Companiile au strâns în 2020, prin listarea pe burse, mai mulţi bani decât în oricare alt an, cu excepţia lui 2007, pe măsură ce revenirea pieţelor acţiunilor a atras investitorii.
Potrivit furnizorului de date Refinitiv, citat de Financial Times, companiile au strâns aproape 300 de miliarde de dolari prin ofertele publice iniţiale (IPO) de la nivel global, în 2020, din care un record de 159 de miliarde de dolari în SUA.
Boom-ul a inclus debuturile publice ale unor companii tehnologice precum DoorDash şi Airbnb, precum şi listări ale firmelor de tip SPAC. Un SPAC (special purpose acquisition company) este o societate care nu are operaţiuni comerciale, fiind creată doar pentru atragerea de capital prin IPO. SPAC-ul foloseşte banii din listare pentru cumpărarea altei companii.
Listările le-au adus bani companiilor într-un an în care pandemia de COVID-19 a lovit puternic, dar a lăsat urme foarte diferite pe pieţele financiare de la Hong Kong la Londra, până la New York.
După o scădere violentă în martie, acţiunile din SUA şi-au revenit, atingând ulterior niveluri maxime record. În acest context, investitorii au cumpărat acţiuni ale companiilor de tehnologie care au crescut pe măsură ce consumatorii şi societăţile au trecut la munca de acasă. Acest lucru a oferit teren fertil pentru debuturi la bursă inclusiv furnizorului de cloud computing Snowflake şi furnizorului tehnologie pentru dezvoltatori de jocuri video Unity Software.
"Companiile care beneficiază de schimbările ce au avut loc anul trecut se bucură de o receptivitate incredibilă din partea unei game largi de investitori", spune David Ludwig, lider global al departamentului de pieţe de capital din cadrul Goldman Sachs. În opinia sa, cererea a fost deosebit de puternică pentru IPO-urile companiilor de tehnologie, asistenţă medicală şi consum.
Jeffrey Bunzel, şef al diviziei de pieţe de capital din cadrul Deutsche Bank, afirmă că investitorii ajunseseră să creadă că pandemia de coronavirus va avea efecte de lungă durată, în special asupra companiilor tehnologice. Bunzel adaugă: "Există, însă, o realitate care priveşte modul în care acestea au devenit importante pentru lume. Spre exemplu, unii oameni pur şi simplu nu se mai împacă cu ideea de a ieşi din nou în oraş ca să mănânce, astfel că vor continua să comande mâncare".
Excluzând cele aproximativ 76 de miliarde de dolari obţinute de companiile SPAC, activitatea de listare din SUA şi Asia a crescut cu peste 70% în 2020, faţă de anul precedent, conform sursei.
În schimb, IPO-urile din Europa - care au atras numai 20,3 miliarde de dolari - au scăzut cu 10% faţă de nivelul din 2019 şi la aproape jumătate comparativ cu cel din 2018.
Veniturile obţinute din listări în Asia, de 73,4 miliarde de dolari, ar fi fost mult mai mari dacă societatea fintech Ant Group nu şi-ar fi oprit oferta publică iniţială de 37 de miliarde de dolari, conform deciziei autorităţilor de reglementare chineze.
Absenţa Ant pe piaţa IPO-urilor i-a oferit companiei feroviare Beijing-Shanghai High Speed Railway coroana lui 2020: suma de 4,4 miliarde de dolari strânsă prin IPO reprezintă recordul anului, depăşind cele 3,9 miliarde de dolari atrase prin listarea Snowflake şi cele 3,8 miliarde de dolari obţinute de compania americană de rezervări de cazare Airbnb.
Conform sursei, listările SPAC au proliferat şi sunt aşteptate în continuare pe piaţă în 2021. De menţionat că, la sfârşitul lunii decembrie, gigantul nipon SoftBank a depus documentele pentru listarea propriului SPAC pe Nasdaq. Bancherii şi investitorii urmăresc acum dacă fenomenul SPAC va migra dincolo de SUA.
• IPO-uri aşteptate în 2021
Mai multe companii mari de tehnologie se pregătesc să vândă acţiuni către public pentru prima dată în 2021.
Potrivit MoneyWise, anul acesta sunt aşteptate să debuteze pe piaţă opt societăţi de profil, şi anume:
1. Instacart
Când pandemia de coronavirus a început să afecteze pentru prima dată SUA, în martie 2020, majoritatea companiilor s-au confruntat cu prognoze destul de sumbre legate de disponibilizări, concedii fără plată şi falimente. Dar, unele societăţi au fost perfect poziţionate pentru o schimbare dramatică a comportamentului consumatorilor, iar Instacart, companie de livrare de produse alimentare online, este una dintre acestea. Instacart este în parteneriat cu peste 500 de comercianţi cu amănuntul pentru a asigura livrări din aproape 40.000 de locaţii din SUA şi Canada. După o rundă recentă de finanţare, Instacart vrea să se extindă, respectiv să aibă o reţea şi mai mare de comercianţi retail.
Un IPO al Instacart este deocamdată în stadiul de zvon; compania nu şi-a depus documentele la vreo autoritate a pieţei de capital. Cu toate acestea, Reuters informează că societatea din San Francisco a angajat deja banca de investiţii Goldman Sachs pentru consiliere în pregătirea unui IPO evaluat la aproximativ 30 de miliarde de dolari.
