MerchantPro lansează eCommerce Insights 2025, un studiu complex ce analizează comerţul online local evidenţiind tendinţe, predicţii şi perspective de la lideri din industrie, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Potrivit sursei menţionate, la 5 ani de la debutul pandemiei care a accelerat dezvoltarea eCommerce-ului în România, MerchantPro lansează ediţia a II-a a raportului eCommerce Insights. Raportul analizează evoluţia întregului sector din perspectiva comportamentului de consum, tendinţelor care domină piaţa, dar şi schimbărilor care vor avea un impact major în 2025.
În ciuda contextului geopolitic şi socio-economic dificil, piaţa de eCommerce a arătat o rezilienţă ridicată şi o capacitate bună de adaptare, marcând o creştere de 8%, semnificativ superioară creşterii economice (1%), aliniată cu evoluţia retailului total (+8,4% potrivit INS, pentru primele 11 luni din 2024). Creşterea de 8% este confirmată şi de analiza vânzărilor magazinelor online construite şi gestionate pe MerchantPro, platformă SaaS utilizată de peste 2000 de comercianţi din România.
Astfel, în 2024 valoarea pieţei a atins un nou record în jurul valorii de 7,7 miliarde de euro, cu perspective de creştere şi în 2025, peste nivelul de 8 miliarde de euro.
Valoarea medie a achiziţiilor online realizate de un client online în 2024 a fost de cca. 857 euro, potrivit estimărilor Statista.
eCommerce-ul din România continuă să crească, însă într-un peisaj mai complex şi mai competitiv. Consumatorii sunt mai informaţi, îşi doresc oferte personalizate şi experienţe de cumpărare mai rapide şi mai flexibile. Raportul nostru oferă o imagine clară asupra schimbărilor din industrie şi a modului în care comercianţii se pot adapta pentru a avea succes," a declarat Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
În timp de 55% dintre români au cumpărat cel puţin o dată online în 2024, cumpărătorii din mediul rural alimentează creşterea printr-o adopţie superioară celor din urban, unde eCommerce-ul a devenit deja parte din stilul de viaţă.
Potrivit datelor analizate de platforma locală de soluţii SaaS pentru eCommerce MerchantPro în cadrul analizei de piaţă eCommerce Insights, creşterea interesului pentru cumpărăturile online în mediul rural reprezintă o oportunitate semnificativă pentru retailul local, deoarece consumatorii din aceste zone sunt mai predispuşi să cumpere de la comercianţi români, dacă aceştia le oferă o experienţă de cumpărare simplă şi eficientă.
Regiunile cu cea mai slabă penetrare a eCommerce-ului rămân Oltenia (38,4%) şi Sud Muntenia (39,5%), iar zona cea mai activă în eCommerce este Bucureşti -Ilfov, cu 64,1%. Celelalte regiuni istorice ale ţării se situează în jurul mediei de 55%.
Adopţia accelerată generată de pandemie se remarcă inclusiv la nivelul vechimii declarate a cumpărătorilor din eCommerce-ul local. În timp ce peste 60% comandă online de peste 5 ani, doar 8% sunt "noi" şi au plasat prima comandă în ultimul an.
●Consumatorii sunt mai exigenţi şi mai selectivi - Preţul, livrarea rapidă şi flexibilitatea în retur au devenit factori decisivi în achiziţiile online.
●Plăţile digitale câştigă teren - O treime dintre tranzacţiile din 2024 au fost achitate cu cardul, iar metodele alternative precum Revolut Pay şi Apple Pay devin din ce în ce mai populare.
●Generaţia Z redefineşte comerţul online - Acest segment de consumatori preferă platformele mobile, cumpără pe baza conţinutului video şi acordă importanţă sustenabilităţii.
●Impactul marketplace-urilor - Tot mai mulţi consumatori aleg să cumpere de pe marketplace-uri mari, iar comercianţii trebuie să-şi ajusteze strategiile pentru a rămâne competitivi.
●Cum aleg un magazin online - Consumatorii aleg un magazin online în funcţie de criterii care le asigură o experienţă convenabilă şi transparentă. Cel mai important factor pentru 41% dintre ei este livrarea gratuită, percepută ca un avantaj semnificativ. 27% apreciază descrierile detaliate ale produselor, care le facilitează decizia de cumpărare. Transparenţa costurilor este esenţială, 24% evitând magazinele cu taxe ascunse. Returul gratuit contează pentru 21%, oferindu-le siguranţă în cazul unui produs necorespunzător. În plus, 15% preferă opţiuni flexibile, precum plata la livrare sau livrarea directă la domiciliu.
●Categoriile preferate, în schimbare: Categoria Frumuseţe şi produse de îngrijire (Beauty) a depăşit popularitatea segmentului Fashion, fiind preferată în achiziţii online de 64% din public. Deasemenea, verticala Farma se bucură de opopularitate superioară categoriei vedetă a ultimului deceniu, Electronice.
Piaţa eCommerce din România este polarizată între jucătorii mici, numeroşi şi flexibili, şi companiile mari, care controlează o mare parte din venituri:
●98,3% dintre companii sunt mici, însă generează doar 41% din cifra de afaceri a sectorului.
●Companiile mari, deşi reprezintă doar 0,025% din total, generează o treime din veniturile pieţei, profitând de economii de scară.
●Companiile medii-mari (50-249 angajaţi) au înregistrat o creştere accelerată de 31,6% în cifra de afaceri, demonstrând potenţialul unui echilibru mai bun în piaţă şi a unei diversificări a competiţiei.
Impactul comercianţilor internaţionali este ridicat, modelelor lor de business, axate pe preţuri foarte mici şi vizibilitate extinsă transformându-le în destinaţii atractive de shopping recurent pentru mulţi români. Astfel, potrivit datelor Statista incluse în raportul eCommerce Insights realizat de MerchantPro, un procent semnificativ de 64% dintre români cumpără de pe site-uri internaţionale în principal pentru preţuri mai mici, iar aproape jumătate (47%) apelează la acestea pentru produse care nu sunt disponibile în magazinele locale, se menţionează în comunicat.
Studiul eCommerce Insights 2025 analizează pe larg şi tendinţele care conturează piaţa, precum impactul AI, deschiderea graniţelor odată cu intrarea în Schengen, concurenţa marilor jucători regionali, dar şi schimbările de legislaţie sau ascensiunea soluţiilor "as a Service" (XaaS) în eCommerce.
Ca şi în ediţia anterioară, raportul cuprinde zeci de opinii de la jucătorii importanţi din eCommerce, care remarcă la rândul lor provocările, dar şi oportunităţile pe care le oferă comerţul online din România.
Printre tendinţele remarcate de reprezentanţii Google, Visa, FAN Courier, PayU GPO, Netopia, GPeC, ARMO, MTH Digital, The Marketer, DHL International, Innoship, RTB House, Aqurate, sau Compari.ro sunt:
●Integrare AI în special pe segmentele de personalizare, genAI, ChatBot şi analiza datelor
●Concurenţa crescută din plan extern şi provocările create de contextul geopolitic
●Dezvoltarea plăţilor instant şi creşterea livrărilor internaţionale şi în lockere
●Evoluţia canalelor de marketing care susţin vânzările în eCommerce
●Consolidarea şi polarizarea pieţei, cu extindere de la jucătorii importanţi
●Creşterea adopţiei practicilor de sustenabilitate
Opinia Cititorului