împărtăşită şi de Marcel Murgoci, ce conduce operaţiunile de la Estinvest. "Există bani în piaţă, există dorinţa de a investi, aşa că nu cred că ne aflăm într-un context nefavorabil listării", ne-a spus brokerul.
Conform prospectului, compania a distribuit dividende în ultimii trei ani, respectiv 7,2 milioane de lei în 2018, 15,3 milioane lei în 2019 şi 16,2 milioane de lei în 2020, echivalentul unor alocări unitare de 0,24 lei, 0,51 lei şi 0,54 lei, randamentul brut pentru anul trecut raportat la preţul maxim din ofertă fiind de 2,5%.
"Pentru anii următori, Consiliul de Administraţie actual al TTS intenţionează să recomande acţionarilor ca societatea să aloce 45% din profitul distribuibil în fiecare an. De asemenea, Consiliul va recomanda acţionarilor distribuirea unui dividend crescător sau cel puţin menţinerea distribuirii la nivelul din anul anterior", se arată în prospect.
• Profit din exploatare la nivel consolidat de 62,2 milioane lei în 2020, cu 10% sub cel din 2019, dar cu mult peste cel din 2018
Anul trecut, veniturile consolidate ale Transport Trade Services s-au ridicat la 520,28 milioane de lei, în scădere cu 5,7% faţă de cele din 2019, dar cu 16,1% mai mari decât cele obţinute în 2018. Veniturile din prestarea de servicii au fost de 483,36 milioane de lei, cu 6,6% sub cele din anul anterior, dar cu 21,8% peste cele din 2018. Rezultatul din exploatare a fost de aproape 62,25 milioane de lei, cu 10% mai mic decât cel din 2019, dar cu mult mai mare decât cel din 2018, de 25,77 milioane de lei. Anul trecut, profitul net al Grupului TTS s-a ridicat la 48,26 milioane de lei, în timp ce în 2019 rezultatul net a fost de 53,29 milioane de lei, conform datelor din prospect.
La finele anului trecut activele totale la nivel consolidat ale TTS se ridicau la 750,82 milioane de lei, cu 2% sub cele din 2019, în timp ce datoriile totale erau de 145,84 milioane de lei, cu 24% mai mici decât cele din 2019.
Pentru perioada 2021-2025, TTS (Grup) va aloca fonduri pentru realizarea programului său de dezvoltare organică, atât pentru transportul fluvial cât şi pentru segmentul de operare portuară. Pentru transportul fluvial sunt alocate circa 42 milioane de euro, din care 25 milioane pentru mentenanţă şi 17 pentru expansiune. Pentru segmentul de operare portuară sunt alocate fonduri de circa 15 milioane de euro până în 2025, din care două milioane de euro pentru mentenanţă şi 13 pentru expansiune.
TTS este acţionar majoritar al companiilor: Navorm Galaţi, TTS Operator Constanţa, Canopus Star Constanţa, TTS Porturi Fluviale Galaţi, Cernvodă Shipyard, Bunker Trade Logistic Constanţa, TTS Viena, Agrimol Trade Bucureşti şi Transterminal Chişinău.
În cadrul ofertei, Alexandru-Mircea Mihăilescu va vinde până la 7,54 milioane de acţiuni, Ion Stanciu până la 2,12 milioane acţiuni, Viorel Ştefan (fost ministru de finanţe) până la 1,53 milioane de acţiuni, Peter Hungerbuhler până la 1,37 milioane de acţiuni, Constantin Hârţan până la 0,75 milioane de acţiuni şi Ştefănuţ Petru până la 0,45 milioane de acţiuni, restul acţionarilor urmând să înstrăineze fiecare sub 0,2 milioane de titluri TTS.
În prezent, acţiunile companiei sunt deţinute de 14 persoane fizice. Echipa de management şi fondatorul deţin împreună 67,57% din acţiunile totale. Alexandru-Mircea Mihăilescu deţine 15,12 milioane de acţiuni, respectiv 50,4% din companie.
Oferta va fi intermediată de Swiss Capital, iar TradeVille şi BRK Financial Group formează grupul de distribuţie.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.05.2021, 12:23)
ce parere aveti despre TTS ? sa participam la IPO ?
1.1. Titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Protaru în data de 21.05.2021, 12:45)
Daca zic "Da" unii vor zice ca sunt actionar la TTS si vreau sa descarc, daca voi zice "Nu", unii vor zice de denigrez.
Personal consider ca pretul de vanzare raportat la multiplii fundamentali sunt corecti, nici scump, nici ieftin.
E doar un joc al asteptarilor implinite sau nu si al propriului orizont de timp si al tolerantei personale a pierdere.
Daca ai stiut ca castigi bani astfel incat sa iti ramana si pentru investit pe bursa, ar trebui sa stii si sa ii investesti. Daca nu stii, plateste un consultant, sfaturile platite sunt cele mai bune, cele gratuite sunt discutii de placere.
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.05.2021, 12:49)
ipo sau exit?
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.05.2021, 14:19)
IPO sau exit? Teapa in ambele variante.
