Ministrul delegat pentru Afaceri Europene, Victor Negrescu, a anunţat lansarea, începând de astăzi, a serviciului telefonic gratuit Telverde-Solvit, un instrument menit să soluţioneze, pe cale informală şi cu celeritate, problemele generate de aplicarea necorespunzătoare a legislaţiei europene privind piaţa internă, informează un comunicat de presă al Ministerului Afacerilor Externe (MAE).
Potrivit MAE, numărul 0800 672 507 poate fi apelat, gratuit, din orice reţea de telefonie fixă sau mobilă, de luni până vineri, în intervalul orar 9.00 - 16.00.
Victor Negrescu a declarat: "Democratizarea accesului la informaţiile de interes public, pe teme europene, reprezintă o componentă prioritară a mandatului meu. Prin lansarea acestei linii telefonice gratuite ne dorim să arătăm că cetăţenii români sunt protejaţi şi că reacţionăm atunci când există orice semnal că ei sunt trataţi incorect. Telverde-Solvit vine în întâmpinarea persoanelor fizice şi juridice ale căror drepturi dobândite prin calitatea de cetăţean al Uniunii Europene au fost încălcate într-un alt stat membru".
Solvit îndeplineşte rolul de intermediar şi se ocupă de problemele transfrontaliere între o întreprindere sau un cetăţean, pe de o parte, şi o autoritate publică, pe de alta, acolo unde există posibilitatea ca legislaţia comunitară să fi fost aplicată în mod necorespunzător, precizează MAE. Termenul de soluţionare a cererilor în cadrul Solvit este de zece săptămâni, iar serviciul este gratuit.
Ministrul delegat pentru Afaceri Europene a explicat: "Solvit le reaminteşte autorităţilor în cauză care sunt drepturile încălcate şi colaborează cu acestea pentru a rezolva problema. În sfera de competenţe Solvit intră recunoaşterea calificărilor profesionale şi a diplomelor în alte state membre, calcularea pensiilor şi a indemnizaţiilor de şomaj, înmatricularea autovehiculelor şi permisele de conducere, obţinerea permiselor de şedere, accesul la educaţie sau circulaţia capitalurilor şi rambursările de TVA".
Solvit reprezintă un mecanism creat şi coordonat de Comisia Europeană în domeniul pieţei interne, care funcţionează pe baza cooperării dintre cele 31 de centre constituite în cadrul administraţiilor publice ale statelor membre ale Uniunii Europene şi ale celorlalte trei state aparţinând Spaţiului Economic European (Norvegia, Islanda şi Liechtenstein). Aceste centre formează reţeaua Solvit şi sunt conectate prin intermediul unei baze de date online, aflată sub coordonarea şi supravegherea Comisiei Europene.
Fiecare plângere este gestionată de două centre Solvit: cel de origine (centrul Solvit fie din Statul Membru de cetăţenie sau de stabilire, fie din Statul Membru care deţine o legătură administrativă cât mai strânsă cu petentul) şi cel responsabil (centrul Solvit din Statul Membru în care se află autoritatea publică care a încălcat legislaţia UE). Pe de altă parte, Solvit nu poate rezolva litigii între două firme sau problemele întâmpinate în calitate de consumator, dar nici nu gestionează plângeri la adresa instituţiilor Uniunii Europene.
În 2016, Solvit s-a ocupat, la nivelul Uniunii Europene, de 2.414 cazuri. Centrele sale au lucrat în medie 59 de zile pentru gestionarea unui caz şi au soluţionat 89% din petiţii.