Ministerul Fondurilor Europene (MFE) a lansat, spre consultare publică, un ghid pentru "Şcoală pentru toţi", un program de educaţie cu o alocare de 193,2 milioane de euro din Programul Operaţional Capital Uman (POCU 2014-2020), se arată într-un comunicat de presă al instituţiei.
"Şcoală pentru toţi susţine pachetul de măsuri anti-sărăcie lansat de Guvernul României în luna februarie 2016 şi are ca beneficiari finali copiii din şcoli defavorizate, cu risc de abandon şcolar, tinerii şi adulţii care au renunţat la şcoală şi vor s-o reia, cadrele didactice şi specialiştii care au nevoie de sprijin pentru a-şi adapta activitatea şcolii la nevoile copiilor", informează MFE.
Aplicanţii eligibili pentru acest program sunt organizaţiile neguvernamentale, autorităţile publice, instituţiile de cult şi alte entităţi interesate să trimită copiii la şcoală. Elementul central al fiecărui proiect va fi, astfel, şcoala, fiind pentru prima oară când MFE pune la dispoziţie fonduri pentru rezolvarea problemei abandonului şcolar.
Obiectivele la care MFE se uită prin finanţarea proiectelor ce urmează să fie depuse sunt creşterea participării la învăţământul antre-preşcolar şi preşcolar pentru 25.000 de copii, sprijinirea a peste 30.000 de copii pentru a merge la şcoală, dar şi scăderea riscului de abandon şcolar, readucerea la şcoală - prin programul 'A doua şansă' - a 20.000 de tineri şi adulţi care nu au terminat învăţământul obligatoriu şi sprijinirea a 20.000 de cadre didactice, mediatori şcolari, consilieri şcolari, directori şi specialişti în educaţie pentru a lucra mai bine cu copiii aflaţi în risc de abandon şcolar.
"Abordarea cu care venim în cheltuirea fondurilor europene pe acest program, dedicat capitalului uman, este complet nouă faţă de exerciţiul financiar anterior, fiind bazată pe realitate. Iar realitatea este că, în România, rata de părăsire timpurie a şcolii este aproape dublă faţă de media din UE, iar tendinţa de creştere a atins o cotă alarmantă. Este nevoie de intervenţie rapidă. Începem o epocă în care vom da bani europeni pentru impact real în viaţa oamenilor - nu pentru chitanţe şi hârtii', a declarat Cristian Ghinea, ministru al Fondurilor Europene.
Diferenţa dintre România şi UE în ceea ce priveşte rata de părăsire timpurie a şcolii a crescut de la 5,4% în 2010 la 8,1% în 2015.
Potrivit MFE, reducerea abandonului şcolar este o prioritate pentru România, care, ca membră UE, a aderat la principalele obiective trasate de Europa 2020, strategia de creştere economică a Uniunii. Unul dintre obiective prevede o rată a abandonului şcolar, la nivel european, de sub 10%.