Cea mai mare cerere pe segmentul spaţiilor industriale se adresează obiectivelor deja construite sau care se află în stadiul de finalizare, apreciază reprezentanţii companiei "DTZ Exchinox". Cu preponderenţă companiile mari, care au o strategie de dezvoltare bine definită şi care au nevoie de spaţii logistice mari, solicită din timp astfel de spaţii, procesul fiind mai complex şi necesitând pregătire adecvată, atât din partea constructorului, cât şi a companiei client, pentru organizarea/reorganizarea activităţii, spun sursele citate.
În general, spaţiile de depozitare sunt închiriate pe o perioadă de 3-5 ani. Anul acesta, suprafaţa medie închiriată de companii într-un parc industrial se situează la 2.000-5.000 de metri pătraţi. Nivelul chiriilor în cazul spaţiilor industriale va ajunge la 4-4,5 de euro/mp, cu o uşoară tendinţă de scădere. Chiriile dintr-un parc logistic variază în funcţie de locaţie, facilităţile oferite, durata contractului, suprafaţa închiriată, înălţimea utilă etc.
De regulă, clienţii sunt companii de logistică, distribuţie sau producţie uşoară. Spaţiile noi oferite pe piaţă au caracteristici specifice activităţii de logistică, companiile de distribuţie sau producţie uşoară preferându-le pe cele cu înălţime uşor mai mică, de 7-8 metri. Companiile foarte mari de logistică sunt proprietare de astfel de spaţii.
Majoritatea centrelor regionale se găsesc în vestul sau centrul ţării şi în Bucureşti. De obicei, apreciază reprezentanţii DTZ, companiile care închiriază spaţii de depozitare au nevoie şi de spaţii de birouri în care să-şi desfăşoare activitatea de facturare şi de coordonare a activităţii în depozit. Fiecare proiect logistic dedică acestui segment 5-12% din suprafaţa totală a parcului.
Cele mai multe spaţii industriale, în ultimul an, au fost solicitate de companiile de logistică. Spaţiile solicitate pot ajunge la suprafeţe de peste 15.000 mp, ceea ce înseamnă că piaţa a început să facă paşi mari şi să evolueze rapid. Zonele preferate sunt cele de vest şi de nord-vest.
Regiunea din vestul ţării se va dezvolta într-un ritm alert, aceasta fiind urmată de zona de nord-vest. Zonele de est şi de sud vor începe şi ele să fie dezvoltate, odată cu creşterea nevoii de deschidere către zona maritimă. Timişoara este al doilea oraş după Bucureşti care a atras cele mai multe investiţii în proiecte de logistică.