Într-un context economic dificil, care a determinat o contracţie a volumului pieţei cu 5% faţă de anul anterior, sectorul berii din România a alocat anul trecut investiţii cu 50% mai mari faţă de 2022. Astfel, companiile membre ale Asociaţiei Berarii României, care reprezintă peste 90% din piaţa locală, au direcţionat peste 117 milioane de euro către proiecte de investiţii precum tehnologie şi automatizare, inovaţie în domeniul berii şi iniţiative de sustenabilitate, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.
În 2023, o parte importantă a investiţiilor berarilor a fost direcţionată spre Sistemul de Garanţie Returnare (SGR), implementat la 30 de noiembrie 2023. Mai exact, fondurile au fost alocate infrastructurii de operare RetuRO, constând în reţeaua de centre de colectare şi numărare a ambalajelor, echipamentele necesare pentru realizarea acestor procese şi devoltarea sistemului informatic care asigură funcţionarea SGR.
"Sectorul berii a demonstrat încă o dată că are un rol major de jucat în economia naţională. În ciuda incertitudinilor, berarii şi-au păstrat traiectoria cu rezilienţă, contribuind semnificativ la ocuparea forţei de muncă şi la creşterea economică. Păstrarea trendului investiţional şi anul trecut demonstrează angajamentul acestui sector faţă de creştere şi inovaţie, în ciuda unui context economic deseori imprevizibil. Totalul investiţiilor alocate de companiile din domeniu în perioada 2014 - 2023 depăşesc două miliarde de euro. În plus, suntem mândri de rolul cheie jucat de sectorul berii pentru lansarea SGR, o iniţiativă capabilă să contribuie la o Românie mai bună", a declarat Michal Mrowiec, Preşedintele Asociaţiei Berarii României şi al Ursus Breweries.
În ceea ce priveşte contribuţiile la bugetul de stat, acestea au fost de peste 311 milioane de euro în 2023, cu 8,7% mai mari decât în 2022. Dintre acestea, accizele au reprezentat 142 de milioane de euro, în creştere cu 6% faţă de anul anterior.
"Principala provocare a perioadei este incertitudinea privind regimul taxelor, mai ales în contextul electoral al acestui an, şi acutizarea conflictului din Ucraina. Acesta va pune în continuare presiune pe furnizarea de materii prime şi costuri mai mari pe lanţul de producţie a berii. Pentru a răspunde tuturor provocărilor economice şi fiscale, care par să fie regula ultimilor ani, dar şi pentru a profita de oportunităţile de investiţii, sectorul berii din România are nevoie de predictibilitate şi de un tratament echitabil din partea autorităţilor. Doar aşa vom putea continua să aducem valoare adăugată tuturor sectoarelor economice aflate în relaţie directă şi indirectă cu berarii", a arătat Julia Leferman, Directorul Asociaţiei Berarii României.
Pe tipuri de bere, sortimentul Lager a continuat să domine piaţa, chiar dacă în uşoară scădere faţă de 2022, cumulând 93% din consumul total de bere anul trecut, faţă de 93,4% în 2022. Categoriile Specialiţăţi şi Mixuri&Arome (fără alcool) au înregistrat un uşor avans, în timp ce sortimentele cu alcool au rămas stabile.
Importurile de bere au totalizat, în 2023, 484 de mii de hectolitri, în scădere cu 240 de mii de hectolitri faţă de 2022. Exporturile au fost şi ele pe un trend descendent, ajungând la 422 de mii de hectolitri, faţă de 520 de mii de hectolitri în 2022.
Pe categorii de ambalaje, PET-ul a marcat cea mai mare scădere faţă de 2022, de 2,6%, păstrând însă, în continuare, cea mai mare pondere în consum, de 37,4%. Totuşi, această categorie continuă trendul descendent pe care s-a înscris în ultimii ani, coborând de la 54% în 2015. La polul opus, vânzările la doză au crescut la o pondere de 26,4% în 2023, faţă de 24,8% cu un an mai devreme, confirmând tendinţa ultimilor ani.