Izolaţionismul promovat de Administraţia Trump - America, în primul rând -, ideea că democratiile conduc la o dezvoltare prea lentă şi că societatea trebuie condusă asemeni unei companii cu un singur acţionar fac loc voluntarismului şi dictaturii, ca produs secundar. În speţă, avem de-a face cu dorinţa lui Donald Trump de a lua ce decizii vrea, fără să se consulte cu partenerii sociali sau cu oricine altcineva, decizii pentru care să nu fie tras ulterior la răspundere, aşa cum se întâmplă într-o companie unde eşti 100% acţionar. Ataşamentul lui Elon Musk la o astfel de concepţie a stârnit reacţii comerciale, deşi ecoul este politic. Iar aceste reacţii comerciale s-au concretizat, din decembrie 2024 şi până acum, în scăderea drastică, atât a vânzărilor de autoturisme Tesla, dar şi a valorii acţiunilor companiei deţinute de Musk, care a pierdut creşterea de 800 de miliarde de dolari (din valoarea de piaţă a producătorului auto) înregistrată în 17 decembrie 2024, potrivit CNBC.com. Un alt post de televiziune, NBC.com, afirma, în 25 februarie 2025, că, de la mijlocul lunii decembrie, averea netă a titanului tehnologic a scăzut cu peste 100 miliarde dolari. Cea mai importantă pierdere a fost înregistrată în 11 martie 2025, când valoarea de piaţă a Tesla a scăzut cu 127 miliarde dolari într-o singură zi, potrivit Bloomberg.
Pe lângă reacţiile comerciale, am asistat şi la vandalizarea autoturismelor Tesla, pe caroseria cărora au apărut mesaje obscene la adresa lui Elon Musk, dar şi semnul zvasticii naziste, pentru luările lui de poziţie cu privire la alegerile parlamentare ce au avut loc în 23 februarie, în Germania. De aceea, experţii citaţi de postul american de televiziune CNBC consideră că Tesla se confruntă cu o erodare a brandului/mărcii, din cauza retoricii politice incendiare a lui Musk şi a implicării sale în Administraţia Trump, unde conduce aşa-numitul Departament pentru Eficienţa Guvernului.
Musk, cea mai bogată persoană din lume, a devenit faţa publică a efortului administraţiei de a micşora dramatic forţa de muncă, cheltuielile şi capacitatea guvernului federal. Între timp, Musk a folosit X pentru a formula acuzaţii împotriva judecătorilor ale căror decizii nu i-au plăcut şi a promovat false discuţii ale Kremlinului despre preşedintele Ucrainei Volodimir Zelenski. Activiştii şi foştii fani Musk au protestat la unităţile Tesla din SUA, iar vehiculele şi facilităţile Tesla au fost ţinta aparentă de vandalism şi tentative de incendiere. Tentative repetate de incendiere şi cazuri de vandalism au avut loc la un magazin şi centru de service Tesla din Loveland, Colorado, cel mai recent pe 7 martie, a declarat poliţia pentru CNBC. Ben Kallo, un analist la Baird, a declarat pentru sursa citată rapoartele recente de vandalism ar putea afecta cererea.
"Când maşinile oamenilor sunt în pericol să fie vandalizate sau incendiate, chiar şi oamenii care îl susţin pe Musk sau sunt indiferenţi lui Musk s-ar putea gândi de două ori înainte să cumpere o Tesla", a spus Kallo.
• Vânzările şi acţiunile companiei s-au prăbuşit; Boicot global împotriva Tesla?
Situaţia respectivă este mai clară în Europa, unde, din ianuarie 2025, când şi-a exprimat în mod făţiş opţiunea pentru AfD (Alternativa pentru Germania) şi Alice Weidel, cu care a realizat un amplu interviu transmis în direct pe reţeaua X, vânzările de automobile Tesla au scăzut constant.
