• (Interviu cu Ioana Ciocan, directorul general al Pavilionului de Artă Bucureşti Art Safari, vicepreşedintele Uniunii Artiştilor Plastici din România)
Reporter: În ce măsura oamenii se îndreaptă către investiţiile în artă?
Ioana Ciocan: Arta poate reprezenta o afacere de succes, o afacere foarte bine structurată, care depinde de experienţa, preferinţele, gusturile celor implicaţi. Piaţa de artă e la fel ca orice alta, dar are o particularitate - mizează pe opere, pe lucări de artă. Finalitatea este aceeaşi: profitul.
Spre exemplu, cea mai scumpă lucrare expusă la Art Safari 2021 este "Curtezane din Shimabara" de Samuel Mutzner, care a fost adjudecată cu 160.000 de euro.
Cel mai scump tablou vândut vreodată în România la o licitaţie este tabloul "Ţărancuţa cu basma alba", al lui Nicolae Grigorescu. Suma? 430.000 de euro. Opera a fost expusă şi la Aeroportul Internaţional Henri Coandă, în cadrul Art Safari Aeroport Museum. O lucrare record ca aceasta reprezintă o investitie sigură, ea se vinde oricând la licitaţie, în România sau în străinătate.
De altfel, pictorul Nicolae Grigorescu rămâne lider în topul celor mai bine vânduţi artişti la licitaţiile din România în anul 2017, cu vânzări totale de 726.193 de euro pentru 18 opere adjudecate.
Reporter: Care este plaja de preţuri în domeniul artei?
Ioana Ciocan: De la 100 de euro până la un milion de euro sau, recordul mondial, Salvator Mundi DaVinci - 450 milioane.
Reporter: Cât de profitabile sunt investiţile în acest segment?
Ioana Ciocan: Astăzi, oamenii sunt mai conectaţi decât oricând la lumea artei, ca urmare a expansiunii social-media şi a mijloacelor de comunicare online. Cumpărarea de artă online, din oricare colţ al lumii, a devenit posibilă. Motivaţiile cumpărării de artă pe timp de pandemie sunt de la pasiune până la investiţii pe termen lung.
Reporter: Ce proporţie din piaţa investiţiilor este ocupată de artă?
Ioana Ciocan: Indicatorul de creştere este de 22% pe an. Acesta ţine cont de vânzările publice. Ei bine, acest sector a funcţionat ca un barometru al pieţei vânzărilor private. Licitaţiile publice de artă contribuie la multiplicarea, dar şi la alimentarea pieţei vânzărilor private, într-un un raport de 1:2. Avem o creştere continuă, în ultimii patru ani.
Reporter: Din ce zone vin investitorii?
Ioana Ciocan: Din toate categoriile: de la studenţi, care sunt îndrăgostiţi de artă, până la bănci. Acestea au ample colecţii de artă de patrimoniu, modernă şi contemporană. Parte din aceste Colecţii au fost expuse inclusiv la Art Safari (expo China Baba, la fiecare ediţie ASB BCR, Europalia). La iubitorii de artă, pasiunea se transformă în investiţie.
Reporter: Ce preţuri sunt în piaţa asigurărilor din artă?
Ioana Ciocan: Este dificil să asiguri obiecte de artă. Valoarea operelor din Art Safari este mare. În 2018, am expus cea mai valoroasă operă - "Cap de copil" -, colecţie privată în valoare de 1,2 milioane euro. Anul acest avaloarea operelor este de aproximativ 9 milioane de euro.
Reporter: Ce tipuri de obiecte de artă vor fi expuse la ediţia din acest an a Art Safari?
