Asociaţia de consumatori CREDERE a transmis, astăzi, o solicitare Curţii de Conturi, în care cere informaţii legate de atribuţiunile comisarilor din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), raportate la dispoziţiile din Statutul Curţii de Conturi. Printre altele, consumatorii bancari întreabă dacă, în situaţia în care un comisar din cadrul ANPC întocmeşte un proces-verbal, iar acesta este anulat de către instanţa de judecată, cheltuielile care rezultă din urma acestui proces pot fi imputate direct comisarului/angajatului din cadrul Autorităţii, ca urmare a instrucţiunilor formulate de către Curtea de Conturi.
Solicitând cazuri concrete pe subiect, CREDERE consideră necesară o statistică în acest sens, după cum se arată în solicitarea intrată în posesia noastră.
Întrebările clienţilor bancari vin în contextul în care constatările Curţii de Conturi din Raportul pe anul 2015, cu privire la Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Galaţi din cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, arată că "nu s-a recuperat suma de 346 mii lei, reprezentând sancţiuni aplicate de instanţe şi plătite de entitate în anii 2013-2014; amenzi aplicate de către comisari şi supuse riscului de anulare în instanţă şi cheltuieli de judecată" (pag. 60 din Raportul public pe anul 2015). În acelaşi timp, fosta conducere a Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor sublinia că, în cazul în care procesul-verbal întocmit de un comisar al autorităţii este desfiinţat de către instanţa de judecată, atunci Curtea de Conturi ar obliga ANPC să recupereze sumele de bani direct de la comisarul care a semnat procesul-verbal.
În aceste condiţii, se pare că angajaţii ANPC refuză să semneze procese-verbale de teama de a nu le fi imputate diverse sume de bani de către conducătorii instituţiei, sub îndrumările Curţii de Conturi.
În luna ianuarie, Guvernul a aprobat o Hotărâre prin care ANPC se reorganizează ca urmare a fuziunii sale cu Centrul Naţional pentru Încercarea şi Expertizarea Produselor (LAREX), iar consumatorii de produse bancare au comunicat că, prin această acţiune, comisarii care au controlat băncile în ultimii ani vor fi mutaţi la alte departamente.
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor îşi riscă imaginea dacă le ia atribuţiile de control comisarilor care s-au ocupat de sistemul financiar-bancar, este de părere avocatul Gheorghe Piperea.
După apariţia HG în Monitorul Oficial, Beatrice Aldea, vicepreşedinte al Asociaţiei Parakletos, a scris pe pagina sa de Facebook: "Direcţia control pe bănci a fost separată de restul domeniilor. Asta înseamnă mişcări în personal. Din informaţiile mele, domnul Paul Anghel (n.r. director general ANPC) nu va mai fi director pe control bănci, Sorin Manţu (n.r. comisar CJPC) ar putea fi eliminat foarte uşor de pe bănci şi marginalizat pe alimentare, de exemplu, departamentul unde Mihaela Lazea este şef serviciu se uneşte cu un alt departament, nebancarele. Aceste două departamente aveau doi şefi. Unul va pica. Iată cum dintr-o singură lovitură putem rămâne fără singurii oameni care au expertiză pe control bănci şi care au ajutat într-un fel sau altul de-a lungul anilor consumatorii de servicii financiare".
Surse apropiate situaţiei ne-au confirmat, atunci, acest lucru, precizându-ne: "Acest lucru s-a vrut. Era singura variantă să îi scoată din sistem pe cei care făceau controlul pe bănci. Controlul rămâne control, dar pe cei care până acum au făcut aşa cum trebuie acest lucru îi îndepărtează. Pe Sorin Manţu probabil o să-l pună să facă analiză şi sinteză, pe Mihaela Lazea probabil că o vor numi în alt departament decât cel pe bănci, iar lui Paul Anghel i-au luat controlul pe serviciile financiar-bancare. A rămas director general, cu atribuţii pe controlul de produse alimentare şi nealimentare.
Un om care a demonstrat timp de câţiva ani că face control pe bănci aşa cum trebuie, este dat la o parte. În aceste condiţii, cum vrea Guvernul să fie verificate băncile?"
În acelaşi timp, ANPC pregăteşte un set de măsuri care vor lovi dur companiile din România ce încalcă legislaţia de protecţie a consumatorilor. Mai exact, acestea vor fi amendate în funcţie de cifra de afaceri inclusiv dacă etichetează greşit produsele sau dacă vând produse expirate.
În plus, ANPC vrea să introducă în legislaţie şi prevederile unui nou regulament european care va da bază legală inspectorilor să acţioneze "sub acoperire". Ei vor putea "să achiziţioneze produse sau servicii sub o altă identitate, astfel încât să le poată inspecta, testa sau chiar dezasambla, pentru a constata dacă se încalcă prevederile legale", se arată într-un proiect de lege. "Actele normative din domeniul protecţiei consumatorilor prevăd un regim sancţionator nu foarte aspru, fapt ce a demonstrat că operatorii economici nu sunt descurajaţi în a continua să eludeze prevederile legale cu repercusiuni asupra consumatorilor".
Conform propunerii legislative, orice încălcare a legii generale (OG 21/1992) sau a celor specifice de protecţie a consumatorilor va aduce o amendă aplicată la cifra de afaceri. În cazul contravenţiilor grave, ANPC va avea dreptul să închidă firma respectivă. De exemplu, comercializarea de produse care pun în pericol viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor, de produse falsificate sau contrafăcute ori neconforme sau folosirea în activitatea de producţie şi depozitare de spaţii necorespunzătoare vor atrage amenzi de până la 2% din cifra de afaceri, inclusiv dacă sunt vândute produse în afara termenului de valabilitate.