Camera Deputaţilor a votat, ieri, un act normativ care va duce la eliminarea din piaţă a tuturor comercianţilor mici şi medii de motorină, care luau combustibilul de la producători şi îl duceau cu cisternele la fermieri sau alţi consumatori finali, fără să mai utilizeze depozitele speciale.
Proiectul de lege, respins iniţial de Senat, a fost iniţiat de PMP şi a fost votat ieri de deputaţii PSD, PMP şi UDMR. Deputaţii PNL s-au abţinut de la vot, iar cei din USR au cerut respingerea proiectului, Claudiu Năsui denunţând un proiect care sprijină "o companie ce are legături cu Rusia".
Actul normativ adoptat ieri de Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, modifică Codul Fiscal şi impune o obligaţie pentru intermediarii de carburanţi: să aibă depozite speciale.
Conform noii legi, operatorii economici care doresc să distribuie şi să comercializeze angro băuturi alcoolice, tutun prelucrat şi produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, păcură(CLU, CLG, CTL, combustibil ecologic pentru centrale termice, etc.), gaz petrolier lichefiat şi biocombustibili - sunt obligaţi să se înregistreze la autoritatea competentă potrivit prevederilor stabilite prin ordin al preşedintelui ANAF. În vederea obţinerii atestatului de comercializare, operatorii economici care intenţionează să distribuie şi să comercializeze angro produse energetice au obligaţia îndeplinirii următoarelor condiţii, la data la care depun cererea şi pe perioada comercializării produselor energetice:
a) să deţină spaţii de depozitare corespunzătoare, în proprietate sau folosinţă, contract de locaţiune, contract de comodat sau cu orice titlu legal;
b) depozitul angro trebuie să fie dotat cu rezervoare verificate metrologic care să permită în orice moment determinarea stocurilor faptice;
c) depozitul angro trebuie să fie dotat cu sisteme de gestiune a stocurilor, conectate cu rezervoarele de carburaţi, care să permită
monitorizarea mişcării produselor energetice şi determinarea în orice moment a cantităţilor intrate, ieşite, precum şi a stocurilor, pe fiecare tip de produs energetic şi furnizor;
d) depozitul angro trebuie să fie dotat cu un sistem de supraveghere video a rezervoarelor, a zonelor de descărcare/încărcare şi a
plăcuţelor de înmatriculare a mijloacelor de transport care asigură aprovizionarea.
Stocarea imaginilor înregistrate se face pe o durată de minimum 30 de zile. Sistemul de supraveghere trebuie să funcţioneze permanent, inclusiv în perioadele de nefuncţionare a depozitului angro, chiar şi în
condiţiile întreruperii alimentării cu energie electrică de la reţeaua de distribuţie.
Cantităţile de produse energetice comercializate în baza atestatului trebuie să fie recepţionate şi livrate fizic doar din depozitul angro autorizat.
Vor fi exceptaţi de la obligaţia îndeplinirii condiţiilor de mai sus:
a) operatorii economici care comercializează produse energetice în baza cardurilor de combustibil către consumatorii finali;
b) operatorii economici afiliaţi ai operatorilor economici autorizaţi ca antrepozitari autorizaţi, destinatari înregistraţi şi care comercializează produse energetice din locaţiile autorizate ale operatorilor economici
care sunt afiliaţi.
Guvernul şi Consiliul Concurenţei au respins proiectul de lege, arătând că este nejustificat şi că va distorsiona piaţa comerţului engros de motorină.
"Este ziua mizeriilor făcute cu mâna Parlamentului, transpartinice. Această lege este făcută cu dedicaţie pentru o firmă şi distruge firmele mici şi medii din acest domeniu", a spus la dezbaterea proiectului de act normativ Cătălin Drulă, liderul deputaţilor USR.
Şi jucătorii din piaţa carburanţilor au respins proiectul. Atât Asociaţia Distribuitorilor de Produse Petroliere (ADPP), cât şi Asociaţia Română a Petrolului (ARP) denunţă distorsionarea pieţei.
Conform dispoziţiilor finale, actul normativ intră în vigoare la 60 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, după promulgarea lui de către preşedintele Klaus Iohannis. Înainte de promulgare, legea poate fi atacată la Curtea Constituţională atât de parlamentari cât şi de preşedintele ţării.
1. carburant + O2 = boom!
(mesaj trimis de alex în data de 03.09.2020, 17:14)
Desi ieri circulau prin presa acuze ca aceasta hotarare ar fi in interesul unor firme in legatura cu Rusia, masura mi se pare de bun simt si necesara pentru siguranta noastra.
Carburantii sunt nu doar inflamabili, ci in anumite proportii cu oxigenul din aer (sau din alte surse) formeaza amestecuri explozive.
Bombele improvizate (IED) din Siria/Irak/Afganistan sau atentatul din 1995 din Oklahoma City pus la cale de Tim McVeigh au la baza tocmai de puterea exploziva a combustibililori fosili.
Mai recent, am vazut in Beirut ce se intampla cand depozitarea anumitor materiale se face in spatii improprii.