2. Bumble
Bumble este o companie care vrea să profite de boom-ul în continuă expansiune al întâlnirilor virtuale, în condiţiile în care barurile sunt închise, concertele - amânate, petrecerile din locuinţe - scoase în afara legii, iar locurile de muncă - mutate la domiciliu.
Match Group, compania-mamă a aplicaţiei de dating Tinder, s-a oferit să achiziţioneze Bumble pentru 450 de milioane de dolari în 2017. De la acel moment, aplicaţia de întâlniri a crescut de la 22 de milioane de utilizatori la peste 100 de milioane, potrivit diverselor surse media.
Bumble se pregăteşte pentru o ofertă publică iniţială care ar putea veni la începutul anului 2021 şi ţinteşte o evaluare de la 6 la 8 miliarde de dolari, conform BNN Bloomberg.
3. Robinhood
Aplicaţia Robinhood a contribuit la facilitarea investiţiilor în rândul populaţiei. Prin renunţarea la comisioane şi taxe de tranzacţionare, aplicaţia se asigură că fiecare dolar pe care îl câştigă o persoană rămâne în contul acesteia. Se pare că americanii - în special cei tineri - sunt foarte interesaţi de această societate. Aplicaţia a atras peste 13 milioane de utilizatori, inclusiv 3 milioane care s-au alăturat în primul trimestru al anului 2020.
Odată ce cererea investitorului este aprobată, acesta poate transfera fonduri în contul său şi poate începe să investească imediat. Compania a ales banca Goldman Sachs să se ocupe de pregătiriea IPO-ului său în 2021, care ar putea să o evalueze la peste 20 miliarde de dolari.
4. Nextdoor
Unii americani apelează la aplicaţii de vecinătate precum Nextdoor. Pe Nextdoor, aceştia pot să vândă un televizor vechi, să ceară sfaturi despre oferte bune de vacanţă sau să raporteze animale sălbatice care circulă prin zonă.
Nextdoor susţine că aplicaţia include acum 250.000 de cartiere, care se întind pe teritoriul a 11 ţări.
Compania vizează o evaluare între 4 şi 5 miliarde de dolari în cadrul IPO, potrivit Bloomberg.
5. GitLab
GitLab, un instrument de cicluri de viaţă DevOps bazat pe web, avea aspiraţii de listare încă din 2017. Acesta plănuia să se listeze în noiembrie 2020, dar a amânat IPO-ul după ce pandemia de COVID-19 a afectat puternic economia SUA.
Cofondatorul şi CEO-ul GitLab, Sid Sijbrandij, a declarat pentru CNBC, vara trecută, că oferta va fi lansată atunci când "şi societatea, şi pieţele vor fi pregătite".
Compania le permite unor angajaţi să-şi vândă o parte din acţiuni într-o ofertă care evaluează GitLab la peste 6 miliarde de dolari, potrivit CNBC.
6. Stripe
O altă tendinţă care a beneficiat de pe urma pandemiei o reprezintă plăţile digitale. Cumpărăturile online sunt, acum, mai populare ca niciodată şi majoritatea americanilor îşi pot imagina chiar un viitor fără numerar. Stripe, o platformă de procesare a plăţilor, este poziţionată pentru a atinge noi recorduri pe măsură ce schimbarea comportamentului consumatorului continuă.
Stripe ajută companiile mari şi mici să accepte tranzacţii digitale, alimentând tranzacţiile unor retaileri majori, precum Amazon, Lyft, Instacart şi Pinterest.
Conform Bloomberg, societatea fintech ia în calcul o nouă rundă de finanţare care i-ar da o valoare de 70 - 100 de miliarde de dolari.
Stripe a negat în mod constant că planifică lansarea unui IPO, dar acest lucru nu a împiedicat investitorii să aştepte cu mare interes listarea.
7. Squarespace
Compania Squarespace le permite utilizatorilor să creeze şi să găzduiască un site fără să îşi facă griji cu privire la toate codările considerate plictisitoare.
Societatea urmăreşte să lanseze un IPO în prima jumătate a anului 2021, potrivit Bloomberg. Aceasta a fost evaluată la 1,7 miliarde de dolari în 2017, dar încearcă să obţină o valoare mai mare prin listarea din anul curent. Câţiva dintre rivalii principali ai Squarespace sunt deja tranzacţionaţi public, inclusiv Wix.com şi GoDaddy.
8. Coursera
Spre deosebire de unii dintre concurenţii săi din spaţiul de educaţie online, Coursera nu oferă doar cursuri obişnuite pentru extinderea cunoştinţelor utilizatorilor. Platforma lucrează cu mai mult de 200 de universităţi şi companii, oferind certificare profesională şi chiar programe de studii.
Învăţarea online era deja în tendinţe înainte de pandemie. Acum, şi mai mulţi americani folosesc internetul pentru clădirea de cariere stabile şi profitabile. În noiembrie, guvernatorul New York-ului, Andrew Cuomo, a lansat o platformă gratuită de învăţare online - susţinută de Coursera - pentru a-i ajuta pe şomerii şi pe cei cu venituri insuficiente din New York să-şi extindă perspectivele de muncă.
Coursera are în vedere un IPO care i-ar oferi o evaluare de aproape 5 miliarde de dolari, potrivit Bloomberg.