Publicarea interceptărilor telefonice a devenit o practică foarte răspândită în ţara noastră. Dincolo de aspectul moral al chestiunii, există şi probleme legale, în special în ceea ce priveşte cadrul în care aceste interceptări sunt realizate. Inclusiv actualul premier, Victor Ponta, a intrat în acest malaxor în deja celebrul dosar al procurorilor George Bălan şi Marcel Sâmpetru. De altfel, premierul a anunţat că solicită oficial Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) să publice imediat convorbirile telefonice care i-au fost interceptate, spunând că, dacă discuţiile nu sunt prezentate public, înseamnă că această instituţie a intrat în bătălia politică.
În acest context, mult prea amplu, Fundaţia pentru Apărarea Cetăţenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS) atrage atenţia, într-un comunicat, asupra importanţei respectării regimului juridic în baza căruia aceste măsuri procedurale sunt efectuate: "FACIAS reaminteşte faptul ca România este singura ţară din UE care a fost deja condamnată la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) pentru interceptarea ilegală a telefoanelor de către Serviciul Român de Informaţii. Există mai multe hotărâri prin care CEDO a stabilit că, în România, nu există o procedură standard cu privire la modalitatea de efectuare a acestui act procedural. Fenomenul interceptării ilegale a telefoanelor a fost sancţionat şi la nivel naţional anul trecut de către instanţa supremă, care a concluzionat faptul că SRI interceptează ilegal telefoanele, încălcând dreptul la viaţă privată. Conform legislaţiei naţionale, înregistrările pot fi efectuate cu autorizarea motivată a procurorului desemnat de prim-procurorul Parchetului de pe lângă Curtea de Apel. La nivel internaţional, potrivit Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului şi art. 8 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului < nu este admis amestecul unei autorităţi publice în exercitarea acestui drept decât în măsură în care acest amestec este prevăzut de lege şi dacă constituie o masură care, într-o societate democratică, este necesară pentru securitatea naţională, siguranţa publică, bunăstarea economică a ţării, apărarea ordinii şi prevenirea faptelor penale, protejarea sănătăţii şi a moralei, ori protejarea drepturilor şi libertăţilor altora >. Totodată, art. 91 ind.1 din Codul de Procedură Penală nu obligă nici serviciile secrete, nici procurorul să depună la dosarul instanţei sesizate cu o acuzaţie penală documentaţia pe care acestea s-au bazat atunci când au solicitat şi, respectiv, au autorizat interceptarea convorbirilor. Având în vedere cele de mai sus, într-un stat membru ONU, OSCE, NATO şi UE, putem spune că luarea unor măsuri de supraveghere, interceptare şi publicare a convorbirilor, fără garanţii adecvate şi suficiente, poate duce la distrugerea statului de drept, sub pretextul apărării acestuia. Astfel, se impune o precizare de ordin legislativ a modalităţilor de efectuare a acestor acte procedurale pentru a evita încălcarea gravă a dreptului la viaţă privată şi de familie, drept garantat pentru fiecare cetăţean".
Problemele pe care instituţiile statului le au cu partenerii europeni cresc într-un ritm ameţitor, cetăţenii ţării noastre aflându-se, se putea altfel, la mijloc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de denis în data de 13.07.2012, 16:28)
eeee...lasa mai CEDO ca la noi se poate..nu s-o putea la voi...da la noi aci in batatura noastra se poate...se practica....asa practica tatucu basescu in studentie...asa practica si acu..de narav nu scapam noi asa usor..