Informaţiile din arhiva electronică a caselor de pensii publice vor putea fi folosite pentru calcularea perioadelor de cotizare la sistemul public de pensii, în situaţia în care carnetele de muncă ale beneficiarilor sunt deteriorate sau pierdute, potrivit prevederilor unei ordonanţe de urgenţă adoptate de Guvern, se arartă într-un comunicat de presă.
Persoanele care nu au calitatea de pensionar şi care vor să îşi completeze stagiul de cotizare pentru dreptul de pensie vor putea să plătească retroactiv contribuţia la sistemul public de pensii pentru cel mult 6 ani. De asemenea, în situaţii excepţionale, în care carnetele de muncă nu se mai găsesc sau sunt deteriorate, perioadele de stagiu de cotizare realizate în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001 ar putea fi valorificate în baza informaţiilor din arhiva electronică de la casele de pensii publice, dacă acestea sunt complete, arată sursa citată.
Cele două măsuri au fost aprobate de Guvern printr-o Ordonanţă de Urgenţă care modifică şi completează Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.
Astfel, cetăţenii români din ţară sau din străinătate, care nu au fost pensionari, şi care nu au fost asiguraţi în anumite perioade, vor putea încheia, până la 31 august 2021, un contract de asigurare prin care îşi pot plăti retroactiv contribuţia de asigurări sociale pentru perioade de cel mult 6 ani anteriori lunii încheierii contractului.
Această măsură luată de Guvern dă posibilitatea obţinerii dreptului la pensie şi persoanelor care, deşi au vârsta de pensionare, nu au stagiul minim de cotizare pentru a obţine o pensie pentru limită de vârstă.
Persoanele solicitante trebuie să nu fi realizat, în perioadele pentru care solicită plata retroactivă, stagiu de cotizare sau asimilat acestuia în sistemul public de pensii din ţară sau în sisteme neintegrate acestuia, ori în alte state membre ale Uniunii Europene sau cu care România are acorduri de securitate socială.
Contractul de asigurare socială se încheie între persoana interesată sau, după caz, tutorele, curatorul ori mandatarul acesteia, desemnat prin procură specială, şi casa teritorială de pensii competentă, în funcţie de domiciliul sau reşedinţa persoanei.
Venitul pentru care se achită contribuţia de asigurări sociale nu poate fi mai mic decât salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în vigoare la data încheierii contractului de asigurare, iar cota de contribuţie potrivit Codului fiscal este de 25 % în anul 2020.
Plata contribuţiei se poate face într-o singură tranşă sau în tranşe lunare, până la 31 august 2021.
O altă reglementare importantă prevăzută în acest act normativ vizează crearea cadrului legal pentru ca la stabilirea drepturilor de pensie să poată fi utilizate, în mod excepţional, informaţiile din arhiva electronică existentă la nivelul caselor de pensii publice, arhivă creată prin HG nr. 1.768/2005 privind preluarea din carnetele de muncă a datelor referitoare la perioadele de stagiu de cotizare realizat în sistemul public de pensii anterior datei de 1 aprilie 2001, cu modificările şi completările ulterioare, care cuprinde atât datele preluate din carnetele de muncă, cât şi carnetele de muncă scanate. Din păcate, activitatea de scanare nu a fost complet şi corect executată, astfel încât să poată fi utilizate toate informaţiile din carnetele de muncă pentru orice persoană care astăzi ar fi avut nevoie.
Decizia Executivului vine în sprijinul persoanelor care în prezent sunt în imposibilitatea de a dovedi stagiile de cotizare şi veniturile pe care le-au realizat în timpul activităţii profesionale, din cauza unor situaţii excepţionale cum ar fi distrugerea, degradarea sau pierderea carnetului de muncă.
Astfel, în baza unei declaraţii pe proprie răspundere a solicitantului că nu deţine carnetul de muncă sau că este degradat, dacă informaţiile introduse în baza de date sunt identice cu cele din carnetele de muncă scanate, vechimea în muncă realizată anterior datei de 1 aprilie 2001 va putea fi valorificată pentru stabilirea drepturilor la pensie, conform comunicatului.
1. Caut cartea
(mesaj trimis de Popa Eugen în data de 25.09.2020, 18:00)
Cu respect,am o rugaminte,cum as putea sa fie gasit Cartea mea de Munca,ein Arhivele din Piatra Neamt,so de deasemeni in orasul Roman, jud.BACAU.Va multumesc frumos
Astept un raspuns.
2. Pai...
(mesaj trimis de Cristian în data de 25.09.2020, 18:36)
Pai nu există, la nivelul Caselor de Pensii nicio arhiva electronică pentru perioada anterioară datei de 1 aprilie 2001, oamenii sunt pusi pe drumuri sa vină cu adeverințe de la firme care nu mai există.
Așa că... Violeta Alexandru e nebuna, nu cunoaște nici măcar situația jalnică din teren
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 26.09.2020, 09:58)
informatiile din arhiva electronica de unde , daca carnetul este pierdut ? in baza a ce sint infomatiile din arhiva electronica , nu din cartea de munca ?