• La 1 ianuarie 2008 a intrat în vigoare Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte în relaţia cu consumatorii • Amenzile sunt cuprinse între 3.000 şi 60.000 lei
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) va iniţia, în regim de urgenţă, ca urmare a intrării în vigoare a Legii 363/2007, o întâlnire cu reprezentanţii tuturor reţelelor de magazine, super şi hipermarketuri, în cadrul căreia va atenţiona aceste părţi asupra faptului că, după o lună de graţie, inspectorii ANPC vor trece la acţiune, urmând să aplice, de la 1 februarie 2008, amenzi dure în cazul constatării de abateri.
Secretarul de stat Dan Vlaicu, preşedintele ANPC, a declarat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, că "vor fi sancţionate publicitatea înşelătoare, publicitatea agresivă, falsele oferte
Conform noii legi, ANPC nu va mai analiza doar sesizări şi reclamaţii provenite de la consumatori persoane fizice, ci şi pe cele înaintate de agenţi economici concurenţi pe piaţă. În plus, la solicitarea ANPC privind cazuri de practici comerciale incorecte pe terenul audiovizualului, CNA are obligaţia să răspundă în termen de 5 zile.
Legea defineşte clar noţiuni ca: produs, consumator, comerciant, practică a comerciantului, cod de conduită. Legea consolidează standardele care interzic practicile comerciale incorecte, clasificate în practici comerciale înşelătoare (prin acţiune sau prin omisiune) şi practici comerciale agresive.
Mihai Meiu, director în cadrul ANPC, a subliniat că legea asigură consumatorului din ţara noastră acelaşi nivel de protecţie existent în Uniunea Europeană şi agentului economic un tratament egal cu cel din toate ţările acesteia.
Cele mai grave metode abuzive prin care comercianţii încalcă drepturile consumatorilor sunt: publicitatea-capcană (la un produs cu preţ foarte scăzut, fără ca acesta să existe în stoc suficient, cu intenţia ca să fie atras în magazin consumatorul), falsele oferte "gratuite" (cu menţiunea "gratuit, "bonus", "fără taxe"), îndemnuri directe adresate copiilor de a cumpăra sau de a convinge părinţii să le cumpere, afirmaţiile false cu privire la proprietăţile curative ale produselor (de la combaterea căderii părului şi până la pierderea în greutate), câştigarea de premii (practica de a condiţiona participarea la un concurs de cumpărarea unui produs sau achitarea unei sume de bani) etc.
La fel sunt catalogate sistemele piramidale, reportajele publicitare (practica de a folosi conţinutul editorial din mass-media pentru promovarea unui produs, în cazul în care comerciantul a plătit pentru această promovare, fără să se specifice acest lucru în mod clar), garanţiile valabile în întreaga Europă (care creează falsa impresie că serviciul post-vânzare furnizat pentru un produs este disponibil într-un stat membru, altul decât cel în care este vândut produsul) etc.
Sancţiunile pe care inspectorii ANPC le pot aplica, în cazul constatării unor asemenea abateri, sunt de la 3.000 la 30.000 lei. Neîncetarea practicii incorecte atrage sancţiuni de la 6.000 la 60.000 lei, iar ca măsură complementară se poate dispune suspendarea activităţii agentului economic, până la intrarea în legalitate.