Transportatorii rutieri sunt decişi să schimbe decizia Autorităţii pentru Supraveghere Financiară (ASF) care consideră că nu se impune suspendare plăţii poliţelor RCA în perioada stării de urgenţă. Ei întocmesc un material bine documentat pe care doresc să îl prezinte Parlamentului, autoritate constituţională căreia îi vor solicita demisia întregii conduceri a ASF.
Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), a declarat pentru Ziarul BURSA: "Lucrăm cu două case mari de avocatură la întocmirea unui material de peste 300 de pagini, care va avea şi anexe, pe care îl vom prezenta, în 20 mai, Parlamentului. Dacă solicitările nu vor fi rezolvate până atunci, vom cere Parlamentul să destituie întreaga conducere a ASF. Nu este posibil ca şefii ASF să susţină, într-o scrisoare adresată Guvernului, că nu recomandă suspendarea plăţii poliţelor RCA în perioada stării de urgenţă, după ce înainte au susţinut punctul nostru de vedere. Atitudinea celor de la ASF şi a celor de la UNSAR (n.r. - Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare din România) mă duce cu gândul la altceva: că la mijloc ar fi vorba despre o schemă Caritas sau Ponzi, care se bazează pe numărul mare de încasări pentru a avea de unde să efectueze plăţile. Mergând pe această schemă, ar rezulta că societăţile de asigurare din România nu au constituit provizioanele necesar şi că banii au fost cheltuiţi în alte scopuri decât cele prevăzute de lege. Nu este posibil ca asigurătorii să reasigure 45% din ce încasează către firmele mamă, de casă, din străinătate, iar aproape 25% să reprezinte cheltuieli administrative. Asta înseamnă din start că, din totalul încasărilor, 70% din bani sunt cheltuiţi în alte scopuri de către asigurătorii din ţara noastră. Din restul de 30%, de unde să mai plătească pagube şi alte cele? De aceea, sunt mii de procese pe rolul instanţelor între păgubiţi şi firmele de asigurări. Dacă RCA ar fi o asigurare facultativă, toate aceste firme ar da faliment".
Liderul transportatorilor susşine că, dacă plata RCA nu va fi suspendată pentru perioada stării de urgenţă, patronii din domeniu vor protesta în faţa Guvernului şi în faţa ASF.
Vasile Ştefănescu ne-a mai spus: "Noi avem activitatea blocată din cauza restricţiilor introduse prin ordonanţele militare, oamenii sunt în şomaj tehnic, maşinile stau în garaje, nu pe domeniul public, dar cu toate acestea ASF doreşte să plătim în continuare RCA, ca şi cum nu s-ar fi întâmplat nimic şi ca şi cum activitatea continuă în condiţii normale. Este inadmisibil!".
De altfel, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România a transmis, ieri, o scrisoare deschisă conducerii Autorităţii de Supraveghere Financiară, prin care îi solicită clarificări cu privire la situaţia poliţelor de Răspundere Civilă Auto (RCA) în perioada stării de urgenţă.
În secţiunea adresată prim-vicepreşedintelui ASF Doina Elena Dascălu, referindu-se la atribuţiile de protecţia consumatorului, COTAR apreciază că anul 2019 poate fi considerat anul de doliu al consumatorilor de asigurări din România, ASF primind un număr de 26.911 petiţii, dintre care 95,42% (25.679 petiţii) au vizat comportamentul abuziv al pieţei de asigurări din România.
"Dacă în anul 2018 numărul petiţiilor era de 8313, în mandatul noii echipe de conducere a ASF, numărul petiţiilor ce reclamă abuzurile existente pe piaţa de asigurări a ajuns la 25679, rezultând o creştere a numărului de petiţii de peste 300%. (...) Echipa de conducere a Autorităţii de Supraveghere Financiară este una nepotrivită, iar rezultatele vorbesc de la sine, după cele 8 luni de zile de interimat. Sectorul ASF (...) de protecţie a consumatorului a ajuns să fie, în fapt, un sector anti-consumatori, din cauza conduitei adoptate şi a consecinţelor pe care le produce asupra drepturilor consumatorilor. Astfel, pentru a manipula cifrele raportate public, a fost inventată sintagma de petent unic, pentru ca numărul acestora să pară mai mic, adică 20.837 de petenţi unici în sectorul de asigurări, în loc de 25.679", se arată în scrisoarea publicată de COTAR.
Organizaţia transportatorilor apreciază că activitatea ASF poate fi rezumată astfel: constatând că numărul de petiţii - un veritabil barometru şi sistem de diagnostic al întregii pieţe - indică existenţa unor disfuncţionalităţi grave, în loc să treacă la rezolvarea acestora imediată pentru a împiedica prăbuşirea întregului sistem, toate eforturile, resursele şi abilităţile ASF s-au concretizat în eliminarea sistemului de diagnostic, considerându-se că dacă problemele nu mai pot fi semnalate, atunci ele nici nu mai există.
COTAR arată că de la începutul acestui an au fost înregistrate pe rolul instanţelor de judecată peste 10.000 de acţiuni îndreptate împotriva a două societăţi aflate în supravegherea ASF - City Insurance şi Euroins, care deţin peste 70% din piaţa RCA.