"Mediul inflaţionist din 2023 face ca valoarea banilor să fie diferită de la o lună la alta"

Ziarul BURSA #Bănci-Asigurări #Video / 21 iunie 2023



"Mediul inflaţionist din 2023 face ca valoarea banilor să fie diferită de la o lună la alta"

(Flavia Popa, secretar general BRD Groupe Societe Generale, într-un interviu realizat de Constantin Rudniţchi, realizator radio-TV)

"Rata pe care o ai de plătit ar trebui să fie o sumă la jumătate faţă de ceea ce ţi-ai permite cu uşurinţă să plăteşti" "Suntem deschişi să negociem lucruri importante, de esenţă ale contractului, dar nu este eficient să negociem fiecare literă dintr-un contract" "În pandemie, BRD a amânat plata ratelor pentru 43.000 de credite; avem soluţii de conversie, de amânări, de refinanţări, în funcţie de nevoia clientului"

Băncile care nu au canale digitale astăzi, au un handicap, este de părere Flavia Popa, secretar general BRD Groupe Societe Generale. Aceasta subliniază, într-un interviu realizat de Constantin Rudniţchi, realizator radio-TV, că detalii precum scadenţarul sau rata de conversie trebuie înţelese şi discutate încă de la început, pentru a nu porni cu lucruri necunoscute în această relaţie. Discuţia face parte din cele 12 podcasturi din cadrul campaniei derulate de Centru de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB) în scopul promovării educaţiei financiare.

Constantin Rudniţchi: Cum vă raportaţi la educaţie în general şi la educaţia financiară în particular?

Flavia Popa: Îmi doresc să fiu un om educat pentru că asta mă ajută să cresc, să mă dezvolt, într-un proces de evoluţie natural al fiecăruia dintre noi. BRD sprijină educaţia din România pentru că noi credem că educaţia, alături de cultură şi de sport sunt trei piloni fără de care un popor nu se poate dezvolta.

Constantin Rudniţchi: Ce trebuie să ştie un client atunci când intră într-o sucursală bancară? Ce trebuie să ştim despre o bancă?

Flavia Popa: Prima dată trebuie să ştie că poate să intre virtual sau fizic în relaţie cu o bancă. Băncile care nu au canale digitale astăzi, au un handicap. Digitalizarea îţi oferă un anumit confort, o modalitate de a economisi timpul şi timpul pare să fie marfa cea mai de preţ a vremurilor noastre. Pe bănci le ajută să fie mai rapide în a răspunde aşteptărilor clienţilor, le ajută să facă faţă unei cereri mai mari. O bancă este o entitate care face intermediere financiară: atrage de la deponenţi bani şi îi plasează ulterior în economie, prin credite. Banca, cu toate regulile ei, cu toate legile la care trebuie să se supună în stricta supraveghere a Băncii Naţionale este un garant al siguranţei pe care oamenii trebuie să o aibă atunci când vin să-şi lase avuţia, banii la bancă.

Constantin Rudniţchi: Noi, consumatorii, uităm deseori aceste roluri ale băncii. Dacă am luat un împrumut ne focusăm pe credite, dacă depunem banii într-un depozit bancar ne uităm doar în zona depozitelor. Ne uităm la dobânzi şi vedem că acestea cresc. Daţi-ne perspectiva unui om din bancă pe acest subiect!

Flavia Popa: Sunt şi eu consumator, client, iar când intru în supermarket văd că s-au mărit preţurile. Într-un mediu inflaţionist, preţul produselor şi serviciilor creşte. Revenind la bancă, banca oferă produse şi servicii , iar dacă a crescut preţul pâinii şi al laptelui, a crescut preţul şi pentru dobândă. În acelaşi timp există şi un revers al medaliei: faptul că au crescut dobânzile la depozite. Depozitele sunt mai bine remunerate decât în alte dăţi.

Constantin Rudniţchi: Ce trebuie să ştim despre un depozit bancar, atunci când lăsăm banii pe mâna băncii?

Flavia Popa: Gestul de a economisi cred că este apanajul oricui şi în orice vreme. Nişte bani economisiţi au de două ori valoarea lor. Faptul că pui banii într-un depozit este un lucru bun atât din perspectiva unui om chibzuit, cât şi a faptului că îi ţii în siguranţă. În România, depozitele sunt adaptate pentru toate tipurile de clientelă, inclusiv pentru minori şi pe diferite perioade de depozitare. Aş puncta un lucru esenţial. Depozitele în România sunt garantate de către Fondul de Garantare a Depozitelor în sistemul bancar până la 100 de mii de euro sau echivalent în lei. Observăm şi alte tipuri de preocupări care vizează punerea banilor în fonduri de investiţii, în titluri de stat, în alte instrumente financiare care să producă un randament.

