• La negocieri au fost invitaţi parteneri din Slovenia, Croaţia, Bosnia-Herţegovina, Serbia, România, Bulgaria şi Austria
Rafinăria maghiară MOL Nyrt. va lansa, la începutul anului viitor, negocieri pentru crearea unei companii mixte de transport al gazelor naturale în regiunea Europei Centrale şi de Sud-Est. Oficialii MOL vor începe, anul viitor, discuţii cu societăţile de gaze naturale, în acest sens lansând invitaţii către companii din Slovenia, Croaţia, Bosnia-Herţegovina, Serbia, România, Bulgaria şi Austria. MOL urmăreşte ca, împreună cu acestea, să creeze una din cele mai mari reţele de transport de gaze naturale din regiune. Potrivit oficialilor companiei maghiare, entitatea nou-creată ar avea 68,5 milioane de clienţi şi 6.000 de salariaţi, şi ar putea fi listată la Bursa de Valori din Londra. Reţeaua de transport va avea până la 27.000 de kilometri, ceea ce ar permite furnizarea de gaze naturale în orice punct al sistemului şi ar asigura securitatea aprovizionării. În plus, noua companie va avea un acces mai bun pe pieţele internaţionale de capital pentru finanţarea unor importante proiecte internaţionale, cum este Nabucco.
"Negocierile multilaterale sunt programate să înceapă între proprietari şi companii la începutul anului viitor, după care intenţionăm să propunem un calendar detaliat de negocieri pentru factorii de decizie", a anunţat compania ungară, într-un comunicat.
Gyorgy Mosonyi, directorul executiv al MOL, a declarat că proiectul este deschis pentru atragerea de noi parteneri în această etapă, subliniind însă că negocierile ar putea dura până la doi ani.
Janos Zsuga, director executiv al operaţiunilor de transport al gazelor din cadrul MOL, a precizat: "Până acum, toţi partenerii au recunoscut importanţa şi avantajele proiectului".
Dacă va fi creată, noua companie va fi independentă, însă deocamdată nu este clar cum urmează să fie împărţite acţiunile acesteia. "Conceptul se bazează pe principiul cooperării între egali", a anunţat MOL. În cazul în care noua companie de transport vrea să respecte standardele Comisiei Europene referitoare la separarea producţiei de transport, ea va trebui să aibă doar proprietari care nu operează în prezent facilităţi de transport.