Ministerul Transporturilor va organiza, în următoarele două luni, licitaţii de peste două miliarde de euro pentru absorb-ţia fondurilor europene alocate ţării noastre prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi (POST). Banii sunt pentru drumuri naţionale şi autostrăzi, dar şi pentru calea ferată.
Alexandru Nazare, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a declarat, ieri, într-un forum privind infrastructura inteligentă în Europa de Sud-Est: "Ministerul şi-a propus ca, până la finele primului semestru al anului, să contracteze şi să lanseze licitaţiile pentru mare parte din investiţiile finanţate prin POST. Am adjudecat deja lucrările la tronsoanele de autostradă de pe coridorul IV european de transport, pe ruta Nădlac-Sibiu. Valoarea acestor contracte care urmează să fie semnate în curând este de peste un miliard de euro. În perioada următoare, ne vom concentra foarte mult pe partea de infrastructură feroviară, unde vom organiza licitaţii foarte importante".
Domnia sa a precizat că CFR SA va lansa licitaţii de 1,65 miliarde de euro pentru modernizarea tronsoanelor Simeria-Coşlariu (600 milioane de euro) şi Coşlariu-Sighişoara (900 milioane de euro), precum şi sistemul ERTMS corespunzător secţiunilor (130 milioane de euro). Ministerul Transporturilor mai are în derulare licitaţii de aproximativ 460 milioane de euro la CFR, pentru modernizarea tronsonului Curtici - Radna (276 milioane de euro), proiecte ERTMS (European Rail Traffic Management System - 50 milioa-ne de euro) şi modernizări de gări (115 milioane de euro), toate cu finanţare prin POST.
Pe partea de infrastructură, Minis-terul Transporturilor va mai lansa licitaţii în valoare de 250 milioane de euro pentru centurile localităţilor Braşov, Mihăileşti, Craiova şi Târgu-Mureş. Un alt proiect costisitor care va fi licitat este construcţia tronsonului de autostradă Dumbrava-Deva, parte a autostrăzii Lugoj-Deva. Astfel, la finalul anului, Ministerul Transporturilor va avea în execuţie toată porţiunea de coridor pan-european, de la Nădlac la Sibiu", a adăugat Nazare.
Prin POST, ţara noastră are alocate fonduri europene de 4,7 miliarde de euro, la care se adaugă cofinanţări de la bugetul de stat de 1,1 miliarde de euro. Alexandru Nazare a mai declarat că Ministerul Trans-porturilor va întări, în acest an, şi unităţile de implementare a acestor proiecte mari de infrastructură, constituite la nivelul Companiei de Autostrăzi (CNADNR) şi la nivelul CFR. Domnia sa a menţionat că este vorba despre descentralizarea anumitor responsabilităţi de la CNADNR către direcţiile regionale de drumuri şi poduri: "Până când specialiştii locali vor avea experienţa necesară şi vor parcurge şi trainingul, vor primi mai puţine responsabilităţi. Am reformat şi departamentul de implementare de la nivelul CFR ca să avem o absorbţie mai bună a fondurilor".
• Rezilieri pe contractele pentru autostrăzi din fonduri publice
Ministerul Transporturilor a trimis o primă notificare de reziliere a contractului pentru tronsonul de autostradă Moara Vlăsiei-Ploieşti, deoarece constructorul (consorţiului Spedition UMB, Pa&Co International, Euroconstruct Trading "98 şi Tehnostrade), a părăsit şantierul, a anunţat, ieri, Anca Boagiu, minis-trul Transporturilor. Consorţiul a cerut majorarea cu 47% a preţului de execuţie din contract, a subliniat domnia sa.
CNADNR a precizat, ieri, într-un comunicat că reziliază contractul de proiectare şi execuţie pentru Moara Vlăsiei - Ploieşti pentru că antreprenorul a abandonat lucrările între km 46+500 şi km 48+200, fapt ce încalcă grav prevederile contractuale. Constructorii nu au mai executat lucrări pe sectorul de drum de mai bine de 16 luni, demobilizând resursele necesare. "Măsura a fost luată având în vedere întârzierea firmelor menţionate în îndeplinirea obligaţiilor contractuale privind activitatea de proiectare şi execuţie, slaba mobilizare a echipamentelor în şantier precum şi lipsa unui program de lucrări coerent care să demonstreze capacitatea tehnică şi organizatorică de a finaliza lucrările în termenul prevăzut. Totodată, deşi costurile acestui contract au crescut deja semnificativ, antreprenorul solicită în continuare majorări de preţ pe care CNADNR nu le poate acorda, având în vedere legislaţia în vigoare", mai arată sursa citată.
CNADNR estimează că, în termen de o lună, va finaliza revizuirea proiectului şi pregătirea documentaţiei de atribuire pentru lansarea unei noi licitaţii.