Ioana Ciocan: Ediţia din acest an a Art Safari este una fenomen. Avem două spaţii spectaculoase în Centrul vechi dedicate evenimentului şi patru pavilioane expoziţionale:
1. Pavilionul Muzeal: Samuel Mutzner pe urmele lui Claude Monet;
2. Pavilionul invitat: Seducţie şi triumf în artă. Femei-artist în România;
3. Pavilionul Central: Constantin Piliuţă. Culoare de zenit;
4. Pavilionul Contemporan: Superheroes/Antiheroes. Tendinţe în arta contemporană românească.
În această toamnă, la Art Safari, avem mult grafitti, multe intervenţii în spaţiu realizate chiar de artişti. S-au pictat mii de metri pătraţi, culori surprinzătoare şi personaje fantastice. Anul acesta, Art Safari a crescut şi trece la un alt nivel. Arta va cuceri strada Lipscani, din inima Bucureştiului.
Anul acesta, mai mult ca oricând, apreciem efortul domnului director Adrian Majuru de a repune în circuitul urban o clădire emblematică a Bucureştiului Palatul Dacia-România. O mare provocare pentru echipa Art Safari de a organiza expoziţii în Palatul Dacia-România cu opere clasate în tezaur.
Valoare operelor expuse în 2021 este de aproximativ 9 milioane de euro - 80 de colecţionari privaţi şi 25 muzee, la care se adaugă cheltuielile de organizare, amenajare, plata oamenilor, asigurări.
Artiştii expuşi sunt Samuel Mutzner, Constantin Piliuţă, Femeile Artist - Cecilia Cuţescu Storck, Elena Popea, Merica Ramniceanu, Nina Arbore, şi artiştii contemporani - Irina Dragomir, Andrei Chintilă, Daniel Toma.
Reporter: Ce aşteptări aveţi de la această ediţie?
Ioana Ciocan: Anul trecut am avut avut peste 35.000 de vizitatori, cu toate restricţiile. Anul acesta, aducem arta şi mai aproape de oameni. Avem în premieră tururi digitale şi continuăm cu Night Tours.
Ne aşteptăm la peste 50.000 de oameni.
Reporter: În ce mod a fost afectată expoziţia de căre pandemie?
Ioana Ciocan: În perioada aceasta foarte dificilă, de pandemie, marile muzee ale lumii şi-au deschis porţile virtual şi, în acest fel, au putut fi vizitate de oameni care poate că nici nu se gândeau că vor ajunge să le treacă (fizic) pragul. Digitalizarea, mediul virtual, viteza cu care circulă informaţiile au, printre multe alte rezultate, şi facilitarea accesului oamenilor la arta vizuală.
Anul acesta Art Safari va introduce posibilitatea vizitării digitale tuturor celor care din diverse motive nu pot fi fizic alături de noi. Vom avea două tipuri de vizite - vizite cu ghid, care se vor desfăşura live şi vizite virtuale, pe care doritorii le pot accesa oricând le permite programul.
Reporter: Mulţumesc!
• Anul acesta, Art Safari are patru pavilioane muzeale:
1.Pavilionul Muzeal: Samuel Mutzner pe urmele lui Claude Monet, curator Rodica Marian - va fi un excurs expoziţional în opera celui care a ilustrat perfect direcţiile artistice ale unei epoci aflate într-un exploziv proces de reînnoire. Va precumpăni impactul creaţiei mutzneriene cu Impresionismul şi Neoimpresionismul european din etapa Giverny, anii petrecuţi alături de Claude Monet, hotărâtori în evoluţia sa artistică, însemnând "deschiderea drumului către lumină şi culoare" în pictura românească. Dar nu vor lipsi nici pânze din marile sale călătorii în jurul lumii, Japonia fiind fascinaţia culturală a momentului şi mai ales, mărturiile tradiţiilor autohtone, poezia priveliştilor româneşti şi a pitorescului Balcic.
2.Pavilionul invitat: Seducţie şi triumf în artă. Femei-artist în România, curator: Elena Olariu - Expoziţia realizată în parteneriat cu Muzeul Municipiului Bucureşti va prezenta o serie importantă de lucrări din creaţia multor femei-artist din România ce au studiat la Munchen şi Paris, apoi au expus în România, dar şi în Franţa, Italia, Spania sau Germania, fiind implicate în mişcările artistice moderne şi de avangardă. O parte dintre ele şi-au continuat activitatea şi după cel de-al Doilea Război Mondial, într-un nou şi dificil context politic şi ideologic.
