Ministerul Finanţelor a publicat proiectul pentru modificarea Codului Fiscal

A.F.
Macroeconomie / 19 septembrie 2023

Ministerul Finanţelor a publicat proiectul pentru modificarea Codului Fiscal
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Actualizare - Impozit de 70% pentru veniturile realizate de persoanele fizice a căror provenienţă nu poate fi dovedită

    Veniturile realizate de persoanele fizice a căror provenienţă nu poate fi dovedită urmează să fie impozitate cu 70% începând cu 1 iulie 2024...Citeşte mai mult...

    (F.D.)

    ---

    Actualizare - Voucherele de vacanţă şi tichetele de masă, acordate doar pentru bugetarii cu venituri sub 14.000 lei

    Voucherele de vacanţă vor fi acordate numai pentru angajaţii din sectorul bugetar ale căror venituri salariale sunt mai mici de 14.000 lei brut iar valoarea acestora va creşte la 1600 de lei, de anul viitor...Citeşte mai mult...

    (F.D.)

    ---

    Actualizare - Numărul posturilor de demnitate publică se reduce cu 25% până la sfârşitul anului

    Numărul total al posturilor de demnitate publică efectiv ocupate aferente funcţiilor de secretari de stat, consilieri de stat, subsecretari de stat, vicepreşedinţi şi a funcţiilor asimilate acestora se reduce până cel târziu la data de 1 ianuarie 2024 cu minimum 25%, iar posturile vacante, neocupate, fără personal încadrat, şi funcţia de şef de birou vor fi desfiinţate...Citeşte mai mult...

    (F.D.)

    ---

    Actualizare - TVA creşte de la 5% la 9% pentru livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice şi panouri solare termice

    Cota de TVA pentru livrarea de locuinţe sociale, livrarea alimentelor de înaltă valoare calitativă, livrarea şi instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură şi alte sisteme de încălzire de înaltă eficienţă urmează să crească de la 5% la 9%, conform Proiectului de lege privind unele măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung...Citeşte mai mult...

    ---

    Ministerul Finanţelor a publicat azi un nou proiect de modificare a Codului Fiscal. Printre masurile propuse se numără cele care vizeaza impozitul, conform mfinante.gov.ro. Proiectul de lege descrie măsurile fiscale noi sau modificări în impozitarea instituţiilor financiare şi microîntreprinderilor începând cu anul 2024, cu scopul de a stabili reguli clare şi consistente pentru aceste categorii de contribuabili.

    Proiectul descrie instituirea unui impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA) cu scopul de a asigura o contribuţie minimă de la contribuabilii care plătesc impozit pe profit. Această măsură are ca obiectiv întărirea disciplinei fiscale şi se aplică atunci când impozitul pe profit, calculat conform regulilor generale din Codul fiscal, este mai mic decât valoarea IMCA. Aceasta se aplică în special contribuabililor cu cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro în anul precedent.

    Totodată, proiectul precizează că activele luate în calcul pentru I şi A sunt stabilite prin ordin al ministrului finanţelor. De asemenea, sunt reglementate reguli pentru calculul impozitului pe profit cu care se compară IMCA, inclusiv scăderile din impozitul pe profit, sistemul de plată a impozitului (trimestrial, anual cu plăţi anticipate sau fără plăţi anticipate) şi cazurile contribuabililor care aplică regulile de consolidare fiscală (grup fiscal).

    Noutăţile privesc şi impozitele suplimentare şi impozitul pe veniturile microîntreprinderilor.

    1. Impozitul Suplimentar pentru Instituţiile de Credit: Acest impozit se aplică instituţiilor de credit române şi sucursalelor instituţiilor de credit străine din România. Impozitul suplimentar este calculat la o cotă de 1% asupra cifrei de afaceri, care include diverse venituri şi câştiguri financiare. Acest impozit nu este deductibil la calculul rezultatului fiscal şi se aplică din 1 ianuarie 2024 sau începând cu prima zi a anului fiscal modificat care începe în anul 2024, în cazul contribuabililor care au un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic.

    2. Impozitul pe Veniturile Microîntreprinderilor: Acest impozit are două cote de impozitare, în funcţie de veniturile realizate şi tipul activităţilor desfăşurate:

    - 1% pentru microîntreprinderile cu venituri sub 60.000 euro şi care nu desfăşoară anumite activităţi specifice.

