Potrivit KPMG, singura excepţie de la noua regulă este posibilitatea de a cere o amânare a plăţii TVA pentru contribuabilii care, în 2006, au importat bunuri a căror destinaţie finală este România, cu excepţia bunurilor supuse accizelor armonizate, în valoare de cel puţin 150 milioane lei.
În opinia Ramonei Jurubiţă, tax manager la KPMG România "acest prag este destul de ridicat, astfel încât de el nu pot beneficia decât societăţile cu importuri semnificative, în timp ce societăţile mici şi mijlocii sunt evident dezavantajate". Dezavantajate sunt, potrivit acesteia, şi societăţile nou înfiinţate dar şi companiile care şi-au restructurat activităţile odată cu aderarea la UE în aşa fel încât bunurile să fie importate în UE prin România şi nu prin alte state membre.
Mai mult, potrivit experţilor KPMG, prevederea conform căreia TVA se colectează la graniţă a fost introdusă printr-o ordonanţă de urgenţă, cu toate că în Codul Fiscal se prevede că acesta se modifică numai prin lege, promovată, de regulă, cu şase luni înainte de data intrării în vigoare a acesteia. De asemenea orice modificare a Codului Fiscal intră în vigoare începând cu prima zi a anului următor celui în care modificarea a fost adoptată prin lege.
"Guvernul se abate de la acest principiu prin această ordonanţă de urgenţă, care nu numai că va reduce atractivitatea şi competitivitatea României pentru potenţialii investitori, dar de asemenea generează instabilitate pe termen scurt pentru multe societăţi, care vor fi confruntate cu costuri neaşteptate. Acest lucru va afecta imaginea României ca loc pentru investiţii, din moment ce se demonstrează faptul că instabilitatea legislaţiei fiscale ramâne o problemă chiar şi după intrarea în UE", a adăugat Niculae Done, tax partner la KPMG România.
La rândul său, Patrick Leonard, Tax Partner în cadrul KPMG, este de părere că noul sistem ar fi trebuit menţinut cel puţin un an, înainte ca o evaluare reală să poată să fie realizată.
Reintroducerea colectării TVA la graniţă, pentru bunurile din afara UE, este o reacţie exagerată la o scădere pe termen scurt a încasărilor la buget, care ar fi putut fi corectată prin alte măsuri concertate în vederea combaterea evaziunii fiscale, direcţionate către cei care încalcă legea şi nu către toţi importatorii. Recenta ordonanţă elimină o prevedere care pe termen lung s-ar fi putut dovedi a fi foarte atractivă pentru investiţii, contribuind la creşterea încasărilor bugetare. Ordonanţa aduce daune mediului investiţional, contribuind la instabilitatea sistemului fiscal, făcându-l mai dificil pentru planificarea afacerilor. Guvernul ar trebui, în consecinţă, să reconsidere această modificare. Cel puţin, nivelul importurilor în baza cărora se poate obţine amânarea de la plata TVA ar trebui să fie redus semnificativ de la 150 de milioane lei, iar prevederi speciale ar trebui introduse pentru acei contribuabili care şi-au restructurat semnificativ activitatea sau şi-au început activitatea de la 1 ianuarie, a precizat Leonard.
La sfârşitul lunii martie, Guvernul a emis o Ordonanţă de Urgenţă prin care a reintrodus plata în vamă pentru importurile din ţările non-UE, urmând apoi să fie recuperată de importator prin intermediul decontului de TVA.