Aşa ceva am mai văzut în Grecia. Fratele meu este un şofer bun, iar eu aveam hartă. Degeaba. Atena e un labirint. Nu reuşeam să ieşim din oraş. La un moment dat am luat-o de-a lungul unui bulevard, pe baza teoriei ce spune că acesta (sau altul) trebuie să aibă un capăt undeva spre marginea urbei. Ne-am trezit, brusc, între blocuri. Bulevardul pur şi simplu se topise într-o reţea de străduţe şi de alei. Spre deosebire de oraşele vest-europene - am realizat atunci -, la Atena planificarea urbană se oprise într-un stadiu intermediar.
Ca şi la noi, dealtfel. Şoferii din Capitală cunosc câteva intersecţii care nu au nicio logică. Una este în faţa Palatului Cotroceni, un fel de "T" în care intră, simultan, maşini din trei direcţii. Piaţa Victoriei este alta, un mozaic de parcări, reclame stradale şi benzi de circulaţie.
La fel se şi circulă. Nu am carnet, nu am maşină, dar atât înţeleg şi eu din traficul la care privesc zilnic: mulţi şoferi nu pot ţine linia dreaptă. Umblă cu o roată pe banda vecină, semnalizează dreapta şi o iau la stânga, opresc oblic în intersecţie.
Dacă stai să te gândeşti, abaterea de la linia dreaptă e un fenomen generalizat. Clădiri noi sunt aşezate câş faţă de linia străzii. Fire care atârnă de stâlpi. Borduri aliniate la înălţimi diferite. Copaci aplecaţi peste trotuare.
Chiar şi traiectoriile oamenilor prezintă abateri de la regula liniei drepte. Urmăriţi o coadă oarecare: la bancă sau la magazin. Cum se adună mai mult de trei oameni ai deja un front mişcător, cu fiecare element poziţionat într-o diagonală precară.
Există la noi o adevărată alergie faţă de simetrie şi de calea dreaptă. Îmi amintesc cum intrarea, în şcoala generală, se făcea prin lateral, nu pe poarta principală. Am regăsit, în lumea adultă, aceeaşi deviaţie sistematică. Multe instituţii au câte o intrare, o scară sau un ghişeu funcţional doar în lateral ori prin spate. Intrarea principală este fie blocată, fie folosită doar pentru "protocol".
Şi în lumea ideilor politice regăsim aceeaşi dezordine. Partide ale Dreptei care votează subvenţii. Partide ale Stângii care se extaziază în faţa cotei unice. Un Centru nere-vendicat de nimeni.
Lumea occidentală a avut un adevărat cult al alinierii. Originile sale probabil sunt foarte vechi. Preistoria Europei ne-a lăsat şiruri de pietre, unele lungi de kilometri întregi, aliniate perfect. Romanii au cultivat simetria şi liniile drepte. Renaşterea, la fel, de pildă prin stilul palladian.
Iluminismul a fost, probabil, momentul în care linia dreaptă a devenit o parte inseparabilă a culturii europene. Grădinile epocii Luminilor sunt organizate de o estetică a liniei drepte. Un exemplu este aranjamentul numit Ha-ha!, un fel de şanţ ce separă grădina de restul peisajului. Rostul său este de a forma o barieră care însă nu împiedică, precum un gard, privirea îndreptată spre orizont. Numele vine de la strigătul de surpriză al celui care, ajuns în preajma sa, îşi dă seama de ingeniozitatea în materie de optică a peisagistului.
De unde această adevărată obsesie a liniei drepte? În parte, aceasta probabil vine din arta balisticii. Urbanismul occidental a fost tributar regulilor impuse de utilizarea tunului. Chiar şi în secolul al XIX-lea, bulevardele pariziene proiectate de baronul Haussmann sunt trasate pentru a permite intervenţia trupelor de infanterie şi a pieselor de artilerie.
Pe de altă parte, reţeaua de linii a fost unul din secretele dominaţiei Occidentului asupra mărilor şi ţinuturilor îndepărtate. Calculul longitudinii şi stabilirea meridianului de referinţă la Greenwich au fost momente cruciale ale acestei evoluţii.
Vedem acum că ne-dreptatea nu este doar un defect al funcţionării Justiţiei din această ţară. Spiritul de strâmbătate este prezent peste tot în jurul nostru. În lucruri şi în atitudinile oamenilor. Şi în felul în care ne poziţionăm în Istorie. Poporul are şi câteva ziceri memorabile care descriu acest fenomen: "A nimerit ca Ieremia cu oiştea-n gard" sau "Na-ţi-o strâmbă, că ţi-am dres-o!".
Mersul cu oiştea-n gard este un defect din naştere al statului nostru modern. În secolul al XIX-lea, re--ţeaua de forturi dimprejurul Capitalei a fost cel mai mare mai mare proiect public de investiţii. Proiectul nu a fost completat niciodată, după ce a înghiţit sume imense de bani. N-a oprit armatele germane în Primul Război Mondial, după care a fost dat uitării. Unele forturi au devenit puşcării, altele depozite de şampanie, iar prin altele cresc şi acum bălăriile.
Poate că originea celor care au administrat statul nostru explică ceva din incapacitatea lor de a ţine drumul drept. În Occident, adminis-tratorii civili trebuiau să fie familiari cu arta fortificaţiilor, a canalelor navigabile, a balisticii ori cu exigenţele ştiinţei navale. Asta când nu erau ei înşişi proveniţi din medii militare. Pentru ei linia dreaptă era a doua natură. La noi, cariera a fost bazată aproape exclusiv pe relaţiile de familie sau de partid. Asta dacă stăm strâmb şi judecăm drept.
Notă: Domnul Cătălin Avramescu este consilier prezidenţial.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 15.12.2009, 00:06)
"barbatule", nu vorbi de conducere, daca n-ai masina; de fapt nu mai vorbi de cealalta conducere...
2. Cultul lucrului bine făcut
(mesaj trimis de Marius Delaepicentru în data de 15.12.2009, 06:57)
Cred că particularităţile noastre în trasarea liniei drepte luînd ca model pişatul boului, vin din lipsa cultului lucrului bine făcut. Acesta e semnul că încă nu suntem gata să acordăm aceeaşi importanţă detaliului. Cu alte cuvinte, nu suntem gata să întemeiem o civilizaţie. Cu toate astea, nu ştiu de ce, dar sunt optimist. Înseamnă, fie că avem un viitor, deîndată ce ne va supăra pe scară largă Strîmbul, fie că se va alege praful de noi.
3. In sfarsit!
(mesaj trimis de T. în data de 15.12.2009, 19:55)
Har Domnului ca ne-am despartit de obligatiile si fortarile invalmaselii electorale.
Iata un articol scris cu bun simt, invelind frumos o scanteie din lumea ideilor si in care logica nu e obligata la nici o contorsiune de saltimbanc.
Multumesc, domnule Avramescu si bine ati revenit!
3.1. @2 @3 (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Catalin Avramescu în data de 15.12.2009, 22:40)
Multumesc ;-)
3.2. intrebare (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de niku_elektriku în data de 17.12.2009, 00:39)
vreu sa va intreb daca raminetzi la cotroceni si in urmatorii cinci ani.
as fi mai linistit ca in astfel de posturi sa existe oameni ca dumneavoastra decit sa apara iarasi figuri gen mitica iliescu sau catalin voicu !
va multzumesc, si "la multzi ani !"
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.12.2009, 10:44)
Revenit de unde ? a fost plecat cu sorcova ??