3.Pavilionul Central: Constantin Piliuţă. Culoare de zenit, curator Călin Stegerean - Piliuţă a fost un pictor al emoţiei imediate, al instantaneului surprins în prospeţimea lui. "Orgoliul meu, mic sau mare, apreciaţi-l dumneavoastră cum vreţi, e de a intra în prezent şi nu în istorie".
Constantin Piliuţă omologheză în pictura românească scena de gen ca expresie a derizoriului cotidian şi tablourile cu subiect floral ca loc de manifestare a esteticii simplităţii şi armoniei paletei. Ambele sunt atinse nu numai de paloare într-o lumină vie, levantină, dar şi de pasiuni ardente, exprimate de subtilele arabescuri ale compoziţiei. Este o ilustrare a acelui "spiritus loci" ce balansează paradoxal între frecventarea hazardului şi seninătatea contemplării propriei inacţiuni sau a frumuseţii în expresia sa vegetală. Piliuţă a adus zâmbetul în istoria artei noastre, produs fie de spectacolul cotidianului contingent, fie ca expresie a încântării atunci când simplitatea lumii se dezvăluie ca mister al său.
4.Pavilionul Contemporan: Superheroes/Antiheroes. Tendinţe în arta contemporană românească, curator Raluca Ilaria Demetrescu - explorează rolul comunităţilor creative din România şi diversele modalităţi actuale de expresie vizuală, de la desen la ţesătură, instalaţie sau ceramică. Arta supercontemporană românească din acest deceniu nu este uşor de restrâns într-o singură expoziţie. Şi în ciuda faptului că poate părea provocatoare în conţinut sau deconcertantă în estetic, ea este de fapt expresia unor vremuri în care lumea se schimbă cu o viteză ameţitoare. Asocierile simbolice şi metaforice dintre artă şi societate sunt uşor de remarcat în lucrările expuse. Supereroul serveşte ca metaforă supremă a artistului şi capacităţii sale de a explora, problematiza şi critica societatea contemporană.
--------------------
Tururile de noapte marca Art Safari au devenit, de-a lungul anilor, preferatele publicului, pentru că atunci atmosfera este magică şi incandescentă. Vizita începe la ora 22.00 şi durează până la ora 1.00, de miercuri până duminică.
Ioana Ciocan detaliază : "Noaptea prinde viaţă la Night Tours by Art Safari. Experienţa de vizitare cuprinde un tur ghidat în expoziţii şi muzică live - invitat special Toulouse Lautrec în fiecare seară. La Night Tours, stăm de vorbă cu arta şi descoperim secretele din spatele #ArtSafari2021 povestite de ghizii Art Safari, organizatori şi curatori. Alături de echipa de ghizi ai expoziţiilor, te poţi bucura de un tur ghidat şi de o seară ce promite repertoriul complet al unei ieşiri în oraş: artă, muzică, relaxare şi drinks. Iar pe cei care nu pot ajunge, îi aşteptăm să participe la tururile ghidate live alături de Marius Manole ( 17, 18 şi 19 septembrie) şi Horia-Roman Patapievici ( pe 24 septembrie)".
----------------------
Art Safari, operator cultural independent care acţionează pe scena de artă din România, este cunoscut îndeosebi pentru organizarea anuală a Pavilionului de Artă Bucureşti, ale cărui expoziţii au fost vizitate de aproximatv 195.000 de persoane, în cele şaspte ediţii de până acum. Alături de expoziţiile curatoriale, organizate în Bucureşti sau în străinătate, Art Safari promovează conţinut educational pentru toate vârstele, găzduind inclusiv ateliere de artă pentru copii şi tururi ghidate pentru copii şi adolescenţi.