Conform pieţei americane de schimburi financiare şi predicţii Kalshi, citată de Electrek, Tesla va livra 359.000 de unităţi în primele trei luni din 2025, faţă de 386.810 în trimestrul întâi din 2024, respectiv 495.570 în ultimele trei luni ale anului trecut,
Vânzările Tesla au scăzut cu 71% în Germania, în acest an, cu 45% în Norvegia, cu 44% în Franţa şi cu 44% în Spania, conform datelor raportate de Electrek, citate de Axios. La finalul lunii ianuarie, numărul de automobile Tesla achiziţionate de germani era cu 54% mai mic decât în ianuarie 2024. Declinul din Germania este deosebit de important deoarece Germania are cea mai mare piaţă de vehicule electrice din Europa şi este o ţară în care Musk a intervenit în mod agresiv în politica naţională. Înaintea alegerilor din Germania, din februarie, Musk a pledat pentru partidul de extremă dreapta Alternativa pentru Germania şi a declarat, la un eveniment online, că în aceată ţară se pune "prea mult accent pe vinovăţia din trecut".
Potrivit lui Constantin Gall, analist la EY, care confirmă datele Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), Tesla înregistrează scăderi în cele mai multe ţări europene. De exemplu, vânzările companiei au scăzut cu aproximativ 70% în Austria şi Elveţia, cu 54% în Italia şi Belgia.
Tesla a înregistrat, de asemenea, o scădere cu 49% a vânzărilor în China, în februarie, comparativ cu acelaşi interval din 2024, observatorii din sectorul maşinilor electrice spunând că acest lucru se explică, cel mai probabil, prin creşterea concurenţei din partea rivalilor chinezi care au produse mai ieftine. Datele publicate de Asociaţia Chineză a Automobilelor pentru Pasageri (CPCA) arată că Tesla a vândut doar 30.688 de vehicule în China în februarie, faţă de 60.365 - în aceeaşi perioadă a anului trecut. Aceasta este o scădere semnificativă, în contextul în care piaţa vehiculelor electrice şi hibride din China a crescut cu 82%. Vânzările Tesla în Australia au scăzut cu aproape 72%, în februarie. Compania Tesla a vândut, în Australia, doar 1.592 de vehicule luna trecută, comparativ cu cele 5.665 vândute în aceeaşi lună a anului precedent, potrivit mashable.com.
Potrivit datelor prezentate recent de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din ţara noastră, în România, în luna februarie 2025 înmatricularea autoturismelor electrice a înregistrat o scădere de -34,8%, faţă de februarie 2024. Potrivit comunicatului de presă trimis Redacţiei de către APIA, Tesla a înregistrat o scădere de -78,9% în februarie 2025, comparativ cu februarie 2024; adică luna trecută în ţara noastră au fost înmatriculate doar 181 de autoturisme Tesla, comparativ cu 859 în februarie anul trecut.
Acest lucru s-a reflectat pe bursă, unde Elon Musk a suferit pierderi financiare semnificative, în urma declinului acţiunilor Tesla. La finalul săptămânii trecute, valoarea acţiunilor Tesla era mai mică cu aproximativ 39% faţă de începutul anului 2025. Potrivit expertului Daniel Sparks, citat de Yahoo Financial, vânzările de autoturisme Tesla au scăzut încă din anul 2024, comparativ cu anul 2023, dar nu atât de drastic ca în primele luni ale anului 2025. Daniel Sparks a precizat, pentru sursa citată: "Veniturile din segmentul auto al companiei au scăzut cu 6% în 2024 faţă de anul anterior, ceea ce a dus la o creştere totală a veniturilor de doar 1% pe parcursul anului. Dar situaţia devine şi mai dificilă. Profitul net pentru această perioadă a scăzut cu 53% faţă de anul precedent, iar fluxul de numerar a scăzut cu 18%. Totuşi, nu toate segmentele Tesla sunt afectate negativ. Datorită creşterii puternice a vânzărilor produselor sale de stocare a energiei destinate locuinţelor şi utilităţilor, segmentul de generare şi stocare de energiei al Tesla a înregistrat o creştere a veniturilor de 67%, de la un an la altul. Creşterea acestui segment a fost şi mai accelerată în trimestrul al patrulea din 2024, ajungând la 113%. Cu toate acestea, la aproximativ 10% din veniturile totale, acest segment rămâne mic în comparaţie cu afacerea principală a Tesla. Prin urmare, slăbiciunea din sectorul auto afectează puternic performanţa generală a companiei".
