În mijlocul unei economii globale fără precedent, aflată în continuă schimbare, alegerile pe care consumatorii le fac cu privire la ce, unde şi când cheltuiesc azi pot fi indicii pentru direcţia în care ne îndreptăm, arată un comunicat de presă transmis astăzi redacţiei.
Potrivit sursei citate, raportul "Portofele în schimbare", lansat de Institutul Mastercard Economics, analizează preferinţa consumatorilor din întreaga lume pentru obiceiurile care oferă comoditate, experienţe sau ambele.
Cel mai recent raport al Institutului Mastercard Economics aplică măsurători economice unice şi de mare frecvenţă pentru a răspunde la trei întrebări cheie: ce, unde şi când - îşi schimbă consumatorii preferinţele când vine vorba de cumpărături. Cele mai importante concluzii sunt:
Ce: Cu preţuri mai mari, care forţează consumatorii să-şi reconsidere cheltuielile discreţionare şi esenţiale, călătoriile şi produsele alimentare au dominat în ultimii ani.
Consumatorii continuă să prioritizeze călătoriile. Rezervările de zboruri făcute de consumatori, în această vară (mai - august), la nivel global, au depăşit cu 15% nivelul din 2019, în ciuda marilor provocări de logistică şi a presiunii preţurilor. Zborurile pe distanţe scurte sunt principala sursă a creşterii numărului călătoriilor la nivel global (+20% în comparaţie cu zborurile pe distanţe lungi), cu excepţia ţărilor europene unde călătorii au alternative bune la zboruri pentru călătorii mai scurte.
Uşurinţa de a mânca în oraş atrage clienţii în restaurant. Cheltuielile la restaurant au crescut cu 25% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce cheltuielile alimentare - influenţate de inflaţia alimentară - au crescut cu 14%. În ceea ce priveşte tendinţele pe termen lung, cheltuielile pentru cumpărăturile online de alimente au crescut cu 70% faţă de perioada de dinainte de pandemie (2019), în timp ce cheltuielile pentru cumpărăturile de alimente realizate în magazinele fizice au crescut cu 25%. Aceste date reflectă tranziţia la digital, favorizată de pandemie, şi preferinţa pentru cumpărături mai comode.
Unde: Micile afaceri au suportat consecinţele închiderilor determinate de pandemie şi au încercat să facă rapid tranziţia în online.
Micile afaceri înregistrează creşteri în serviciile online. Business-urile mici (cu activitate în zone precum pregătire fiscală, training-uri şi servicii de îngrijire personală) cresc de 1,5 - 2 ori mai rapid decât marile companii online de servicii. Acest lucru este valabil în special pentru Belgia, Brazilia, Canada, Italia şi Singapore.
Marii comercianţi depăşesc detaşat micile companii în tranziţia la digital. În sectorul retail, vânzările e-commerce ale marilor companii au crescut cu 66% comparativ cu creşterea de 27% înregistrată de micile companii, în luna august 2022 comparativ cu 2019. Decalajul este evident, în mod special, în economiile mai dezvoltate precum Australia, Germania, Hong Kong şi Singapore.
Când: Vremurile în care consumatorii îşi programau cheltuielile în anumite zile au devenit istorie. Munca de acasă şi tranziţia către mediul digital au şters graniţele, iar ziua de ieşit în oraş este, acum, aparent, în fiecare zi. Acest lucru are implicaţii semnificative la nivel de angajaţi şi aprovizionare, pentru retaileri, restaurante şi alte afaceri.
Atât cheltuielile asociate achiziţiei de produse, cât şi cele dedicate experienţelor s-au mutat în cursul săptămânii.
La nivel global, aproximativ 5% din totalul cheltuielilor realizate anterior în marile magazine, în weekend, se realizează, acum, în timpul săptămânii. Acest procent reprezintă aproximativ 22,3 miliarde de dolari din vânzările marilor magazine la nivel global.
În SUA, se observă o tranziţie clară a cheltuielilor din weekend în timpul săptămânii în cazul cinematografelor, unde 3% din vânzările înregistrate până acum sâmbăta şi duminica s-au mutat în timpul săptămânii - în special în zilele de joi, şi, într-o mai mică măsură, de luni.
"Schimbarea preferinţelor în materie de cheltuieli se produce pe măsură ce consumatorii se adaptează noului ritm de viaţă", a declarat Bricklin Dwyer, economist-şef Mastercard şi Directorul Institutului Mastercard Economics.
"Deşi se confruntă cu creşterea preţurilor şi a ratelor şi o incertitudine economică tot mai mare, consumatorii continuă să îşi evalueze obiceiurile de cheltuieli, în funcţie de stilul lor de viaţă", a adăugat Dwyer.
• Obiceiurile de consum ale românilor nu s-au schimbat semnificativ comparativ cu 2019
Datele disponibile pentru România reflectă mici creşteri faţă de anul 2019, indicând faptul că obiceiurile de consum nu s-au schimbat substanţial faţă de perioada de dinainte de pandemie, şi, totodată, o uniformitate în ceea ce priveşte distribuţia cheltuielilor de-a lungul săptămânii, cu diferenţe mici între zilele de lucru şi cele de weekend.
Segmentele care au înregistrat o tranziţie a cheltuielilor din weekend în timpul săptămânii sunt:
-shopping-ul în marile magazine (2,33%),
-serviciile de cosmetică şi înfrumuseţare (1,57%)
-serviciile oferite de cabinetele veterinare (2,61%).
Weekendul rămâne în continuare intervalul preferat pentru cheltuielile ce ţin de cumpărături alimentare (2,04%), mers la cinematograf şi teatru (3.52%) sau servit masa în oraş (1,77%), se mai arată în comunicat.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 29.09.2022, 12:53)
Inseamna ca inca au bani oameii.