Învăţământul profesional-dual, o şansă pentru tineri

OCTAVIAN DAN
Ziarul BURSA #Companii / 20 octombrie 2016

Învăţământul profesional-dual, o şansă pentru tineri

Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice a lansat, începând de ieri, în dezbatere publică proiectul de modificare a Legii Educaţiei Naţionale privind dezvoltarea învăţământului profesional-dual. Cerută insistent, această modificare poate oferi o şansă de a se pregăti şi integra pe piaţa muncii pentru mulţi tineri. Potrivit noilor reglementări, organizarea, durata, conţinutul programelor de pregătire şi modalităţile de certificare a pregătirii profesionale se stabilesc prin consultarea operatorilor economici.

Potrivit Ministerului Educaţiei, până pe 29 octombrie sunt aşteptate opiniile şi sugestiile pe tema modificărilor propuse în acest proiect: "Documentul a fost elaborat de experţi din Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice şi Centrul Naţional pentru Dezvoltarea Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNIDPT) în urma consultărilor din grupul interministerial care a inclus reprezentanţi ai Ministerului Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri, ai Ministerului Finanţelor Publice, ai Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice şi reprezentanţi ai Cancelariei Primului Ministru. Proiectul înglobează, de asemenea, şi feedback-ul mediului de afaceri. De altfel, concluziile consultărilor din grupul interministerial de lucru au reliefat necesitatea introducerii programelor de formare în sistem dual, asumarea de către operatorii economici a responsabilităţii pentru pregătirea practică a elevilor, asigurarea prezenţei reprezentanţilor operatorilor economici în Consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, flexibilizarea duratei programelor de formare profesională, adaptarea curriculumului la nevoile pieţei muncii locale şi regionale, asumarea costurilor formării în stagiile de practică între operatorul economic şi stat prin deduceri fiscale acordate operatorului economic etc. Modificările legislative vor permite reconfigurarea învăţământului profesional prin soluţiile identificate şi asumate. Reamintim că formarea profesională în învăţământul profesional-dual combină educaţia primită într-o unitate de învăţământ cu învăţarea la locul de muncă în cadrul unei companii."

Învăţământul dual se organizează pentru absolvenţii învăţământului obligatoriu de zece clase. Învăţământul dual oferă absolvenţilor posibilitatea de a intra pe piaţa muncii şi, în acelaşi timp, de a continua pregătirea profesională la un nivel superior de calificare. Trebuie precizat că la învăţământul dual au acces şi absolvenţii din seriile anterioare care au părăsit sistemul de educaţie după absolvirea învăţământului obligatoriu, fără să-şi finalizeze pregătirea cu o calificare sau fără competenţe care să le ofere oportunităţi de angajare.

Ministrul Învăţământului, Mircea Dumitru a criticat modul în care sunt pregătiţi viitori profesori, în cadrul unei conferinţe cu tema "Masterat didactic sau modul psihopedagogic", organizate de Coaliţia pentru Educaţie: "Deşi avem un modul de pregătire psihopedagogică în momentul acesta, pregătirea iniţială a celor care vor să devină profesori este precară. Toţi spunem că vom avea în viitor probleme serioase cu ocuparea, cu locurile pentru profesori, cu şcolile din România dacă nu insistăm asupra unei pregătiri adecvate şi pentru o formare adecvată pentru viitorii profesori. Aici este cheia dezvoltării şi a progresului şi a obţinerii unei şcoli de calitate în România. E o discuţie de mai mulţi ani, avem nevoie de o clarificare din partea celor care se ocupă de formarea iniţială a profesorilor. Discuţia e axată pe următoarea întrbare: vom organiza formarea iniţială a profesorilor pe baza unui masterat, sau o structură de model psiho-pedagogică pe o perioadă mai lungă de timp? Ambele propuneri sunt bune, dar trebuie să vedem care sunt concluziile raportului. Apoi o să fie o perioadă de tranziţie, până când se vor stabiliza chestiunile acestea şi sub o formulă juridică adecvată, o perioadă de tranziţie în care să poată fi acceptate aceste formule alternative". Coaliţia pentru Educaţie a demarat o audiere publică, în care a implicat specialişti în ştiinţele educaţiei, pentru a întocmi un raport naţional menit să stabilească dacă pregătirea iniţială a dascălilor ar trebui făcută în cadrul unui masterat didactic, sau în cadrul unui modul psihopedagogic cu o durată mai mare decât cea actuală.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb