Pandemia Covid-19 a impus una dintre cele mai mari creşteri ale investiţiilor în tehnologie, companiile cheltuind echivalentul a aproximativ 15 miliarde de dolari în plus pe săptămână în domeniul tehnologiei, pentru a integra munca la domiciliu în condiţii de siguranţă, conform studiului de piaţă CIO Survey 2020, realizat de KPMG/Harvey Nash, informează un comunicat de presă remis redacţiei.
Potrivit studiului, în ciuda acestei uriaşe creşteri a investiţiilor, din care costurile cu securitatea şi protecţia datelor au avut cea mai mare pondere în timpul pandemiei COVID-19, 4 din 10 lideri în tehnologia informaţiei au raportat că organizaţiile lor au experimentat mai multe atacuri cibernetice decât de obicei. Peste trei sferturi din aceste atacuri au fost de tip Phishing (83%) şi aproape două treimi au fost tip Malware (62%), sugerând că migrarea masivă la munca de la distanţă ("telemuncă") a crescut expunerea companiei la atacuri cibernetice din cauza angajaţilor.
În acelaşi timp, organizaţiile s-au străduit să găsească profesionişti calificaţi în domeniul securităţii cibernetice pentru a sprijini această schimbare către munca la domiciliu şi au raportat că securitatea cibernetică (35%) este acum cea mai "solicitată" competenţă tehnologică în lumea întreagă. Este pentru prima dată în mai mult de un deceniu când abilităţile legate de securitatea cibernetică au ajuns în fruntea listei de roluri şi abilităţi tehnologice deficitare în cadrul companiilor, notează sursa citată.
"Nimeni nu ar fi putut prezice mutarea neaşteptată în masă a forţei de muncă din întreaga lume din perimetrul sigur ale reţelei corporative în camere de zi, dormitoare şi pe mese de bucătărie. Prin urmare, expunerea organizaţiei la atacuri cibernetice s-a extins considerabil", observă Gabriel Tănase, Partener în cadrul departamentului Cyber & Tehnologie al KPMG România. "Prin urmare, nu este o surpriză că atacurile cibernetice au crescut ca urmare a influenţei induse de condiţiile pandemice Covid-19" continuă el. "Deoarece atacul de tip Spear Phishing a devenit principalul vector de atac, organizaţia ar trebui să se concentreze mai degrabă pe educarea oamenilor din punct de vedere al securităţii cibernetice, decât pe securizarea prin măsuri tehnice a noului perimetru", concluzionează Gabriel.
Deşi cheltuielile cu tehnologia au crescut dramatic în timpul pandemiei, studiul de piaţă a constatat că bugetele alocate tehnologiei vor fi supuse unei presiuni mai mari în anul următor. Înainte de apariţia pandemiei COVID-19, peste jumătate (51%) dintre liderii IT se aşteptau la o creştere a bugetului în următoarele 12 luni, dar în timpul pandemiei, acest număr a scăzut la 43%. Aceasta reprezintă totuşi o creştere netă a bugetelor şi rămâne aproape de două ori mai mare decât cheltuielile IT înregistrate în anul 2009 - în urma Crizei Financiare Globale din 2008, notează sursa citată.
Conform comunicatului, mai mult de jumătate dintre respondenţi (47%) susţin că pandemia a accelerat permanent transformarea digitală şi adoptarea tehnologiilor emergente. Tehnologia reprezintă factorul cheie în efortul organizaţiilor de a deveni mai flexibile şi mai eficiente în operaţiunile pe care le efectuează. Cu toate acestea, tehnologia introduce noi riscuri, rezultate din folosirea din ce în ce mai extinsă a aplicaţiilor software în Cloud, accesul de la distanţă de pe dispozitivele personale şi gestionarea unor cantităţi imense de date în medii tehnologice din ce în ce mai complexe. Prin urmare, nu este nicio surpriză faptul că studiul nostru de piaţă a demonstrat că securitatea şi protecţia datelor reprezintă cea mai importantă investiţie în Noua Realitate.
Gheorghe Vlad, Director în cadrul departamentului Cyber & Tehnologie al KPMG în România, a declarat: "Funcţiile IT şi de business recunosc faptul că pot aduce îmbunătăţiri semnificative în procesele de afaceri şi relaţia cu clienţii, pot reduce riscul şi pot inova mai repede dacă lucrează împreună. Pe măsură ce am trecut de primul şoc al crizei generate de pandemie, când accentul a fost pus mai degrabă pe asigurarea continuităţii afacerii decât pe planificarea pe termen lung, a venit vremea acum ca funcţia IT să se adapteze la Noua Realitate şi să intensifice utilizarea tehnologiilor emergente (cum ar fi platforme în Cloud, de tip SaaS, automatizare inteligentă sau învăţare automată prin intermediul maşinilor) în beneficiul companiei şi al clienţilor acesteia."
Alte constatări importante ale studiul includ: