IPP critică amendamentele aduse Legii privind serviciile comunitare de utilităţi publice

Marius Constantin
Politică / 11 iunie 2015

Institutul pentru Politici Publice (IPP) critică amendamentele aduse Legii numărul 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice, pe care le consideră contrare profesionalizării managementului serviciilor publice cu impact asupra cetăţenilor cum ar fi: serviciul de termoficare (transportul şi distribuţia agentului termic), alimentarea cu apă şi canalizare, salubritate, transport local şi alte servicii publice - menţionate în modificările la lege, potrivit unui comunicat transmis azi redacţiei.

Prin modificările vizate, iniţiatorii îşi propun ca autorităţile publice locale şi judeţene să poată înfiinţa societăţi comerciale ale primăriilor/Consiliilor Judeţene care să preia patrimoniul actualelor regii, blocând accesul la preluarea managementului de către entităţi private care ar putea concura pentru preluarea administrării acestora, în condiţii de piaţă liberă.

Conform datelor IPP, parametrii de eficienţă şi cost în cazul serviciilor gestionate în prezent direct de către autoritatea locală sunt semnificativ mai slabi decât în municipiile care au externalizat/concesionat în ultimii ani aceste servicii. De exemplu, serviciul de salubritate administrat direct în Municipii precum Galaţi, Iaşi, Craiova, Focşani, Vaslui este mai scump (Vaslui - 7,5 lei/persoană/lună, Focşani - 9 lei/persoană, faţă de media naţională de 6,8 lei/pers/lună), în timp ce performanţele în materie de colectare selectivă a deşeurilor sunt mult sub media naţională (Iaşi - 0,74% din total deşeuri sau Craiova - 0,48 %, faţă de media naţională de 3,66%). Nici în cazul serviciului de termoficare, unul dintre serviciile care ridică în prezent cele mai mari probleme de management şi care este în mare majoritate încă administrat de autorităţile publice nu se justifică o asemenea decizie: de exemplu, în municipiul Ploieşti, unde serviciul de termoficare a fost privatizat încă din anul 2008, se înregistrează în prezent cele mai mici pierderi din ţară (7%, prin comparaţie cu municipii precum Braşov sau Reşiţa, unde pierderile de energie termică în reţea sunt de peste 60%), în timp ce tariful gigacaloriei pentru cetăţeni se încadrează în media naţională (231 lei), mult sub tarifele practicate în alte municipii unde termoficarea e administrată direct de primărie (exemplu Reşiţa - 388 lei/gcal).

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278