Aderarea României la Spaţiul Schengen a generat pentru administraţia fiscală o serie de noi provocări în ceea ce priveşte respectarea obligaţiilor utilizatorilor de a declara în Sistemul RO e-Transport date despre bunurile transportate internaţional, conform prevederile O.U.G. nr. 41/2022 cu modificările şi completările ulterioare, prin renunţarea la controlul sistematic, instituţionalizat, efectuat în punctele de trecere a frontierei de stat, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Cu toate acestea, demersurile anterioare întreprinse la nivelul administraţiei fiscale pentru operaţionalizarea Sistemului RO e-Transport, precum şi eforturile de declarare anticipată realizate la nivelul mediului de afaceri a permis administraţiei să absoarbă cu uşurinţă şocul renunţării la controalele fizice asupra mijloacelor de transport bunuri în punctele de trecere a frontierei de stat, prin implementarea unei metode selective de control ce se aplică pe drumurile publice şi spaţiile de servicii situate în proximitatea graniţelor cu statele membre U.E. învecinate, potrivit comunicatului.
Astfel, utilizând sistemele de camere de luat vederi cu recunoaştere a numerelor de înmatriculare ale vehiculelor care intră/ies în/din România, coroborat cu datele declarate anticipat de utilizatori prin Sistemul RO e-Transport, sistemul informatic dezvoltat alertează în mod operativ echipele mobile de control ale DGAF.
Din punct de vedere operaţional, echipele mobile de control sunt dotate cu autospeciale inscripţionate ANAF - Antifraudă, dotate cu mijloace acustice şi vizuale necesare pentru identificarea mijloacelor de transport vizate de sistemul informatic, interceptarea dinamică şi îndrumarea / însoţirea acestora în spaţiile de parcare / servicii în care sunt amenajate zone speciale de control. Autospecialele ANAF-DGAF sunt constituite ca birouri mobile în care inspectorii antifraudă au la dispoziţie mijloacele IT necesare pentru a accesa la distanţă bazele de date ANAF, precum şi alte mijloace tehnice necesare controlului în trafic.
În raport cu cele prezentate, la nivelul lunii ianuarie 2025, DGAF a efectuat în proximitatea punctelor de acces în/din România acţiuni de control constând în verificarea a 5.275 vehicule de transport marfă ceea ce reprezintă 3.61% din traficul monitorizat. Cu ocazia controalelor antifraudă desfăşurate în mod operativ au fost aplicate sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 1.487.500 lei şi s-a dispus confiscarea contravalorii bunurilor de 612.727 lei. Totodată, urmare analizei de risc a datelor din Sistemul RO e-Transport au fost iniţiate acţiuni specifice de control antifraudă prin care au fost stabilite sume suplimentare datorate bugetului de stat în valoare de 53.763.644 lei.
Pentru respectarea prevederilor cadrului legal RO e-Transport dar şi pentru combaterea activităţilor ilicite de transport a bunurilor fără documente de provenienţă legală, activitatea de monitorizare şi control desfăşurată de ANAF-DGAF, va continua în perioada următoare atât în proximitatea punctelor de acces în/din România cât şi pe principalele drumuri şi noduri rutiere din interiorul României.
Opinia Cititorului