Afacerile retailerului spaniol de modă Inditex în România, unde deţine 98 de magazine sub brandurile Zara, Zara Home, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Oysho şi Massimo Dutti, au ajuns la peste 175 milioane euro anul trecut, iar profitul a însumat aproape 25 milioane euro.
Inditex a obţinut anul trecut pe piaţa locală o cifră de afaceri cumulată de 776,5 milioane lei (175,7 milioane euro), cu circa 16% mai mare comparativ cu 2012, când s-a situat la 671 milioane lei (150,6 milioane euro), şi un profit net în creştere cu 12%, de la 97,2 milioane lei (21,8 milioane euro) la 109 milioane lei (24,7 milioane euro).
Astfel, atât rata de creştere a cifrei de afaceri, cât şi cea a profitului s-au înjumătăţit în 2013 faţă de 2012, când afacerile au urcat cu 30%, iar câştigul cu 20%.
Anul trecut, toate cele şapte branduri au înregistrat creşteri ale vânzărilor şi au fost profitabile. Cea mai mare creştere a profitului net a fost înregistrată de cele 19 magazine Bershka, de aproape 64%, iar cel mai mare avans al cifrei de afaceri a fost obţinut de Oysho, de 27,4%. La polul opus s-a situat brandul Stradivarius, al cărui profit a scăzut cu 34%, iar afacerile au urcat cu 6,9%.
Aproape jumătate din business şi profit a fost generat de cele 21 de magazine Zara, care au înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 377,3 milioane lei (85,4 milioane euro), cu 13,5% mai mare decât în 2012, şi un profit net de 54,3 milioane lei (12,3 milioane euro), în creştere cu 5,6%.
Restul a fost generat în ordine de Bershka, Pull&Bear, Massimo Dutti, Stradivarius, Oysho şi Zara Home.
Bershka a avut anul trecut o cifră de afaceri 129,7 milioane lei (29,3milioane euro), cu 24% mai mare faţă de nivelul din 2012, şi un profit de circa 13 milioane lei (2,9 milioane euro). Cele 19 magazine Pull&Bear au raportat o creştere cu 12% a afacerilor, la 97,3 milioane lei (22 milioane euro), şi o stagnare a profitului, la 11,5 milioane lei (2,6 milioane euro).
În cazul Stradivarius, care cuprinde o reţea de 19 magazine, cifra de afaceri s-a situat la un nivel de 65,7 milioane lei (14,9 milioane euro), cu 6,9% mai mare, în timp ce profitul net a fost de 4,6 milioane lei (1,04 milioane euro), în scădere cu 34%.
Cele 9 magazine Massimo Dutti au înregistrat anul trecut o majorare cu 23,3% a afacerilor, la 73 milioane lei (16,5 milioane euro), şi cu 28,7% a profitului net, la 18,3 milioane lei (4,1 milioane euro).
Marca Oysho, care însumează 7 magazine, a avut anul trecut afaceri de 17,5 milioane lei (4 milioane euro), cu 27,4% mai mari, şi un profit de 3,75 milioane lei (848.000 euro), cu 34,2% peste nivelul din 2012.
Magazinele cu decoraţiuni Zara Home au avut anul trecut un câştig net de 3,45 milioane lei (782.000 euro), cu 48,5% mai mare, la afaceri în creştere cu 27%, de 16 milioane lei (3,6 milioane euro).
Inditex a deschis primele magazine din România în 2004 în franciză, iar în 2007 a intrat direct pe piaţă, potrivit Mediafax.
La nivel mondial, Inditex este prezent în aproape 90 de state cu o reţea de 6.340 de magazine şi a avut în 2013 vânzări de 16,7 miliarde euro şi un profit net de 2,4 miliarde euro.