Conform statisticilor, la începutul lunii mai 2020, 1,2 miliarde de elevi din peste 180 de ţări au fost afectaţi de închiderea şcolilor şi au trecut la o formă de învăţământ de la distanţă. Pe lângă provocările legate de lipsa echipamentelor specifice şi a pregătirii pentru susţinerea cursurilor la distanţă, elevii şi profesorii trebuie să facă faţă unui nou set de provocări specifice mediului online: atacurile cibernetice.
Chiar dacă majoritatea elevilor se reîntorc în clase de luni, 8 februarie, online-ul rămâne o realitate pentru aceiacare vor face cursuri în sistem hibrid. Metaminds, compania locală specializată în securitate cibernetică, atrage atenţia asupra celor mai des întâlnite forme de atac în mediul online şi vine cu soluţii practice pentru ca acestea să fie evitate.
Atacurile de tip DDoS, phishing-ul şi malware-ul sunt principalele forme de atac cibernetic care pot pune în pericol atât activitatea didactică şi procesul educaţional, cât şi datele personale ale elevilor şi profesorilor.
Atacurile de tip DDoS pot dura între câteva zile şi câteva săptămâni şi pot cauza probleme grave în cazul instituţiilor de învăţământ, blocând accesul elevilor şi profesorilor la materiale şi resurse esenţiale. Studii recente arată că numărul acestui tip de acţiuni care au vizat instituţiile de învăţământ a crescut cu peste 500% în ianuarie 2020 comparativ cu aceeaşi lună a anului 2019.
Phishing-ul, una dintre cele mai vechi forme de cybercrime, a luat amploare odată cu mutarea activitatii didactice in mediul online. Practic, utilizatorii sunt păcăliţi să introducă date personale (username, parola etc.) prin accesarea diferitelor programe sau adrese web, iar datele lor ajung direct în mâinile infractorilor cibernetici.
Malware-ul reprezintă una dintre cele mai frecvente şi mai periculoase ameninţări. În cazul unei reţele comune, cum ar fi cea din şcoală, se poate ataca întregul sistem. Este important să fie implementate capabilităţi avansate de protecţie web care pot identifica şi bloca cele mai recente ameninţări. Acest lucru permite aplicarea unor reguli de filtrare web pentru a proteja elevii de cazurile de cyberbullying, conţinut neadecvat şi alte ameninţări online.
Principalele vulnerabilităţi care pot transforma elevii şi profesorii în ţinta unor atacuri cibernetice sunt tehnologia învechită (care nu mai beneficiază de actualizari de securitate de la furnizor, expunândastfel utilizatorii la numeroase riscuri), experienţa redusă pe care o au cei din învăţământ în gestionarea infracţiunilor cibernetice şi lipsa unei politici unitare care să securizezedispozitivele pe care se lucrează, în sensul că este foarte posibil ca majoritatea device-urilor, fiind personale, să nu fie securizate cu mecanisme de baza cum ar fi antivirus, firewall etc.
"Şcoala, respectiv învăţatul online, nu reprezintă doar un răspuns pe termen scurt, o soluţie temporară generată de pandemie. Pandemia doar a accelerat digitalizarea sistemului de educaţie, atât la noi, cât şi în întreaga lume. Acest mod de a preda şi de a învăţa va fi utilizat mult timp de acum încolo aşa că este extrem de important ca măsurile luate pentru a asigura buna desfaşurare şi în siguranţă a acestor activităţi să fie gândite pe termen lung.
Conform IDC Predictions 2021, creşterea atacurilor de tip ransomware în noul context, în care şcoala se mută în online, va determina 70% dintre şcoli să investească în măsuri de securitate cibernetică şi de criptare a datelor în 2021, urmând ca până în 2023, aproximativ 25% dintre şcoli să beneficieze de soluţii de identificare digitală (ID) pentru a crea servicii personalizate şi securizate pentru elevi,", a explicat Marius Marinescu,CTO Metaminds.