1.4. Pretul corect? (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de Patricianu în data de 21.05.2021, 15:36)
Permite-mi sa te contrazic, pretul este destul de mare(corect ramane de vazut), se va vedea dupa ce vor stabili institutionalii pretul final, pret care va fi cu SIGURANTA la limita inferioara sau foarte aproape de aceasta......de ce? Pentru ca institutionalii nu vor arunca cu bani doar ca s-a facut publicitate, au specialistii lor care stiu exact cum sta treaba, cat despre comentariile domnului din articol ca transportul pe apa este cel mai ieftin, nu e in niciun caz un argument forte, si nici vreo noutate, noi nu cumparam transport pe apa, ci actiuni din punctul meu de vedere usor supraevaluate, nu are legatura transportul in general cu pretul IPO TTS in particular.va doresc tuturor succes in investitii, dar e bine ca unii sa aprofundeze subiectul inainte de a baga bani, in cazul unora munciti din greu, pentru exit-u unor grei din companie...
1.5. Titlu (răspuns la opinia nr. 1.4)
(mesaj trimis de Protaru în data de 21.05.2021, 22:29)
Habar n'am ce fac institutionalii (fondurile de pensii), conteaza ce se va intampla cu pretul in piata dupa listare.
Cred ca fondurile de pensii "arunca si cu banii" pentru ca au multi bani pe care ii incaseaza lunar si nu mai au unde sa investeasca la BVB (chiar ei au spus asta). Au cumparat ei Digi cu DIVY de 3%, Sfg la fel. Tranzactiile in piata secundara le fac mai mult investitorii mici si medii, cei mari cumpara si pastreaza sau descarca pe "deal" sau treptat pe perioade mai lungi scufundand pretul ca la Digi si Sfg.
1.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 21.05.2021, 22:51)
Fondurile de pensii nu arunca cu bani. Fondurile de pensii isi bat joc de bani. Ca nu sunt banii lor. Urmeaza sa cumpere in parc, actiuni la marorosh blanc, dupa care urmeaza sa vedem pensionarii care incerca sa vanda actiuni la tlv si alte catastrofe supraevaluate, tot in parc, in viata reala, pe marile burse, nu prea vedem actiuni bancare la bv 1,7 cum este la tlv
1.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 22.05.2021, 18:21)
Mai rau e sa nu participi la nici un IPO!
2. Intrebare
(mesaj trimis de anonim în data de 21.05.2021, 12:57)
La COVG/TTS e oferta de delistare sau de_listare?Actionarii-vanzator i mai stiu daca le place sau nu bursa?Cand s-au delistat acum cativa ani cum era transportul pe apa,ieftin sau scump?Toti se fac ca ploua despre COVG...tot e ieftin pe ploaie-apa.
3. fără titlu
(mesaj trimis de zaza în data de 21.05.2021, 17:25)
Scump. Prea multa lauda.Transportul pe apa ieftin. Ramane de vazut daca volumul de transport o sa creasca.Romania este la cap de linie fara ramificatii bine conturate.D-p.d.v. randament/actiune nu prea este in top. Deci assteptam ...sa vedem.
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.05.2021, 19:56)
Ca diversificare poate, dar sunt multe alternative mai interesante acum la bvb. Daca mai scade suficient dupa listare, reevaluam.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 21.05.2021, 22:05)
Un ipo perfect pt fondurile de pensii. Dividende estimate de 2-3% brut, exact ce place fondurilor de pensii care continua sa sustina cotatiile unor companii ca tel, tgn, cu randamente similare sau brd, care asigura un randament de 0,25% pe ultimii 2 ani, in conditiile in care inflatia a sarit de 4%.. Ca sa nu mai zic de alro, care creste chiar daca nu acorda dividende, iar la t1 vine tot cu pierderi. in concluzie, daca intra fondurile de pensii, este de intrat la tts si la per de 100. Au grija fondurile de pensii sa o creasca la per de 200, ca nu sunt banii lor. Altfel era, insa, daca nu era un exit al actualilor actionarii, iar sumele atrase prin ipo erau utilizate pentru cresterea companiei.
5.1. Titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de Protaru în data de 21.05.2021, 22:41)
Cred ca fondurile de pensii sigur vor intra. Fondurille au intrat si pe Digi , pe Sfg si au dus preturile in jos.
Pe cei de la fondurile de pensie ii intereseaza prea putin randamentele obtinute, ei isi iau comisioanele din activele administrate, iar aceste active cresc lunar prin viramentul fortat de lege catre ele. Partea amuzanta e cand cumpara obligatiuni de stat cu banii pe care statul i'a directionat catre ei.
5.2. per la infinit (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 23.05.2021, 16:17)
Va veni si la noi scadenta la fondurile de pensii,nu degeaba au fost desfiintate la timp in tari normale precum Ungaria si Polonia, fiind considerate jocuri de noroc,existand riscul pierderii economiilor populatiei.
5.3. Titlu (răspuns la opinia nr. 5.2)
(mesaj trimis de Protaru în data de 23.05.2021, 18:15)
Orice politician roman care va avea nesabuinta sa incerce o astfel de "manevra" va fi inchis imediat.