Industria noastră textilă se îndreaptă tot mai mult către calitate, ne-a spus Mihai Păsculescu, prim vicepreşedintele Federaţiei Patronale a Industriei Uşoare (FEPAIUS), care ne-a declarat că cele mai renumite branduri de fashion produc şi în ţara noastră.
Domnul Păsculescu ne-a precizat că 80% din producţia de textile şi pielărie de la noi merge la export, valoarea vânzărilor de astfel de produse pe alte pieţe ajungând la aproape 5 miliarde euro.
"Exporturile din domeniul confecţiilor, textilelor, pielăriei şi încălţămintei au o evoluţie pozitivă ca valoare - chiar dacă uneori volumul scade uşor -, ca urmare a faptului că produselor le creşte calitatea şi, deci, şi valoarea. Cele mai renumite branduri de fashion produc şi în ţara noastră, iar exporturile de profil vor înregistra o creştere, în acest an, de 2,5%-3%", ne-a mai spus domnia sa.
Potrivit domnului Păsculescu, referitor la piaţa internă, producătorii sunt circumspecţi asupra puterii de cumpărare şi a plăţii produselor.
Companiile care lucrează în industria confecţiilor continuă să se promoveze în cadrul târgurilor şi expoziţiilor internaţionale, în ciuda bugetului redus alocat de Guvern în acest sens.
"Cel puţin 20% din societăţile prezente la târgurile din afară sunt producători noi care participă la aceste evenimente să devină cunoscuţi", ne-a precizat Mihai Păsculescu.
Reprezentantul FEPAIUS ne-a declarat că piaţa cea mai activă la export este Londra, 25% din exporturile ţării noastre în Marea Britanie fiind din domeniul textilelor.
Printre alte ţări unde vindem textile, confecţii, pielărie şi încălţăminte sunt Italia, Germania, Franţa, pe pieţele europene mergând 80% din aceste produse. SUA reprezintă o piaţă non-europeană către care producătorii de profil îşi comercializează marfa, în Rusia proiectele stagnând din cauza conflictului ruso-ucrainean, potrivit lui Mihai Păsculescu. Domnia sa preconizează că, peste câţiva ani, ne vom extinde exporturile şi în China.
La începutul lui 2014, reprezentantul FEPAIUS privea cu pesimism anul în curs, în condiţiile în care bugetul de promovare a comerţului a fost redus de la 38 de milioane de lei la 28 de milioane de lei.
Mihai Păsculescu ne-a spus, la vremea respectivă, în cadrul unui interviu, că una dintre marile probleme ale sectorului este reprezentată de faptul că a dispărut industria primară: "Raportat la anul 1990, mai există 2% din industria filaturilor şi ţesăturilor. În aceste condiţii, suntem obligaţi să importăm ţesătura, ceea ce conduce la creşterea costurilor şi a timpului de producţie. Explicaţia este că investiţia în acest domeniu este foarte mare, pentru realizarea unei filaturi fiind nevoie de 15 milioane de euro, iar o ţesătorie cu finisaj costând circa 50 de milioane de euro".
În luna septembrie, comenzile din sectorul produselor textile au urcat, faţă de august, cu 55,6%, potrivit Institutului Naţional de Statistică (INS).
În septembrie 2014 faţă de septembrie 2013, creşterea în domeniu s-a ridicat la 8,8%, în primele nouă luni din acest an faţă de aceeaşi perioadă din 2013, comenzile având o evoluţie de 14,3%.
Alte domenii din industrie care au înregistrat creşteri, în perioada 1 ianuarie - 30 septembrie 2014, comparativ cu intervalul similar al anului precedent, sunt industria bunurilor de folosinţă îndelungată (+31,5%), industria bunurilor intermediare (+8,3%), industria bunurilor de uz curent (+7,8%) şi industria bunurilor de capital (+4,7%). Per total, în perioada analizată, comenzile noi din industrie au crescut, în termeni nominali, cu 6,8%.
Majoritatea comenzilor efectuate pe piaţa noastră industrială vin din afară, ne-a spus Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR). Domnia sa apreciază că ţara noastră este competitivă, încă, pe alte pieţe, prin prisma faptului că se comandă foarte multe bunuri intermediare, având în vedere mâna de lucru ieftină din România. O problemă, însă, va deveni lipsa de specialişti, ne-a mai spus Cristian Pârvan, opinând că ar trebui să fabricăm cât mai multe produse cu grad ridicat de manufacturare.