Piaţa de ambalaje a cunoscut un proces de revigorare în primul trimestru din an, urmând o pantă ascendentă, în special pe fondul orientării companiilor către soluţii complete de ambalare - ambalaje pentru protecţie şi sisteme de ambalare. La baza revigorării se află creşterea de aproximativ 20% a cererii pe segmentul de ambalaje din carton şi hârtie faţă de primul trimestru din 2023, conform datelor interne INATECH Packaging. Cu toate acestea, este observată o temperare a consumului general în acest an, românii tind să achiziţioneze mai puţine produse, reflectând schimbările de comportament ale consumatorilor influenţate de contextul economic actual, arată datele INATECH Packaging, unul dintre principalii furnizori de soluţii complete de ambalare din România.
Această creştere este alimentată în principal de interesul sporit din partea retailerilor, în special de al celor din ecommerce. Astfel, în perioada ianuarie-martie 2024, companiile au comandat peste 300.000 kg de ambalaje din hârtie şi carton, potrivit datelor interne INATECH Packaging.
În acest context, ca tendinţă principală în 2024 pe piaţa de ambalaje rămâne interesul companiilor pentru a reduce costurile cu ambalarea produselor, preferând să încheie parteneriate cu furnizori cu soluţii complete de ambalare şi care oferă ambalaje rezistente la manipularea şi transportarea produselor, mai ales de sărbători, când există vârf de cerere.
"Deşi începutul de an indică o oarecare incertitudine în economie, piaţa de ambalaje îşi susţine trendul de dezvoltare, însă cu ajustări ale cererii: există un interes tot mai evident pentru soluţii complete de packaging. Astfel, firmele din România sunt tot mai orientate către furnizori care pot oferi soluţii de la A la Z, de la tipuri cât mai diverse de ambalaje, la sisteme de ambalare, ceea ce ne provoacă să regândim strategia de produs, de vânzare şi de investiţii pentru a îndeplini nevoile din piaţă şi pentru a asigura creştere constantă în business. Mai mult, piaţa de ambalaje trece printr-o perioadă puţin atipică: deşi înregistrăm creştere în activitatea noastră datorită diversificării gamei de produse şi a dezvoltării portofoliului de clienţi, consumul general este mai temperat faţă de alţi ani. În schimb, cererea pentru ambalaje de protecţie a fost la cel mai mare nivel în preajma Paştelui şi continuă să crească în general, alimentată de mai mulţi factori, inclusiv de creşterea comerţului electronic şi de accentul tot mai mare pus pe protejarea produselor în timpul transportului şi depozitării. Acest lucru a dus la o cerere constantă pentru soluţii de ambalare durabile şi eficiente, care să ofere protecţie adecvată, dar şi să fie ecologice", declară Cristian Bădescu, CEO INATECH Packaging.
Companiile vor soluţii complete de ambalare, practic sunt tot mai interesate de furnizori de tipul one-stop shop, unde să găsească toate tipurile de ambalaje şi inclusiv sisteme de ambalare necesare pentru activitatea şi produsele vândute. De asemenea, reprezentanţii INATECH Packaging observă o orientare tot mai mare către automatizarea proceselor de ambalare, în special în industria producţiei şi în logistică, unde eficienţa şi economisirea de timp şi resurse sunt prioritare. Această schimbare este alimentată de avansul tehnologic constant şi de nevoia de a reduce costurile şi de a îmbunătăţi procesele operaţionale.
Cele mai cumpărate tipuri de ambalaje: cerere mai ridicată pentru ambalaje customizate şi pentru ambalaje cu temperatură controlată
În primul trimestru din an, cele mai multe solicitări de ambalaje de protecţie şi de sisteme de ambalare vin din industriile: ecommerce, producţie, retail, pharma, automotive, logistică, dar şi subnişe care apar strict în perioada diverselor sărbători internaţionale sau religioase. Astfel, cele mai căutate tipuri de ambalaje sunt cele din hârtie, carton, folie cu bule, ambalajele termoizolante, pentru produse alimentare mari, dar şi pentru băuturi, produse de lux şi cadouri. Din totalul solicitărilor de ambalaje, peste 30% sunt reprezentante de ambalajele ecologice, acestea fiind tot mai folosite de companiile din România.