Constantin Rudniţchi: Să vedem şi cealaltă parte a monedei, adică creditele. Este un an mai complicat pentru cei care şi-ar dori să ia un împrumut?

Flavia Popa: 2023 este un an diferit pentru toţi din pricina acestui mediu inflaţionist. Valoarea banilor este diferită de la o lună la alta. Acest mediu inflaţionist poate afecta puterea de rambursare a celui care a luat un credit acum câţiva ani sau a celui care îşi doreşte să ia un credit azi. Atunci când acordăm un credit sau ni se cere un credit, relaţia client-bancă trebuie să fie de mare încredere. Să purtăm un dialog în care să ne asigurăm că nici banca, nici clientul nu se vor afla la răscruce de drumuri. Mi-a rămas în minte vorba cuiva care spunea că atunci când îţi iei un credit trebuie să ca rata pe care o ai de plătit să fie o sumă la jumătate faţă de ceea ce ţi-ai permite cu uşurinţă să plăteşti. În felul ăsta, durerile de cap, pe termen lung, ale băncii şi clientului s-ar diminua. Relaţia bancară este o relaţie contractuală care are drepturi şi obligaţii de ambele părţi. Prin urmare consumatorii trebuie să ştie care sunt termenii şi condiţiile pe care banca le oferă, care este rata dobânzii, care sunt costurile pe care le implică această relaţie. Rata dobânzii, comisioanele şi taxele înseamnă costul creditului. În plus detalii precum scadenţarul, rata de conversie trebuie înţelese şi discutate încă de la început, pentru a nu porni cu lucruri necunoscute în această relaţie.

Constantin Rudniţchi: Cum privesc bancherii bonitatea unui client?

Flavia Popa:Bonitatea unui client din perspectiva unei bănci este capacitatea lui de a putea rambursa în viitor banii împrumutaţi. Noi ne raportăm la această noţiune pornind de la reguli bine stabilite în sectorul financiar-bancar prin lege, prin reglementări ale Băncii Naţionale, iar din perspectiva clientului pornim de la venituri, de la salariul lui şi de la alte tipologii de venituri pe care le are în afara salariului. Acestea din urmă le ponderăm, le ajustăm la normele de care vorbeam, iar din venituri şi norme rezultă un grad de îndatorare. La bancă te duci, semnezi nişte hârtii şi pleci cu nişte bani! Te uiţi la bonitate şi îţi pui întrebarea dacă acel client din faţa ta va putea rambursa în timp... e o întrebare grea!

Constantin Rudniţchi: Cât de negociabile sunt contractele de împrumut între un consumator şi o bancă? De ce ele devin negociabile în cadrul CSALB şi într-o măsură mai mică direct la bancă?

Flavia Popa: Legea în România ne permite şi ne obligă să negociem cu clienţii noştri. Şi acesta e un lucru foarte bun pentru consumatori. Evident că băncile sunt interesate şi deschise să facă asta. În industria bancară este nevoie de o automatizare pentru ca lucrurile să se întâmple repede. Să ne imaginăm cum ar fi să acorzi şi să monitorizezi 500 de mii de credite de diferite categorii. Şi asta mă conduce la ideea că avem nevoie de o oarecare standardizare. Dincolo de acest lucru, în funcţie de profilul clientului, de relaţia noastră cu clienţii, există discuţiile şi negocierile. Ar fi aproape imposibil să negociezi clauză cu clauză, rând cu rând toate aceste contracte. În plus, rezultatul ar trebui pus într-o matrice diferită de celelalte şi urmărit diferit. Da, suntem deschişi să negociem lucruri importante, de esenţă ale contractului, dar nu este eficient pentru nimeni să negociem fiecare literă dintr-un contract.

Constantin Rudniţchi: Credeţi că sunt avantaje pentru suspendarea proceselor în care vă aflaţi cu clienţii şi găsirea unei soluţii amiabile, prin conciliere?

