Inflaţia este la maximul ultimilor 40 de ani, iar americanii simt asta din plin. Benzina costă dublu faţă de începutul anului trecut, preţul locuinţelor era în februarie cu 19,8% mai mare decât cel din urmă cu douăspreze luni, iar alimentele costau în martie cu 10% mai mult decât cu un an în urmă, scrie CNN.
Din fericire, sunt analişti care cred că povara creşterii preţurilor se va reduce în curând, deoarece inflaţia a ajuns la un vârf. Săptămâna aceasta, oficialii rezervei Rezervei Federale se vor întâlni şi probabil vor anunţa noi creşteri ale ratelor dobânzii, instrument folosit pentru combaterea inflaţiei. Totuşi, investitorii se tem că accelerarea ritmului majorărilor dobânzilor poate trage economia Statelor Unite în recesiune, conform sursei menţionate.
Ryan Detrick, strateg-şef de piaţă la LPL Financial, crede că, probabil, inflaţia a atins maximul acestui ciclu. Indicele preţurilor de consum fără alimente şi energie, indicator urmărit îndeaproape de Rezerva Federală pentru a măsura preţul bunurilor şi serviciilor, a crescut cu 5,2% în martie, dinamică sub aşteptările economiştilor, fiind totodată pentru prima oară din octombrie 2020 când indicele înregistrează o scădere lunară. De asemenea, analiştii de la UBS au afirmat luna aceasta că se aşteaptă ca inflaţia să atingă un vârf în martie, iar apoi să scadă "abrupt", scrie CNN.
Detrick face trimitere la trei indicatori economici cheie care-i susţin convingerea: scăderea preţurilor maşinilor uzate, lipsa inflaţiei "lipicioase" şi o anumită ameliorare a haosului din lanţurile de aprovizionare (deşi noile restricţii Covid din China impuse pot îngreuna din nou situaţia).
Lipsa cipurilor cauzată de blocaje în aprovizionare şi de invazia Ucrainei de către Rusia a făcut ca dobândirea maşinilor noi să fie foarte dificilă, ceea ce a dus la creşterea preţurilor autoturismelor şi camioanelor second hand. În februarie, preţul unei maşini second hand era cu circa 45% peste cel din urmă cu un an, conform Manheim Used Car Value Index. Dar, de atunci a scăzut cu aproximativ 25%, iar două luni de scădere arată că preţurile maşinilor second-hand, care reprezintă 4% din indicele preţurilor de consum, este posibil să revină la nivelurile de dinainte de pandemie.
Banca Rezervei Federale din Atlanta împarte inflaţia în două categorii: "lipicioasă" şi "flexibilă". Inflaţia "lipicioasă" se referă la un coş de mărfuri pentru care preţurile tind să se schimbe mai lent dar continuu, cum este costul educaţiei, a transportului public sau asigurările auto. Inflaţia "flexibilă" include produse al căror preţ oscilează în sus şi în jos mai frecvent, cum ar fi gazul, îmbrăcămintea sau unele alimente.
În timpul stagflaţiei din anii 1970, atât inflaţia "lipicioasă" cât şi cea "flexibilă" au crescut. Dar până acum inflaţia "lipicioasă" a rămas relativ constantă în comparaţie cu cea "flexibilă", un semn care indică că este posibil ca cea din urmă să fie încă temporară, conform CNN.
Sigur că inflaţia "lipicioasă" poate să o ajungă la un moment dat pe cea "flexibilă", dar Detrick este optimist. "Inflaţia «flexibilă» este ca o bandă de cauciuc. O poţi întinde mult şi tot vine înapoi", a spus strategul LPL Financial, citat de agenţia americană.
Cu toate că noile restricţii din China pot afecta lanţurile globale de aprovizionare, se pare că problemele în acest sens se atenuează - cel puţin pentru moment. Dacă companiile se pot aproviziona mai uşor, atunci preţurile materialelor scad, iar consumatorii nu vor mai plăti atât de mult pentru bunuri şi servicii, a afirmat Detrick.
Conform datelor LPL Financial, tarifele de transport de la Shanghai către Los Angeles, New York şi Rotterdam au scăzut în medie cu 28%, faţă de maximul de anul trecut. De asemenea, martie a fost a treia lună în care întârzierile livrărilor au scăzut, potrivit firmei de analiză Sea-Intelligence.
"Prin urmare, scăderea inflaţiei ar putea fi bruscă, în special pentru bunurile de folosinţă îndelungată", a spus strategul LPL Financial.