    - 3% pentru microîntreprinderile cu venituri peste 60.000 euro sau care desfăşoară activităţi specifice menţionate, cum ar fi activităţi software, servicii de cazare, restaurante, servicii medicale, etc.

    Aceste cote de impozitare pentru veniturile microîntreprinderilor se aplică din 1 ianuarie 2024.

    Textul propune o revizuire a regulamentelor fiscale privind facilităţile fiscale acordate persoanelor fizice care obţin venituri din salarii şi activităţi asimilate salariilor în domeniul creării de programe pentru calculator, precum şi în sectorul construcţiilor, agriculturii şi industriei alimentare. Iată principalele puncte:

    1. Facilităţi fiscale pentru crearea de programe pentru calculator: Se propune restrângerea aplicării facilităţilor fiscale pentru un singur contract de muncă sau statut special, iar facilităţile fiscale vor fi valabile până la 31 decembrie 2028. Aceste facilităţi fiscale vor fi aplicate numai pentru veniturile de până la 10.000 lei lunar, iar veniturile brute lunare care depăşesc acest plafon nu vor beneficia de facilităţi fiscale.

    2. Facilităţi fiscale pentru sectorul construcţiilor, agriculturii şi industriei alimentare: Se propune restrângerea aplicării facilităţilor fiscale pentru un singur contract de muncă, la nivel de angajat, şi la un singur angajator/plătitor de venit. De asemenea, se reglementează acordarea facilităţilor fiscale până la 10.000 lei lunar. Dacă există mai multe raporturi juridice care generează venituri din salarii şi asimilate salariilor, persoana fizică trebuie să opteze pentru scutire pentru un singur contract de muncă la un singur angajator/plătitor, pe baza declaraţiei pe propria răspundere.

    3. Cheltuieli deductibile pentru tichetele de masă: Se propune includerea cheltuielilor efectuate cu echivalentul în lei al tichetelor de masă ca cheltuieli deductibile în limitele şi condiţiile stabilite de lege pentru aceste beneficii, indiferent de forma în care sunt acordate (bilete de valoare sau echivalent în lei).

    4. Impozit pentru veniturile din activităţi independente legate de sport:Se propune aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra diferenţei dintre venitul brut şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată şi reţinută la sursă pentru veniturile din activităţi independente legate de sport, conform legii.

    5. Reglementare fiscală pentru echivalentul în lei al tichetelor de masă: Se propune introducerea unui regim fiscal similar cu cel aplicabil tichetelor de masă pentru sumele reprezentând echivalentul în lei al acestora, dacă sunt acordate în aceleaşi limite şi condiţii, şi cu aceleaşi destinaţii ca tichetele de masă. Aceste sume nu vor fi considerate venituri impozabile, iar regulile fiscale vor fi aplicabile indiferent de forma în care sunt acordate (bilete de valoare sau echivalent în lei).

    Aceste modificări fiscale au ca scop asigurarea resurselor necesare pentru bugetul general consolidat şi corelarea prevederilor Codului fiscal cu privire la facilităţile fiscale acordate în diverse sectoare şi domenii de activitate.

    Pe lângă măsurile privind impozitul, Ministerul Finanţelor propune şi măsuri ce privesc TVA şi nivelul accizelor.

    Opinia Cititorului ( 23 )

    1. Taxeaza ca sa aiba de unde fura si risipi.

      am lucrat in cateva ocazii cu bugetarii. in primul rand mereu au pretentia "sa le iasa si lor ceva" desi sunt platiti de stat. in al doilea rand si mai ales, bai cand vezi cum se aruca cu banii in sectorul bugetar pfff ceva inimaginabil. numai un exemplu asa scurt, la sfarsit de an, dc ramane buget necheltuit, anul viitor primesc mai putini bani. si atunci da-i si cheltuie pe orice numai sa cheltuie, sa nu ramana banii. si alte lucruri. nici o legatura cu modul in care o familie sau o firma privata isi cheltuie banii(CU CHIBZUINTA).

      Banul nemuncit se cheltuie usor. azi nu le ajung taxele vechi, maine nui le vor mai ajunge acestea noi. Va garantez.  

