Lobby-ul - în lupta pentru o identitate corectă şi creştere pe piaţă

A consemnat ANCUŢA STANCIU
Ziarul BURSA #Companii / 19 mai 2014

Roberto Musneci (stânga) şi Alex Şerban (dreapta), Senior Partners în "Şerban&Musneci Associates"

Roberto Musneci (stânga) şi Alex Şerban (dreapta), Senior Partners în "Şerban&Musneci Associates"

Interviu cu Alex Şerban şi Roberto Musneci, Senior Partners în "Şerban&Musneci Associates"

Reporter: Cum caracterizaţi conceptul de lobby sau Public Affairs (PA) pe piaţa autohonă, comparativ cu străinătatea?

Răspuns: Fie că vorbim de Bruxelles, deci de practici de lobby în Uniunea Europeană, sau de Statele Unite, conceptul de lobby este mult mai clar înţeles de opinia publică în general şi ca atare şi mai susţinut decât în România.

În România lipseşte o identitate clară a acestei activităţi şi putem vorbi de un minus la nivelul percepţiilor în aprecierea beneficiilor pe care această activitate, desfăşurată de o manieră transparentă şi profesionistă, le poate aduce pentru economia şi deci şi pentru cetăţenii unei ţări. Ca element de inedit, vă putem spune că industria de afaceri publice, singura care promovează necesitatea unei transparenţe ridicate a activităţii de lobby, acoperă aproximativ 5% din volumul activităţilor de lobby de pe piaţă. Pentru că fie că vorbim de mediul non guvernamental, de organizaţii ale comunităţii de afaceri (camere de comerţ sau organizaţii ale investitoriilor străini), de sindicate, de simpli cetăţeni care s-au asociat în reprezentarea cu factorii de decizie, vorbim de aceeaşi activitate, desfăşurată însă sub alte denumiri. Dorinţa noastră este şi de a se obţine o reglementare normativă nu a unei anumite industrii, ci a unui anumit tip de activităţi. Posibilitatea de a petiţiona statul şi decidenţii este constituţională şi utilă într-un stat de drept.

Reporter: Credeţi că segmentul PA va creşte mai mult în detrimentul PR-ului?

Răspuns: Nu există o relaţie de competiţie între cele două domenii, ele fiind unele complementare, care de multe ori se întrepătrund. Şansele ambelor industrii de a se dezvolta pe viitor ţin în primul rând de modul în care vor evolua atât contextul economic, cât şi climatul general de afaceri, pentru că ele dictează politicile şi deciziile marilor companii.

Reporter: Ce ne puteţi spune despre competiţia dintre publicitatea convenţională şi Public Relations?

Răspuns: Pe fondul crizei economice din ultimii ani, atât activităţile publicitare cât şi cele de relaţii publice au fost afectate de scăderi ale bugetelor alocate de marile companii prezente pe piaţă. Este însă dificil de făcut o estimare exactă asupra amplorii evoluţiilor înregistrate. Competiţia a fost şi va rămâne întotdeauna, însă pe măsură ce piaţa se va maturiza este de aşteptat ca activităţile de PR să înceapă să primească mai multă atenţie, marile companii înţelegând din ce în ce mai mult importanţa construirii unor strategii reputaţionale şi de imagine pe termen lung.

Reporter: Cum apreciaţi piaţa locală de consultanţă în comunicare - perspective de creştere?

Răspuns: Consumatorul român devine din ce în ce mai sofisticat şi mai atent în modul în care procesează informaţiile, fiind de aşteptat ca nevoia pentru activităţi de PR a companiilor să crească în mod natural într-un efort de atingere a publicului lor ţintă de o manieră din ce în ce mai subtilă şi credibilă.

Reporter: Cum apreciaţi dezvoltarea segmentului de PR în această perioada de criză economică?

Răspuns: Tăierile de buget ale marilor companii au produs, poate paradoxal şi două efecte pozitive pentru piaţă. Pe de o parte a rezultat o creştere a competiţiei, ceea ce a dus la impunerea unor standarde ridicate de calitate şi profesionalism în domeniu. Pe de altă parte s-a demonstrat că, acolo unde există creativitate, ideile bune pot suplini existenţa unui buget mai redus, iar PR-ul de succes a devenit mult mai eficient din punct de vedere al costurilor generate.