Acţiunile Tesla au scăzut cu 50% de la recordul atins în decembrie anul trecut, dar nu au ajuns încă suficient de ieftine pentru ca Ross Gerber, CEO-ul Gerber Kawasaki Wealth & Investment Management, să cumpere, scrie Business Insider. Gerber - care a devenit investitor în Tesla în urmă cu mulţi ani, după ce a cumpărat acţiuni înainte ca acestea să crească puternic - declarase luna trecută că se aşteaptă la o scădere de până la 50% a acţiunilor anul acesta, deoarece Elon Musk se concentrează pe alte iniţiative, inclusiv DOGE, SpaceX, xAI şi X. Acum, Gerber are o perspectivă şi mai negativă pentru Tesla şi nu vede cum acţiunile s-ar redresa în acest an, chiar şi după pierderile recente. De altfel, Gerber Kawasaki Wealth & Investment Management a redus investiţia în Tesla cu 31% în 2024, rămânând cu 262.000 de acţiuni ale producătorului auto, care, la sfârşitul anului trecut, erau evaluate la 106 milioane de dolari.
Ieri, acţiunile Tesla înregistrau o scădere de circa 4% după prima oră de tranzacţionare.
• Pompierul Trump încearcă să stingă incendiul ce a cuprins Tesla
Într-o încercare disperată de a stopa declinul preţului acţiunilor Tesla, Donald Trump a sărit în sprijinul consilierul său de la Casa Albă, şi a anunţat pe reţeaua sa, Truth Social, că va achiziţiona un autoturism de la compania condusă de Elon Musk. Trump a făcut acest anunţ subliniind că Musk este un "american cu adevărat extraordinar" şi condamnând boicotul împotriva Tesla iniţiat de adversarii politici. Iar a doua zi Trump a prezentat pe peluza Casei Albe o Tesla roşie Model S pentru care a plătit aproape 80.000 dolari. Preşedintele american a declarat că va lăsa maşina la Casa Albă pentru a fi folosită de personalul său. Pe lângă maşina respectivă, pe peluza Casei Albe au mai fost expuse încă patru maşini de la compania lui Elon Musk.
Achiziţionarea respectivei maşini a fost precedată de informaţiile apărute în urmă cu o lună, conform cărora compania Tesla ar urma să furnizeze câteva maşini electrice blindate pentru Administraţia Prezidenţială americană. La vremea respectivă, au existat acuzaţii din partea democraţilor, care au afirmat că, în speţă, este vorba despre conflict de interese, dat fiind că Elon Musk, pe lângă faptul că este consilier al preşedintelui Trump, este şi coordonator al Departamentului pentru Eficienţă Guvernamentală (DOGE).
Dată fiind situaţia de mai sus, plus războiul comercial declanşat de Administraţia de la Washington, inclusiv cu Uniunea Europeană, dezideratul mobilităţii electrice a UE pare a se îndepărta. În acest context, la începutul lunii martie, autorităţile de la Beijing au declarat că China îşi doreşte să ajungă la un parteneriat comercial cu Uniunea Europeană. Iar autoturismele electrice chineze sunt mult mai ieftine decât cele ieftine produse de Tesla, chiar dacă nu sunt la fel de fiabile.
• Autoturismele electrice chineze - o alternativă pentru piaţa europeană?