      1. s-a vorbit la un moment dat de salvamont salvaspeo. dar cred ca nu se face nimic. o risipa si acolo, atatia bani bagati in salarii ,sedii ,echipamente, diurne, instruir,i masini atv uri, benzina, echipamente la voluntari(ca sunt angajati si voluntari), si cand tragi linia , ce rezultate ai avut pentru miliarde de lei cheltuite anual/ fiecare judet pfff vaiii. bine nu ma refer la judetele periculoase gen sibiu brasov, bihor. ma refer la faptul ca dc intr-un judet e un mic deal si o pestera , care sta inchisa cu gratii, legea spune ca trebuie salvamont salvaspeo. am fost voluntar in astfel de judet. in ani de zile n-am avut o salvare reala. una. doar am adunat gunoaie , am vopsit pomi, am pus stalpi indicatori, exercitii, patrulari asa ceva. dar pt atat s-au cheltuit mi li ar de de lei. pe an.

        si la firmele private marila fel se intampla, se cheltuie tot bugetul ca nu cumva sa scada anul urmator

        ma, nu cred, sigur nu la companiile de stat? la firmele private managerii sunt platiti sa faca profit, nu sa cheltuie

        crede-ma am lucrat 25 de ani in multinationale mari, pe functii de management. nu era bine nici sa depasesti bugetul, dar nici sa nu il cheltui

        Daca vb de multinaționale ai cat de cat dreptate că patronii sunt in alta parte și nu vad dar daca te referi mă mici șiijlocii, care sunt majoritatea, acolo foarte putini bani se cheltuia nejustificat.

        Asa este! Daca le raman bani nu ii returneaza ci ii folosesc in ultimele 2 luni ca sa cumpere orice, numai sa nu ii dea inapoi, pe langa faptul ca si banii deja folostiti pana atunci merg adesea spre proiecte stupide.

        De exemplu, la turism se risipesc bani pentru chestionarea turistilor straini in legatura cu experienta lor in Romania, de parca nu stim care sunt problemele din turismul nostru. Orice roman le stie. Cand reprezentantul ministerului a fost intrebat de ce se face chestia asta a raspuns: Pentru ca avem buget pentru asta. In ministere sunt destui care nu sunt in stare sa genereze ceva util pentru ca este nevoie de cunoastere si inteligenta pentru asta, asa incat vin cu propuneri de proiecte infantile, primesc bani de la buget pentru ele si in final prostul isi justifica statul la stat, iar noi ne alegem cu gauri in buget (si implicit in buzunarele noastre) si cu fel de fel de proiecte stupide. Mai rau este ca de multe ori proiectele astea debile izvorate din putul gandirii ministeriale sunt difuzate pentru a fi puse in practica de cei din teritoru care de cele mai multe ori chiar au de lucru si sunt implicati deja in activitati necesare si uneori chiar folositoare. Cele mai multe proiecte ministeriale nu sunt facute pentru a folosi Romaniei in mod real ci pentru a justifica statul la stat al unor incompetenti cu inteligenta si pregatire indoielnice.

        Sunt de acord cu faptul ca si in multinationale se risipesc bani aiurea. Da, bugetele trebuie cheltuite. Poate voi nu intelegeti care este responsabilitatea unui manager. Odata ce a primit un buget, este penalizat daca nu reuseste sa il cheltuiasca. Daca anumite proiecte au primit finantare, un manager prost este acela care nu cheltuie banii alocati pe acel proiect.

        la multinationale e diferenta ca bugetele de cheltuieli sunt facute din venitul disponibil, intatodeauna mai mici decat venitul, deci nu-i o problema ca se cheltuiesc toti banii din buget. am lucrat si cu multinationale si n-am vazut un leut cheltuit aiurea, nici angajati care sa ceara "atentii". dimpotriva unii negociaza chiar la sange orice.

        problema cu statul roman e ca de 33 de ani e tot pe pierdere(deficit) si se adanceste tot mai rau. ce ti se pare tie a fi risipa la o multinationala e doar o cheltuiala ce si-o permit avand profit an de an, si care pt ei are sens in scopul activitatii sau al extinderii activitatii. 

        Nu te-ai uitat cu atentie. Vrei exemple?

        Sunt obligat sa cumpar de la anumiti furnizori cu care exista "parteneriat" desi acelasi produs exista chiar si cu 20-30% mai ieftin in alta parte. 