Flavia Popa: Ca om de formaţie juridică aş spune că a merge în instanţă pentru a o încărca cu procese inutile este păgubos atât pentru consumator, cât şi pentru bancă şi pentru statul român. Prin urmare reiterez idea de a căuta soluţii în avans şi de a nu ajunge în instanţă. Iată de unde vine rolul CSALB în subiectul acesta! Conciliatorul CSALB este acel terţ care ne poate aşeza la masa discuţiilor, în afara unui cadru litigios, în afara unui proces. Ieşim din impunătoarea instanţă care încearcă legată la ochi să împartă dreptatea şi ne aşezăm la o masă de discuţii împreună cu un conciliator, ca să găsim o cale echitabilă. Până la urmă asta căutăm cu toţii: să echilibrăm lucrurile, să avem o relaţie de câştig-câştig pentru fiecare din cele două părţi ale discuţiei. Ce câştigăm prin CSALB? Câştigăm încredere! În instanţă, după ce câştigă o parte sau cealaltă, este o relaţie conflictuală, rece. Pe când aici, la CSALB, după ce ne-am conciliat, rămânem în raporturi excelente. Şi noi, băncile, nu putem să ne dorim altceva decât încrederea clienţilor noştri.

Constantin Rudniţchi: Ce soluţii poate avea banca la îndemână pentru consumatorii care se confruntă cu situaţii dificile generate fie de situaţia economică generală, fie de situaţii particulare, familiale?

Flavia Popa: Când clientul nostru este într-o situaţie dificilă, şi banca poate fi într-o situaţie dificilă. Şi atunci avem un interes fără echivoc, în a încerca să găsim soluţii să rezolvăm situaţia legată de rambursarea creditului. Nu este favorabil nimănui să ajungem la un credit neperformant. Asta înseamnă pentru bancă un eşec în evaluare, un cost al creditului neperformant, costuri de recuperare şi de aici o întreagă pleiadă de minusuri. În pandemie BRD a amânat plata ratelor pentru 43.000 de credite. Avem soluţii de conversie, de amânări, de refinanţări, în funcţie de nevoia clientului.

Constantin Rudniţchi: Din călătoria numită educaţie financiară, unde ne aflăm în drumul spre vârful muntelui?

Flavia Popa: Alpiniştii spun că vârful muntelui este doar jumătatea drumului, pentru că trebuie să te şi întorci la bază, odată ce ai atins vârful. Făcând paralelismul cu educaţia financiară, este extrem de important să avem noţiuni economice de bază, nu doar în raport cu banca, ci cu întreaga societate. Fără aceste cunoştinţe nu te poţi bancariza, iar noi încă avem situaţii în România de oameni care nu au nici măcar un cont bancar.

Constantin Rudniţchi: Mulţumesc!

Rolul jurnaliştilor participanţi în proiectul Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar a fost de a uşura transmiterea şi înţelegerea de către public a unor mesaje care ţin de relaţia cu banca, economisire, creditare, alegeri financiare, negociere cu banca, răspuns la problemele ivite într-un contract de servicii şi produse financiare etc., transmite CSALB.

Cele 12 podcasturi din campanie sunt:

1. Bogdan Neacşu, Preşedintele ARB şi Preşedintele CEC Bank, în dialog cu Emilia Olescu, redactor-sef Ziarul BURSA;

2. Alexandru Păunescu, Directorul juridic al BNR şi reprezentantul BNR în cadrul CSALB, în dialog cu Dan Popa, senior editor al Hotnews.ro;

3. Roxana Hidan, Vicepreşedinte OTP Bank, în dialog cu Norel Moise, redactor-sef Piaţa Financiară;

4. Vladimir Kalinov, Vicepreşedinte Raiffeisen Bank, în dialog cu Cristian Pavel, director editorial Universul Juridic şi redactor şef Legal Magazin;

5. Florin Dănescu, Preşedinte executiv al ARB, in dialog cu Denis Ciulinaru, realizator tv şi radio; (ex-National TV, National FM)

6. Flavia Popa, Secretar General BRD, în dialog cu Constantin Rudniţchi, realizator tv şi radio; (ProfitNews, Profit.ro, Radio France International)

7. Nicolae Andreica, Director Retail ING Bank, în dialog cu Cătălin Bălan, fost jurnalist, specialist PR&Comunicare al CSALB;

8. Radu Rizoiu, Profesor universitar şi conciliator onorific CSALB, în dialog cu Vasile Coman, fondatorul Bancherul.ro şi GhişeulBancar.ro;