În contextul pregătirii stocurilor de produse pentru Paşte, au fost înregistrate mai multe comenzi pentru aceleaşi tipuri de ambalaje ca în restul anului. Totodată, este înregistrată o creştere de 7% pentru ambalaje customizate realizate din spume tehnice, fiind una dintre perioadele din an cu un volum mai ridicat de vânzare pe acest segment de ambalaje. Astfel, IFOAM AG, una dintre firmele şi liniile de business ale grupului INATECH, înregistrează creştere de la an la an.
"Am remarcat şi o atenţie tot mai mare acordată aspectului estetic al ambalajelor, în special în sectorul bunurilor de consum şi al produselor de lux. Astfel, cererea pentru soluţii de ambalare personalizate şi de înaltă calitate este în creştere deoarece companiile caută să se diferenţieze pe piaţă şi să ofere o experienţă memorabilă clienţilor lor. Cererea pentru ambalaje personalizate vine dintr-o varietate de domenii, inclusiv industria comerţului online, automotive, electronică. Companiile caută ambalaje customizate pentru a se diferenţia pe piaţă, a crea experienţe memorabile pentru clienţi şi a promova brandurile şi produsele lor într-un mod unic şi distinctiv. Ambalajele personalizate contribuie la consolidarea loialităţii clienţilor, la stimularea vânzărilor şi la promovarea imaginii de marcă", explică Andrei Rusu, co-fondator IFOAM AG, parte din grupul INATECH.
Piaţa de ambalaje, în schimbare. Companiile, tot mai concentrate pe reducerea costurilor
Totodată, pe fondul unui consum mai temperat în general, INATECH Packaging plănuieşte noi investiţii în extinderea portofoliului de produse şi a dezvoltării conceptului de "complete packaging provider", pentru a îndeplini cererea specifică din piaţă.
Astfel, INATECH Packaging propune o gamă completă de maşini şi utilaje de ambalare, printre care: maşină automată verticală pentru legat cu banda PP şi PET, maşini pentru ambalat colete, roboţi şi maşini automate pentru paletizare, echipamente pentru depozit, sisteme de ambalare, mese profesionale pentru ambalare şi alte produse pentru ambalat, disponibile pentru testare la expoziţia Pack Show între 14 şi 17 mai, la Romexpo. În cadrul evenimentului, compania va fi cel mai mare expozant, prezentând pe o suprafaţă de 200 mp şi cele mai solicitate şi inovatoare tipuri de ambalaje, precum: ambalaje e-commerce, ambalaje personalizate, ambalaje ecologice, dar şi ambalaje termoizolante în condiţii de temperatură controlată.
"Pentru a-şi optimiza costurile şi pentru a creşte rentabilitatea, companiile investesc în sisteme de ambalare, unde avem o cerere ridicată constant, ceea ce ne determină să venim cu propuneri de produse potrivite nevoilor clienţilor. Eficienţa operaţională devine din ce în ce mai importantă pentru companii, ceea ce duce la o creştere a cererii pentru sisteme de ambalare care sa optimizeze procesele de producţie şi distribuţie. Utilizarea de echipamente de ambalare automate şi soluţii personalizate poate reduce costurile şi poate îmbunătăţi fluxurile de lucru. Au loc şi schimbări semnificative în mediul de afaceri şi în preferinţele consumatorilor, ceea ce vine şi cu o reajustare a tipurilor de ambalaje solicitate. În era digitală, expansiunea comerţului electronic a alimentat o creştere rapidă a necesităţii de ambalaje adaptate pentru livrările online. Companiile caută soluţii de ambalare care să asigure protecţia produselor pe durata transportului, să ofere o experienţă plăcută de unboxing şi să contribuie la fidelizarea clienţilor", puncteză Mădălina Geamănu, Marketing Manager în cadrul INATECH Packaging.