        Sunt obligat sa folosesc anumite agentii de turism, desi hotelul sau avionul sunt mai ieftine in alta parte.

        Risipirea bugetelor se face cu ceva mai multa frica la privat. Dar tot risipa este. 

        companiua respectiva nu cheltuie din taxele noastre. deci chiar o priveste cu ce avion zburati

        Așa e

      Poate nu sunt la curent cu știrile, dar văd BVB ca o tine în petrecere de parca s-au anunțat stimuli fiscali...va reamintesc regula nr 1 în investiții la bursa: PRESERVE YOUR CAPITAL ! și nr 2: NEVER STOP TO ANTICIPATE

      1. Lucrurile sunt oarecum clare! Noile taxe nu prea afectează cine știe ce companiile listate in BET, doar băncile vor plăti niste mărunțiș pe lângă profiturile record înregistrate! Așa că, asta.i motivul veseliei de la BVB!

        Putintica rabdare!

      Salar de referinta la bugetari de 14000 ron brut ?! Pai la privati dece 10000 ron ?

      Salut efortul de a reduce deficitul, pentru ca trebuie sa poata trece la vot in parlament,de asta e proiectul stufos si eliptic. Asa sunt croite OUG urile : sa poata obtine voturi sa treaca! Deci e foarte bine ca macar avem un ministru care incearca sa reduca deficitul, eu sprijin efortul asta. Dar nu vad sa iasa nimeni din coalitia asta mare sa sprijine public politica de reducere deficit buget! Toti sar sa critice si sa se iplinga in loc sa zica publicului larg (care evident nu vrea austeritate) ca daca nu se reduce deficitul acum, nu mai putem ulterior pt ca se acumuleaza plati la serviciul datoriei guvernamentale si nu mai e loc sa poate reduce deficitul. La finalul acestui traseu periculos este INCAPACITATE DE PLATA a Romaniei! E ca si cand o persoana imprumuta de la camatari, asa trebuie sa se inteleaga situatia!

      1. in primul rand nu e o reforma reala, in mare parte reducerea de deficit se face prin mariri de taxe, la scaderi de cheltuieli e aproape zero.

        in al doilea rand pierdeam banii din pnrr daca nu reduceau cumva deficitul si de-asta s-a facut.

        si oricum nu e nimic garantat pt ca s-ar putea sa scufunde economia cu taxele noi, si sa nu creasca veniturile, asta in conditiile in care nu s-a umblat la cheltuieli. acolo dezmatul ramane 

      Prostioare ciolaniste.

      Numai aberații comuniste în mare reforma fiscală! Multe măsuri propuse sunt doar pentru a crea mesajul electoral pentru votanții ciumei roșii! PNListii sunt doar de decor in guvern! I.a rezolvat Iohannis bine de tot! Mare trădător cârnățarul de la Cotroceni!!!

      Ne merităm soarta pt că lasăm hoții să ne fure munca și viața. Români, strângeți cureaua!

      Dintre toate, cea mai odioasa mi se pare aia cu pragul de 60.000 de euro pe an la microintreprinderi.

      Adica daca sari de 5000 de euro pe luna inacasari la butic, ai belyt-o ... mai bine nu-i bati in casa de marcat.  

      Știe cineva dacă se poate opta pentru plata impozitului pe profit în locul celui de 3% aferent microîntreprinderilor cu venituri mai mari de 60000 de €? Și în ce condiții?

      Mulțumesc!  

    Comanda carte
    veolia.ro
    Apanova
    rpia.ro
    danescu.ro
    Mozart
    Schlumberger
    arsc.ro
    Stiri Locale

    Curs valutar BNR

    18 Oct. 2024
    Euro (EUR)Euro4.9724
    Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
    Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
    Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
    Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

    convertor valutar

    »=
    ?

    mai multe cotaţii valutare

    Cotaţii Emitenţi BVB
    Cotaţii fonduri mutuale
    Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
    citiesoftomorrow.ro
    cnipmmr.ro
    thediplomat.ro
    hipo.ro
    Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
    The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
    BURSA
    BURSA
    Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
    The Kingdom of God on Earth
    Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
    Carte - The crisis solution terminus a quo
    www.agerpres.ro
    www.dreptonline.ro
    www.hipo.ro

    adb