9. Dana Dima, Vicepreşedinte BCR, în dialog cu Adrian Negrescu, influencer şi consultant financiar;

10. Oana Ilaş, Director general adjunct Retail Banca Transilvania, în dialog cu Cornel Dinu, fondator Banking News;

11. Doru Bulată, consilierul Preşedintelui Eximbank, în dialog cu Irina Chiţu, directorul Finzoom.ro şi influencer;

12. Valeriu Stoica, Profesor universitar şi conciliator onorific CSALB, în dialog cu Daria Niculcea, director executive Juridice.ro

Opinia Cititorului ( 12 )

  1. gresit!

    inflatia calica acomerciantilor la raft! 

    avem crash de industrial dar continua inflare consumator final… 

    e joaca de-a calicia in piata! 

    calicie de ambele parti! 

    consumatorul (unii nu toti) cumpara in panica tampita si vanzatorul ridica pretul la stocurile achizitionate in trecut la pret deflate! 

    e specula cat cuprinte! 

    cartoful este cel mai bun exemplu; morcovul ceapa… au sarit de x3-x4 si cv in pret…  

    s c cret 

    1. iN GENERAL se intampla cam asa in agricultura: dc intr-un an e scump cartoful ceapa si morcovii, anul viitor se umple piata de oferta la aceste produse si scade muuult pretul. sa vedem dc se va intampla asa si anul asta. pt ca acum nu avem cresteri doar la unele produse ci generalizata. din cauza guvernului si a bnr(parerea mea).

      globally synchronized deflation...

      lower rates are not sign of easy money.. they are the consequences of a deflationary environment

      yep!

      darrrr.... vezi... italia.... si altele... de prin "europa" ... ca dau semne "bune anu are"... semnae bune de belsug pe sub datele de sub PIB.... 

      unele teri intra grav in boom nominal pib! 

      S c cret 

    Educat, în contextul din articol înseamnă îndoctrinat.

    Cea mai buna educație financiară este să nu iei credite. 

    1. nu exista asta!

      hordingul de "bani" este intotdeauna mai mare ca rata de recuperare bani gov sau invarteala a lor in piata. 

      Daca lasi piata cu bani fixi... ei se vor intoarce sub forma de hording intotdeauna la "capitalisti/bancheri/ si oameni vesnic panicati de sfarsitul lumii". 

      Capitalistii si bancerii vor cauta randamente reale sau nominale.... capitalistul va catua mereu "Valoarea sau cresterea" potentiala; bancerul va cauta yieldul constant... oamenii vesnic panicati daca sunt in procent mai mare ca cei "nepanicati" vor face hording inutil de bani si va propaga deflarea randamentelor exact la capitalisti si bancheri. 

      oamenii vesnic "panicati" au ne norocul sa isi cheltuie fortat banii atunci cand se naste un copil sau apar diferite necesitati date de varsta... oamenii vesnic panicati ca procent din pib daca intra in pensionare dau iar soc de hording fara consum si productivitate noua ca procent din pib... aici trebui sa apar rapid un tanar "Dobitoc" financiar sa consume -bea - inchirieze (ca de casa ioc bani) sa se distreze pana mai curata economia piata de batranet. 

      s c cret 

      baby boomers au creat inflatia din anii 70 in USA ... acum ies la pensie sau au iesit mare parte.. si copii lor le sustin pensiile... DAR DECRETEII ? in 8-10 ani sunt si ei la pensie .. DAR CINE SA LE MI PLATEASCA PENSIILE? SPOR NEGATIV EMIGRATIE IN MASA MAI RAU CA IN SIRIA .. ROMANIA INTRA IN COLAPS DUPA 2030----- SINGURA SOLUTIE : CARD PENTRU ALIMENTE , CARD PENTRU PLATA FACTURILOR LA GAZE SI LUMINA + PILONUL 2 DE PENSII ... DE MUNCIT SE VA OCUPA CHAT GPT SI INTELIGENTA ARTIFICIALA... am citit pe site ul BIS ca nu mai e mult si dau drumul la cbdc

      vezi pib romania deflat pe aur si o sa intelegi cbdc din fata.

      s c cret 

    Poate era util să explice textul în primul rând ce înseamnă (face) secretarul general (sau vreun secretar ne-general, de vor fi mai mulți) al băncii.

    gresit, nu mediul inflationist din 2023 face ca valoarea banilor sa fie alta.....in toata lumea, de sute de ani, banii cash isi pierd valoarea anual.....asa i facuta politica monetara globala. Precum o lume condusa de politicieni hoti, mincinosi, aserviti Illuminati.

    Tiparirea de bani face inflatia.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

14 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9761
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5124
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2344
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.7993
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.8318

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb