Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi, Copii şi Adopţii, Maria Mădălina Turza, consideră că este nevoie de un învăţământ centrat pe abilităţile elevilor.
Ea a vizitat Ability Hub, centru care acordă asistenţă persoanelor cu dizabilităţi.
Turza a menţionat că, legat de zona de educaţie, a discutat şi cu colegii de la Consiliul Naţional al Dizabilităţii din România necesitatea unor programe de tranziţie de la nivel de şcoală la nivel de ocupare.
Aceasta a declarat: "Până la urmă şi rata scăzută a angajării persoanelor cu dizabilităţi vine, pe de o parte, din acea problemă atitudinală, dar şi din lipsa de abilităţi şi de formare a persoanelor adulte cu dizabilităţi care-şi are rădăcina în acest tipar nereformat al sistemului de educaţie. Practic, adulţii cu dizabilităţi termină fie învăţământul special de cele mai multe ori, fie învăţământul de masă, puţinii care au început să intre, fără nişte abilităţi profesionale, şi atunci avem nevoie să ne uităm foarte atent la această problematică a incluziunii care evident va presupune o altă abordare, adică avem nevoie să avem un învăţământ centrat pe abilităţile elevilor şi viitorilor noştri angajaţi şi să le identificăm aceste abilităţi încă din şcoală şi să facem apoi legătura cu viitorii angajaţi".
Potrivit acesteia, ocuparea forţei de muncă e direct legată de educaţie. "Dacă copilul sau adultul de astăzi nu a primit nimic, nicio profesionalizare, ce pretenţie avem ca el să fie angajat pe piaţa liberă, concurenţială a muncii şi chiar şi în atelierele protejate? Cred că problema aceasta trebuie privită longitudinal, pornind de la zona de servicii de reabilitare, educaţie şi apoi ajungem în muncă şi asta am discutat şi cu partenerii noştri de aici", a adăugat Turza.