Potrivit cotidianelor Financial Times şi The Guardian, producţia chineză de automobile electrice a cunoscut o creştere remarcabilă în ultimii ani, consolidându-şi poziţia de lider mondial în acest sector. În 2024, China a reprezentat aproximativ 58% din producţia globală de vehicule electrice, cu vânzări interne de 12,87 milioane de unităţi, dintre care 60% au fost vehicule electrice cu baterie (BEV) şi 40% vehicule hibride plug-in (PHEV). Această expansiune rapidă a fost susţinută de o strategie guvernamentală cuprinzătoare, care a inclus subvenţii, dezvoltarea infrastructurii de încărcare şi promovarea inovaţiei tehnologice. Companii precum BYD şi CATL au beneficiat de un vast rezervor de talente în domeniul ingineriei software şi al startup-urilor tehnologice, ceea ce le-a conferit un avantaj competitiv semnificativ, potrivit cotidianului francez Le Monde.
Astfel că, în contextul în care vânzările Tesla au înregistrat scăderi, iar fostul preşedinte american Donald Trump a ameninţat cu creşterea tarifelor comerciale la importuri, piaţa europeană se confruntă cu provocări majore. Producătorii europeni, precum Volkswagen şi Stellantis, se confruntă cu o scădere a cererii şi cu o concurenţă acerbă din partea producătorilor chinezi, care oferă vehicule electrice de înaltă calitate la preţuri competitive. Analiştii de la Financial Times afirmă că, pentru a contracara aceste provocări, producătorii europeni explorează parteneriate cu firme chineze pentru a accesa tehnologiile avansate şi pentru a-şi diversifica capacităţile de producţie. De exemplu, Volkswagen a încheiat un parteneriat cu Xpeng, iar Stellantis a colaborat cu Leapmotor, în încercarea de a rămâne competitivi pe piaţa globală.
De aceea, producţia chineză de automobile electrice reprezintă o alternativă viabilă pentru piaţa europeană, oferind vehicule accesibile şi tehnologii avansate. Pentru a face faţă acestei concurenţe, producătorii europeni ar trebui să adopte strategii inovatoare şi să investească în dezvoltarea tehnologică, asigurându-se că pot satisface cererea în creştere pentru vehicule electrice, afirmă experţii contactaţi de sursele citate.
Mai ales că producătorii europeni beneficiază şi de un moment de respiro privind mobilitatea electrică, după ce, recent, Comisia Europeană a prezentat un nou plan menit să sprijine industria auto în competiţia globală. În loc să monitorizeze şi să penalizeze constructorii care nu respectă normele de reducere a emisiilor de CO2, Uniunea Europeană a decis să amâne aplicarea sancţiunilor până în 2027. Această "perioadă de respiro" a fost o victorie pentru industria auto, care deja reuşise în trecut să amâne implementarea unor standarde de mediu mai stricte.
Norbert Ligterink, expert în emisii vehiculare şi calitatea aerului, care a fost implicat în elaborarea noilor reglementări Euro 7, menite să stabilească limite mai stricte pentru emisiile vehiculelor, a declarat pentru Follow the Money că, în ciuda amânării aprobate de Comisia Europeană, el crede că Euro 7 nu va aduce îmbunătăţiri semnificative.
"Nu cred că maşinile vor deveni mai curate", a spus Norbert Ligterink.
Cu toate acestea, Euro 7 introduce noi reguli privind durabilitatea bateriilor vehiculelor electrice şi hibride, precum şi limite pentru particulele generate de uzura anvelopelor şi a frânelor. Iniţial, Comisia Europeană dorea ca aceste norme să intre în vigoare la 1 iulie 2025, însă, sub presiunea statelor membre şi a industriei auto, implementarea a fost amânată, astfel că statele membre pot implementa directiva în perioada 2026-2031.
Dacă declinul Tesla pe piaţa europeană va continua până la finalul anului 2025, în condiţiile în care creşterea înmatriculărilor de vehicule electrice în Europa arată că interesul pentru acest segment este în creştere, atunci devine clar pentru producătorii auto de pe bătrânul continent că au nevoie de un partener credibil, ceea ce Elon Musk nu pare a fi în acest moment.
Opinia Cititorului