Reporter: Au crescut companiile bugetele de comunicare pentru acest an? Pe ce segment?

Răspuns: Deşi în multe cazuri bugetele generale de comunicare au rămas la niveluri destul de scăzute, fie au stagnat, fie au crescut uşor, ele nu s-au mai diminuat. Această evoluţie ne indică depăşirea punctului critic şi ne îndreptăţesc să privim optimişti spre creşterea viitoare a bugetelor de comunicare, în condiţia, însă, a îmbunătăţirii pe mai departe a climatului economic global şi local.

Reporter: Ce preferaţi - informaţiile din presă scrisă sau informaţiile din internet? Credeţi că presa scrisă va muri? Ce părere aveţi despre calitatea presei din România?

Răspuns: Nu credem că mediul utilizat de jurnalişti mai este la fel de relevant în prezent. Aceeaşi informaţie din presa scrisă o citim şi în mediul online. Atâta vreme cât există jurnalişti profesionişti dispuşi să relateze o ştire obiectiv şi să ne ofere analiza lor asupra evoluţiilor înregistrate şi viitoare, "presa scrisă" va continuă să trăiască indiferent de mediul în care apare.

Reporter: Cum caracterizaţi relaţia cu autorităţile?

Răspuns: Drept corectă şi normală, firească unui stat de drept, membru al Uniunii Europene. O relaţie, fie personală, fie cu autorităţile, se construieşte în timp, prin încredere şi transparenţă, se confirmă în momente de criză sau pe parcursul derulării unor proiecte importante şi nu trebuie să se construiască pe o direcţie de conjunctură politică sau de moment.

Reporter: Ce ne puteţi spune despre activitatea "Şerban&Musneci Associates" (SMA) în această perioadă "tulbure" atât pe plan intern, dar şi pe plan internaţional?

Răspuns: Am promovat o regândire a proceselor interne astfel încât să devenim şi mai eficienţi în condiţiile păstrării unui grad ridicat de profesionalism şi de implicare pe relaţia cu clienţii noştri. Astfel, în pofida diferitelor reduceri ale bugetelor contractuale, am reuşit să ne menţinem parteneriatele de durată cu majoritatea clienţilor noştri şi să primim încrederea unor noi clienţi, diversificând şi mărind în continuare portofoliul SMA chiar şi în această perioadă dificilă din punct de vedere economic.

Din punct de vedere internaţional, suntem afiliaţi şi colaborăm cu mai multe grupuri globale şi firme de renume în domeniu din Washington, Londra sau Bruxelles şi există o relaţie de sinergie. Totodată, dat fiind momentul geopolitic delicat legat de Ucraina şi de zona Marii Negre, am identificat un număr de activităţi mentite să pună România într-o lumină pozitivă şi atractivă pentru investitorii străini.

Reporter: Aţi operat modificări în strategia de dezvoltare a companiei în ultimii ani?

Răspuns: Poate cea mai importantă modificare a fost dată de promovarea serviciilor de management al reputaţiei drept componentă distinctă a serviciilor SMA, separat de zona generală a serviciilor de relaţii publice. Evoluţiile înregistrate până acum ne demonstrează că a fost vorba de o alegere bună.

Reporter: În ce proporţie acoperă "Şerban & Musneci Associates" partea de Public Affairs şi Public Relations?

Răspuns: Fiind o companie de comunicare strategică integrată considerăm că este mai puţin important să ne analizăm în termenii a ce procent considerăm că acoperim pe zona de Public Affairs sau de Public Relations. Abordarea noastră este de a ne asigura că furnizăm o acoperire de 360 de grade a nevoilor de comunicare ale clienţilor noştri în abordarea tuturor tipurilor de public relevante.

Reporter: Cine sunt cei mai importanţi clienţi?

Răspuns: Toţi clienţii pe care i-am avut de-a lungul celor peste 10 ani de activitate au fost, fiecare în parte, cel mai important client. Putem spune că am reprezentat peste 120 de clienţi dintr-o serie de domenii şi industrii relevante precum: energie, sănătate, farmaceutică, auto, imobiliare sau FMCG.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb